Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ägarregistrering 2010-12-05 13:33
Hej
När jag startar Unibas kommer det upp ett "meddelande" Unibas har upptäkt en tveksamhet
avseende ägarregistreringen av programmet.Vi ber dig kontakta Unicell på telefon för kost-
nadsfri analys och åtgärd uppge nedanstående kontrollkod xxxxx . Eftersom kontrollkoden
ändras efterhand.Så tyder det på att ni kan gå in på min dator.Jag köpte programmet den
25/9 2010 utan sevicavtal, och har fått mitt licensnummer. Eftesom jag varken fått faktura
eller fakturerings avgift,så har ni tydligen fått pengarna. Är det här erat sätt och få till
seviceavtal

Mvh Göran
 Skrivet av:  Göran Börjesson IP: 81.232.130.171



Svar: ägarregistrering 2010-12-05 15:21
Det står klart och tydligt att Du ombeds att ringa till oss och att detta är KOSTNADSFRITT. Jag förstår därför inte den misstänksamma meningen: "Är det här erat sätt och få till seviceavtal "

Ring och testa. Kom sedan tillbaka hit och berätta.

P.S.
Vi kan inte gå in i Din dator.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: ägarregistrering 2010-12-06 15:20
Hej igen
Efter telefonsamtal med er handläggare talade hon om att alla som köper programet från er
Så kommer det upp en sådan dialogruta avseende tveksam ägarregistrering.Vore det inte
bättre att ni redan från början talade om, ni kommer och ringa till företagen med en kompleterande regestreringskod.Så vet ni att programmet inte hamnar på avvägar.
Prata om misstänksamhet

Mvh Göran Börjesson
 Skrivet av:  Göran Börjesson IP: 81.232.130.171



Svar: ägarregistrering 2011-02-01 20:57
Har också fått samma ruta, är det verkligen så att alla får upp denna??

Kan UNICELL eller andra användare bekräfta detta?

I så fall vore det ju lämpligt att formulera om texten i denna ruta till något som inte antyder att vi UNI_BAS-kunder är pirater eller liknande?

Spontant känner jag att jag har annat att göra än att sitta i telefon(kö) för detta, men har ju inte mycket val av formuleringen att döma.

/Peter
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: ägarregistrering 2011-02-02 21:48
Jag har svårt att förstå att detta skulle vara något problem? Även jag fick upp dialogrutan när jag nyligen uppdaterade programmet och jag har dessutom serviceavtal, så antydningar om misstänksamhet och fiske efter serviceavtal är ju rent nonsens.

Jag kan leva med de två minuter det tog att ringa upp Unicell och få koden och jag tror att denna kodfråga uppstår i samband med att man gjort något som berör systemet i datorn.

Personligen tycker jag det är bra att det finns en viss koll. Det vore inte speciellt kul att få in någon "trojan" i systemet som sedan kunde manipulera bokföringen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: ägarregistrering 2011-02-03 20:56
Tja, det spelar väl ingen roll egentligen, tycker bara att formuleringen och till viss del förfarandet är mycket märkligt. Ett aktiveringsförfarande är helt normalt, men om det är det det är frågan om är det väl bättre att skriva det än att skriva att "Unibas har upptäkt en tveksamhet avseende ägarregistreringen av programmet". Här föreligger inga tveksamheter, jag har köpt programmet och jag har även tecknat serviceavtal, men jag gillar inte formuleringen och jag tycker UNICELL kan vara raka med att programmet KAN komma att kräva en aktivering via telefon när man använt det ett tag (om det nu är så?). Det hade jag accepterat helt och hållet mycket lättare än att få formuleringen som antyder att jag håller på med något fuffens.

Jag önskar därför att UNICELL tar till sig kritiken (ni verkar faktiskt vara öppna för konstruktiv kritik, och det anser jag detta är), och ändrar formuleringen till något som inte kastar misstanke på era betalande kunder. Något i stil med "Aktivering av UNI_BAS. Det är dags att aktivera UNI_BAS, aktiveringen är helt kostnadsfri och sker via telefon. Ring oss och uppge koden nedan så aktiverar vi din licens direkt." Eller något liknande, ta bort formuleringen som antyder att jag har gjort något "tveksamt" med mitt program.

Beträffande "trojaner" så vet jag inte hur du tänkte Åke? Det här handlar väl på intet sätt om skadlig kod, snarare om att UNIBAS formulerat sig som att man misstror sina betalande kunder, något jag tycker är olyckligt. Och är det så att jag gjort något med min dator som får denna fråga att dyka upp i tid och otid vill jag gärna veta vad jag får göra eller inte utan att drabbas av att behöva ringa UNICELL varje gång. Jag är för övrigt verksam i IT-branschen (sedan 20 år tillbaka) och tror mig med säkerhet veta hur man hanterar datorer på ett riktigt sätt.

Tack.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: ägarregistrering 2011-02-03 23:57
Hej Peter,
Ja det är tydligt att vi tolkar detta meddelande utifrån lite olika vinklar. Det är helt Ok, men jag uppfattade inte meddelandet som att vi kunder plötsligt var misstänkta piratanvändare eller dylikt. Om det hade stått "Det verkar som du har en ogiltig licens" eller liknande hade nog jag också höjt på ögonbrynen.

Vad jag menade med "Trojan", var inte någon kod skulle vara skadlig, utan mer i den meningen att någon utomstående kunde "kapa" datorn, vilket ju händer i det fall man kanske saknar virusprogram. Jag tycker personligen det skulle kännas obehagligt att veta att någon konkurrent kanske skulle kunna titta på min bokföring.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: ägarregistrering 2011-02-07 23:05
Åke, hur menar du att det skulle förhindra en elakartad trojan från att "manipulera din bokföring" av att UniCell dubbelkollar din licens (förutsatt att en sådan trojan nu skulle vara skapad...)?

Jag tycker personligen att det är en självklarhet att UniCell kollar programlicensen, men om man inte vill få kritik - VARFÖR I HELA FRIDEN kalla licenskontrollen för "tveksamhet avseende ägarregistrering"?!

Och med samma telefonlinje till support, sälj, reklamation, frågor osv så är det nog många som håller med trådskaparen, jag inräknad, om att det torde finnas smidigare sätt att konfirmera licensen. Men kanske skulle det finnas en större tolerans för telefonkö om denna kontroll kallades för just kontroll, och inte tveksamhet avseende ägarregistrering...?

Mvh,
Olof
 Skrivet av:  Olof IP: 83.250.0.87




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 8 =