Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nollställa. 2010-11-03 09:30
Hej.
Jag är riktigt grön på det här.
Jag skulle behöva nolställa hela min bokföring och börja om från början så att säga. Gjort fel lite här och där så att inget stämmer nå längre.
 Skrivet av:  Jerker IP: 90.235.94.88



Svar: Nollställa. 2010-11-03 11:33
Man får inte "sudda" i sin bokföring. Men man har i alla tider utan att det märks kunnat starta om med sin bokföring - förr i tiden köpte man helt enkelt en ny bokföringsbok - idag är det enklare - man startar helt enkelt en ny datafil. Om det är tillåtet eller ej låter jag vara osagt, men så är det många (nästan de flesta) som har gjort genom tiderna.

Om Du tittar i Din UNI_BAS-mapp ska där finnas en mapp "Kopior". Den äldsta säkerhetskopian bör vara den som skapats automatiskt direkt efter det att datafilen var färdigskapad. Gå till Databas/Verktyg och tryck på knappen "Återgå till säkerhetskopia" - följ instruktionerna på skärmen så kapas en ny datafil. Eftersom datafilen var tom när säkerhetskopian gjordes, blir den nya filen tom den också.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Nollställa. 2010-11-03 19:14
Hrmmmm.... Att starta om på nytt får du se som en yttersta nödlösning t.ex om du råkat ut för en hårddisk-krasch eller liknande.

I första hand, om man inte ställt till ett riktigt elände, bör man lära sig hur man på ett korrekt sätt korrigerar de knasiga inmatningarna. I princip -allt- strul går att korrigera på ett enkelt, lagligt och korrekt sätt i UniBas.

UniBas funktion för "Ändra Verifikat" fungerar klockrent, och om du som du säger är "grön på det här", så har du förmodligen bara matat in några 10-tal verifikat. Förhoppningsvis är det bara några av dem som är stolliga, och då är "Ändra Verifikat"-funktionen riktigt smidig att använda.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Nollställa. 2010-11-03 22:22
Både Unicell och Lars har rätt. Dock är det faktiskt helt tillåtet att börja om från scratch med sin bokföring, även om det har gått flera månader. Förutsättningen är att originalpapper, fakturor, kvitton m.m. fortfarande är läsbara och lätta att revidera. Har man suttit och kluddrat på papper och gjort vissa verifikat oläsliga, då är man illa ute.

I Jerkers fall tror jag man kan följa Unicells råd. Jag föreslår att Jerker bokför en dag i taget och därefter tar säkerhetsbackup på varje dag. Kolla kontoutdrag och liknande på bank eller plusgiro eller kassa varje dag och gå tillbaka till den säkerhetsbackup/dag som sist stämde om du skulle få problem.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Nollställa. 2010-11-23 21:58
Det Lars skriver om att anv. UniBas funktion för "Ändra Verifikat" hänger jag inte riktigt med på! Kan du Lars eller ev. någon annan förklara hur det går till.
Jag har registrerat ett inköp med missat att få med moms. Hur fixar jag det?

/Lennart
 Skrivet av:  Lennart IP: 81.234.233.250



Svar: Nollställa. 2010-11-24 18:43
Registrera ett nytt verifikat som avser enbart den moms du missade och livet går vidare....
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.145.198



Svar: Nollställa. 2010-11-24 23:03
Lennart undrar om det där med "ändra verifikat".

UniBas-funktionen ÄNDRA VERIFIKAT finns att hitta längst ned på sidan man får upp när man klickar på REGISTRERA - ÖVRIG BOKFÖRING.

Har man gjort en tabbe så söker man rätt på sitt knasiga verifikat och klickar på den eller de rader som blivit fel. UniBas skapar då dels en textrad om att verifikatet ändrats, och dels skapas kontorader som avkonterar de transaktioner som man klickat på. Man kan därefter göra nya, förhoppningsvis korrekta, konteringar.

För att förtydliga varför man gjort ändringen kan man skriva in förklarande text i textrutan.

Prova med något verifikat i Testföretaget så ser du hur det fungerar.

Tekniken finns också beskriven i videon, vill jag minnas.

/ Lars bergström
/
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Nollställa. 2010-12-01 15:31
Har samma problem.
Är det inte lättast att avinstallera och sedan ominstallera programmet?
 Skrivet av:  Nybörjare IP: 90.229.222.220



Svar: Nollställa. 2010-12-01 17:43
Du ska ALDRIG avinstallera!

Har Du supportavtal ska Du förstås ta kontakt med supportavdelningen - följ annars anvisningarna som skrivits tidigare i denna tråd.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.209



Svar: Nollställa. 2010-12-02 19:52
Har testat att göra som ovan men mappen Kopior är tom
 Skrivet av:  Nybörjare IP: 83.188.206.123



Svar: Nollställa. 2012-03-25 19:06
Kan man göra likadant men med en annan fil, t ex den från revisorn, som ju faktiskt är den rätta..?
Jag har klantat till min bokföring, och har därför lämnat bort den, fått det genomgånget och klart, men vill nu sköta det själv. Det är för mycket att rätta till, den kopia jag får upp där innehåller siffror från 2009 och 2010, men är sen tomt.
Om jag sparar SIE-filen från revisorn, kan jag öppna den som och därmed skapa en ny riktig bokföring?
 Skrivet av:  Anna Jönsson IP: 78.69.190.187




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 6 =