Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Försäljning till EU-land 2010-11-09 23:14
Hejsan! Enligt skatteverket så skall ju försäljning till kund i EU-land var inklusive svensk moms men i programmet så blir det automatiskt utan moms. Typ som om jag säljer till företag el. liknande. Hur skall jag ändra så att det blir med svensk moms? Skall jag lura programmet och skriva att det är en svensk kund istället?
Tyvärr har jag ju redan sålt en hel del prylar till Tyskar, finnar och danskar innan jag kom på att det skall vara med moms.
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 93.182.134.160



Svar: Försäljning till EU-land 2010-11-10 10:05
Är inte säker på att jag uppfattat situationen rätt. När Du ksriver "Typ som om jag säljer till företag el. liknande." - Betyder det att Du säljer till företag eller att Du säljer till privatpersoner?

Om du säljer till företag måste Du ha företagets momsregistreringsnummer för att kunna sälj utan moms. Har Du inte deras momsregistreringsnummer - då måste Du lägga på moms helt oavsett om det är ett företag eller en privatperson.

En kund som inte är momsregistrerad i det land som Du exporterar till alltså inte har momsregistreringsnummer, måste Du betrakta som en helt vanlig svensk kund. Det är då i momshänseende inte en EU-kund.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Försäljning till EU-land 2010-11-10 11:54
Ja, du uppfattade rätt. Jag säljer bara till privatpersoner. Betyder det att jag skall skriva in en tysk person som svensk för att "lura" programmet?

Men då har jag iaf uppfattat reglerna rätt.
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 93.182.134.160



Svar: Försäljning till EU-land 2010-11-10 12:29
Om en kund (företag eller privatperson) inte har ett momsregistreringsnummer - då är det en helt vanlig svensk kund.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.76




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 6 =