Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Prislista 2010-11-18 20:04
Jag försöker söka ut artiklar i prislistan med hjälp av "Urval" men det går inte bra.
Om jag sätter upp ett intervall större än eller lika med eller mindre än eller lika med så får jag inte rätt urval. Om jag istället söker på artikelgrupp så får jag ingen träff alls trots att jag skrivit in artikelgrupp på mina atiklar.
Finns det några planer på att förbättra sökfunktionerna i Unibas?
Jag skulle gladeligen betala för en sådan funktion.

Janne Stenström i övrigt nöjd Unibasanvändare
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 83.226.28.199



Svar: Prislista 2010-11-18 21:12
Jag förmodar att Du har tilläggsfunktionen "Multipla prislistor" där det finns en urvalsknapp.

I UNI_BAS kan man använda både siffror och bokstäver i sina artikelnummer. Fältet artikelnummer är alltså inte ett numeriskt fält utan ett alfabetiskt. Urval och sortering sker därför i alfabetiskt ordning. Detta måste man tänka på när man gör urval och sortering.

Ja, vad betyder nu detta? I ett numeriskt fält kan man t.ex inte använda t.ex : "2200-770" i ett numeriskt fält skulle detta innebära 2200 minus 770 vilket skulle bli 1430. Vidare sorteras artikelnummer "KA87" före KB45".
För den som vill ha bokstäver och tecken i sina artikelnummer är det förstås en fördel att ha det så som det är i UNI_BAS. Det är den lösningen som är mest flexibel. För den som bara använder rena siffror i sina artikelnummer kan detta å andra sidan vara en nackdel. Just vid sökningar kan det vara svårare att hantera alfabetiska fält.

Men, vi ska se om vi framöver kan göra något åt just detta som då kan upphäva svårigheterna.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.76




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =