Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Från manuell till databokföring? 2010-10-19 10:22
Jag ska bli invald som kassör i en liten förening som har gjort manuell bokföring fram tills nu. Kassören har sagt upp sig med omedelbar verkan. Kan jag börja göra databokföring från och med nu eller måste jag mata in all bokföring som har varit tidigare under året? Hur går jag till väga?
 Skrivet av:  Karin IP: 212.181.81.29



Svar: Från manuell till databokföring? 2010-10-19 11:17
Man kan byta bokföringsprogram när som helst under året - bör dock vara vid ett månadsskifte och enklast är det att byta i samband med byte av räkenskapsår.

Man behöver inte knappa in all gammal bokföring, men man definiera utgångsläget dvs lägga in ingående balanser (ingångsvärdet för varje konto). Det finns i UNI_BAS 2 ställen där man kan lägga in ingående balans: Databas/Kontouppgifter alternativt Registervård/Kontoplan.

Vid byte av bokföringsprogram i samband med räkenskapsår berörs enbart balanskonton (kontonr 1000 - 2999). Resultatkonton (konto 3000 - 9999) står ju alltid på 0 första stunden i ett nytt räkenskapsår.

Vid byte av bokföringsprogram under räkenskapsårets gång (vid månadsskifte), lägger man in den ingående balans som man hade vid räkenskapsårets början. Skriv ut en balans- och resultatrapport från det gamla systemet. På balansrapporten ser man ingående balans för varje konto, det är den som ska läggas in i UNI_BAS som ingående balans. På den utskrivna balans- och resultatrapport framgår även årets förändring - det som är bokfört redan i år. Gå till Registrera/Övrig bokföring, där ska Du knappa in allt som står i kolumnen "förändring" i både balans- och resultatrapporten. Datum för den transaktionen ska vara dagen före start av bokföringen i UNI_BAS. D.v.s. om Du startar med UNI_BAS per den 1 augusti anges datum på "förändringsverifikationen" till den 31 juli.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 2 =