Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Öppna ny sie-fil 2010-10-18 22:21
Jag har fått hjälp att gå igenom en del bokföringsmissar som jag åstadkommit under mitt första år... :) men frågan är nu, kan jag öppna den nya sie-filen? Jag vill ju såklart ha den rätta bokföringen i min dator, men inte att det blir nåt konstigt med gamla fakturor osv som ju också ligger i programmet.
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.189.72



Svar: Öppna ny sie-fil 2010-10-19 11:27
Det är ju mer eller mindre ofrånkomligt att man gör en och annan miss i sin bokföring oavsett vilket bokföringsprogram man har. Oftast är det dock ändå fråga om ganska få transaktioner som behövs för att rätta till detta. SIE-formatet är till för att olika bokföringsprogram ska kunna kommunicera med varandra.

Man skulle kunna tänka sig att man gör en SIE-import av dessa transaktioner, men risken finns att en IMPORT av transaktioner kan innehålla något som man inte vill ha in i sin bokföring. Risken finns ju t.ex att revisorn har skickat med all gammal bokföring också och då får man ju dubbelt av allt.

Det är därför bättre att man får en s.k. bokföringsorder från revisorn. Man knappar då in en verifikation under Registrera/Övrig bokföring. Tryck där på knappen "Expert" - då övergår man till vanlig debet/kredit-bokföring och det är ju så som bokföringsordern ser ut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 2 =