Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-24 20:31
Har gjort en miss...(just startat Uni Bas). Råkade aktivera faktura modellen men det skulle vara bokslutmodellen. Någon som vet hur ? Ska jag skapa en ny fil ?
 Skrivet av:  Pernilla IP: 213.112.175.40



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-24 20:54
Att byta från fakturametoden till kontantmetoden (bokslutsmetoden) är enkelt, men det krävs hjälp från supportavdelningen. Vi kan göra detta via telefon.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.76



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-25 13:19
Men...jag har inte betalat för support :o(
 Skrivet av:  Pernilla IP: 81.226.133.188



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-26 01:17
Att du inte har avtal vet säkert UniCell om, men de ber dig ringa ändå...!
Så varför inte slå en pling och kolla om de har möjlighet att hjälpa dig med ditt problem.


/ Lars Bergström
/
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-27 12:24
Tja...det var inte billigt ...får överväga att teckna support avtal om inte jag fixar detta.
 Skrivet av:  Pernilla IP: 213.112.173.205



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-27 17:47
Att teckna support för 50 kr/månad är väl något som är försumbart för ett företag eller en förening.

Det kan vara ganska klokt att investera denna lilla summa när man är nybörjare. Det kan lätt hända fler saker som ställer till nattsömnen...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.198



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-27 19:15
Men, Pernilla, framför allt:.....

Om nu UniCell ber dig ringa, som de gjorde i ett tidigare inlägg, så slå en signal!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-28 10:29
Själklart ska jag ringa !!
Ha en riktigt skön 1:a advent!
 Skrivet av:  Pernilla IP: 213.112.161.221



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2010-11-28 10:45
När man köper UNI_BAS får man välja om man vill ha serviceavtal eller inte.

Om man då väljer att avstå från serviceavtal, då har man inte rätt att kräva gratis support när man behöver support. MEN - i praktiken är det så att vi i mån av tid ändå under de första veckorna efter köp av program, försöker hjälpa den som har behov av hjälp - även om man saknar supportavtal. Vi har inte utlovat den hjälpen någonstans, men i mån av tid får man ändå den hjälpen. De som har serviceavtal måste trots allt alltid gå före i kön.

"Kom-Igång-Support" - jo, det har vi nog redan idag på sitt sätt. Detta gäller då enstaka frågor - den som känner på sig att man behöver mycket hjälp, gör ändå klokt i att teckna ett serviceavtal.

Skrivet av: UNICELL AB IP: 78.69.176.52

--------------------------------------------------------------------------------
 Skrivet av:  Tommy Landberg IP: 81.225.142.146



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2011-09-22 12:21
Vi funderar skarpt på att byta från faktureringsmetoden till bokslutsmetoden/kontantmetoden.

Kan man göra detta mitt i ett räkenskapsår eller ställer det till med några onödiga problem?

Ha en fortsatt bra dag allihopa!
 Skrivet av:  Peter IP: 62.220.180.61



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2011-09-22 21:30
Som jag förstår kan man inte byta hur som helst eftersom metoden ska väljas vid initialskedet i UNI_BAS. Någon fil måste troligtvis skickas till Unicell för bearbetning.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2011-09-23 16:04
Man kan byta från fakturametoden till kontantmetoden när som helst under året. Det är betydligt mer komplicerat att under året byta åt andra håller - från kontantmetoden till fakturametoden.

- En helt annan sak är - ska Du verkligen byta till kontantmetoden. Se här på forum - vi har betydligt fler frågor som rör kontantmetoden än frågor rörande fakturametoden. Redan detta betyder att kontantmetoden är mer svårbegriplig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: ändra från fakturamodelllen till bokslut 2011-09-27 18:35
Stort tack för era svar.

Anledningen till själva bytet är att vi driver en webbutik och även säljer på Tradera. Vi har många förskottsbetalningar till bankgiro och ca 10% betalar aldrig vilket gör att "köpet" stryks. Jag tycker det borde bli enklare med kontantmetoden när man har denna typen av försäljning, eller är jag fel ute?

Eller kan man bokföra sådan försäljning som "Intäkt utan faktura"?

Jag har även lite problem att lista ut hur vi ska bokföra kortbetalningar som görs i webbutiken med fakturametoden. Vi får en utbetalning i veckan från "kortförmedlaren", men med fakturametoden måste jag ju ta upp varje order enskilt (så som jag lärt mig i alla fall).

Jag kanske är helt fel på det, men kontantmetoden känns enklare för oss. Jag ska dock fundera ordentligt innan jag går vidare med detta.

Ha en fortsatt trevlig kväll.
 Skrivet av:  Peter IP: 62.220.180.61




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 4 =