Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslutet 2006-01-31 17:05
Var hittar jag manual för Unibas? Jag läser i Forum att det finns en bokslutsknapp! Och är det riktigt att man inte kan bokföra på 2005 utan att ändra systemdatum i datorn? När jag går in i Unibas med dagens datum kommer jag bara till 2006. Det måste vara något som jag inte fattat!!!
/Viola
 Skrivet av:  Viola Ek IP: 83.233.216.236



Svar: Bokslutet 2006-01-31 22:27
Handbok/Manual till UNI_BAS har Du i UNI_BASD-m,appen på Din hårddisk. Filen heter "BAShandbok.pdf"

Under förutsättning att Du angett startdatum för UNI_BAS till någon gång under 2005, kan Du enkelt bokföra under 2005 (fram till dessa att Du tryckt på Bokslutsknappen). Varje verifikation (transaktion) i bokföringen har ju ett datum. Har Du t.ex den 15 december köp en påse gem. Då vfick Du vid det tillfället ett kvitto med datum 15/12-2005. Detta datum blir transaktionsdatum för Din verifikation. Om Du då helt enkelt och simpelt anger detta datunm när Du registrerar verifikationen, då begriper UNI_BAS att verifikationen tillhör 2005 och inte 2006. Enkelt - krångla inte till det.

Att ändra datum i datorn. Det är inte sällan så att en nybliven kund ligger efter med bokföringen. Man kanske skall bokföra hela 2005 - trots att det ju var ett tag sedan vi kom in på 2006. För varje transaktion som man registrerar måste man då vara på sin vakt och ändra verifikationsdatum till 2005.xx.xx. UNI_BAS vill ju annars föreslå dagens datum. Det säger sig självt att man en och anna gång kommer att missa detta. För att undvika alla misstag (men bara därför - man måste inte) kan man då ändra systemdatum i datorn till t.ex 31/1 2005. Man registrerar därefter alla 2005-januaritransaktioner. Alla får då datum 31/5 utan att man behöver tänka på detta. När man är färdig med januaritransaktionerna, då byter man systemdatum till sista februari och registrerar därefter alla 2005-februaritransaktioner. osv osv
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 1 =