Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra datum på betalning 2006-01-28 22:54
Jag har tyvärr inte varit tillräckligt uppmärksam och råkat bokföra en betalning av en leverantörsfaktura på fel datum och skulle vilja ändra till rätt datum. Hur gör jag det?
 Skrivet av:  Micke IP: 83.233.100.239



Svar: Ändra datum på betalning 2006-01-30 14:29
Tyvärr får man inte "sudda" i bokföringen. Har man gjort ett fel får man istället rätta till detta genom att göra allt "baklänges". Börja med att kreditera fakturan och boka betalning på samma felaktiga dag. Skriv sedan in en ny faktura och betala den den riktiga dagen. Krångligt och kanske onödigt. Om detta är en engångshändelse är det kanske lättare att komma ihåg att man just denna månad inte har helt korrekt saldo på kontot. - Nästa månad då betalningen noteras blir det ju rätt igen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Ändra datum på betalning 2006-02-01 16:03
jag har gjort likadant på många fakturor. Lite krångligt är det att hålla koll på vad som är vad men det går bara du kör ut någon typ av dagbok så du kan kolla. Jag har ockå bokfört dubbelt en massa fakturor då jag tex har haf inmatad leverantörfaktura och sen prickat av då den är betald och bokfört andra gången i fliken bokför utan faktura??? Lika mycket fel har jag gjort då jag fakturerat kunder och sen börjat bokföra från mappen samma faktura. Jag hamnade att rätta massor och det blev onöding råddigt och tog jättemycket tid men jag hoppas att det blir rätt i slutändan. (det är enkelt med penna och suddgummi och ett papper som är överskådligt. Men byta bort UNi-BAS gör jag inte för det är ett bra program bara man kan det till 100%.
 Skrivet av:  elisabeth IP: 62.72.245.74




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 3 =