Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Byta från pc till mac 2010-09-14 13:51
kan ej öppna programmet i mac, vilken fil använder jag?

UNICELL´s kommentar:
Vi har bytt rubrik på detta inlägg från: "Problem byta från pc till mac" till: "Byta från pc till mac".
Vi bytte rubrik eftersom vi inte ser att det är något problem med detta.
 Skrivet av:  tommy IP: 95.209.188.60



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-14 16:51
1 - Gör en säkerhetskopia på den gamla datorn.

2 - För över säkerhetskopian till den nya datorns skrivbord.

3 - Se till att Du har installationsfilen för UNI_BAS på den nya datorn. Saknar Du supportavtal måste Du använda den installationsfilen som Du laddade ner till Din dator när Du köpte UNI_BAS. Har Du supportavtal, passar Du istället på att ladda ner senaste version från vår hemsida. Det finns på vår hemsida två olika installationsfiler för UNI_BAS - en för Windows och en för Macintosh. Man måste förstås använda rätt installationsfil.

4 - Kör igenom installationen på den nya datorn

5 - Starta UNI_BAS på den nya datorn. UNI_BAS kommer att starta med "Testbolaget".

6 - Gå till Databas/Verktyg/Återgå till säkerhetskopia. Ange namn för Din nya datafil och tryck därefter på "Importera säkerhetskopia". Det skapas nu en ny datafil som är klar att användas.


Ovanstående gäller oavsett om man byter från Mac till PC eller tvärtom - eller överhuvud taget när man byter dator.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.221



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-17 16:44
En fråga med anledning av detta. Vill själv kunna köra programmet på annan plattform men den version av programmet jag köpte finns inte längre att ladda ner eftersom det kommit en ny. Bara att bita i det sura äpplet och köpa support eller ny licens antar jag...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 130.235.10.243



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-20 17:52
Du kan alltid installera din ursprungliga köpta nedladdning på en ny maskin av samma typ (PC eller Mac).

Har du råkat dribbla bort säkerhetskopian av den ursprungliga nedladdningen är det ingen
-stor- katastrof. Programmet (och supporten) är drägligt billigt och om du köper ny version får du med alla fix och skatteanpassningar som har tillkommit under tiden.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare med "Mackapär".
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-27 16:14
"Har du råkat dribbla bort säkerhetskopian av den ursprungliga nedladdningen är det ingen
-stor- katastrof. Programmet (och supporten) är drägligt billigt och om du köper ny version får du med alla fix och skatteanpassningar som har tillkommit under tiden. "

Har ursprungliga installationsfilen... för Mac. Knappas värt att pröjsa för support eller ny version för att få även en Windowsinstalle. Om du frågar mig så borde dessa filer finnas tillgängliga gratis. Jag har ju inte köpt ett program, jag har köpt en rätt att använda ett program. Det är själva definitionen av licens...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 130.235.10.243



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-27 23:36
Den version du köpte en gång i tiden fungerar förmodligen felfritt i det operativsystem den var avsedd för. Nu vill du uppenbarligen ha en windowsversion, och då måste du naturligtvis inköpa en sådan.

Rätten att använda ditt inköpta licens för Mac, finns kvar men du kan givetvis inte begära att Unicell ska hålla dig med gratisfiler i tid och evighet. Det är ju samma sak med Windows. Jag hade tidigare Vista, men uppdaterade till "7" för åtskilliga tusenlappar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-28 09:18
Åke, utifrån ett grosshandlarperspektiv kan jag förstå ditt resonemang, men när vi pratar licenser då det allt annat än glasklart. När det gäller Windows så har du dessutom fel. Har du en licens skickar Microsoft ut kopior på programmet till dig bara du har en licens, det är inte gratis men inte heller dyrt. Det är inte så att jag köper ett annat program. Unicell gör ett nummer av att programmet funkar på både Mac och PC. Det hade inte varit svårt att tillhandahålla installationsfiler för gamla versioner. Enda anledningen som jag kan se till varför man inte gör det är att man vill känna mer pengar (vilket såklart inte är fel i sig) men jag tror att lite ökad goodwill från Unicells sida skulle generera mer intäkter på sikt...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.236.41.137



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-29 14:17
Det är förstås tråkigt, Christoffer, att Du inte genast kommer igång med UNI_BAS på den nya plattformen, oavsett om Du byter från Mac till PC eller tvärtom. Jag hoppas att Du förstår att det inte är något vi har ställt till med utan detta beror på att Du inte varit förutseende nog att spara undan programinstallationen för BÅDA plattformarna.

Vi skulle förstås så som Du föreslår, kunna upprätta en rutin speciellt för dem som inte har underhållsavtal (de som valt att inte betala extra för service) och i den rutinen spara olika programversioner och hålla koll på vilken programversion var och en av våra kunder köpt. Den rutinen är totalt ointressant för de kunder som betalar för service under vårt supportavtal. Dessa kunder har inget intresse av att ladda ner en gammal ej aktuell version av programmet. Du begär en extra service bara för dem som valt att inte ha service.

Det bekymrar mig lite när Du skriver att "Enda anledningen som jag kan se till varför man inte gör det är att man vill känna mer pengar". Det naturliga hade kanske varit att man köper t.ex ett Mac-program och när man vill ha ett PC-program ja, då får man betala samma pris en gång till. Vi har varit dumma nog att välja den väg som borde vara bäst för kunden - betala en gång och Du får ett program för Mac och ett program för PC. Nu blir Du istället irriterad på oss över att Du inte sparat undan båda programversionerna.

För kunder med supportavtal är det inga problem. Frågan är helt ointressant för dessa kunder. Kunder som inte vill betala för support, måste däremot hantera dessa saker själv.

Mer goodwill hade vi kanske fått (och mer pengar) om vi INTE hade gett Dig valfriheten utan från början tvingat Dig att varje år betala för support - så har ju de flesta anda leverantörer valt att göra.

Till slut, det är ju trots allt inga jättebelopp vi talar om. Ett supportavtal kostar 600 kr per år och då kan Du ladda ner senaste version för både pc och mac och har dessutom fri telefonservice under ett år. Hade vi varit ute efter pengar, hade vi utan vidare kunnat dubbla den avgiften.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.221



Svar: Byta från pc till mac 2010-09-30 14:27
När det gäller Windows har jag inte alls fel. Jag har fått köpa ett helt nytt program för att Vista och 7 är helt olika och inte kompatibla enligt uppgift.

"Unicell gör ett nummer av att programmet funkar både på Mac och PC" skriver du och vill göra gällande att man lätt skulle kunna hålla filer till gamla versioner. Du får faktiskt ursäkta, men vem vill ha dessa filer? Vem skulle vilja gå tillbaka till Windows 95 t.ex. Jag har en ganska dyr Canonscanner som slutade att fungera när jag bytte från XP till Vista. Canon hade ingen ny fil och tänkte inte heller ordna någon, så det var bara att köpa ny scanner och Canon lär väl inte ha dåligt ställt?

Du säger sedan att det inte är fel att tjäna pengar och där är vi överens. Jag är själv förvånad över att Unicell kan hålla support för 600 kr/året och jag unnar dem varje krona eftersom jag vet vad anställda kostar med soc.avg, semesterlön och försäkringar.

Med den prissättning som Unicell har, så är det tveklöst så att pengarna inte är det primära som styr företaget. Gå gärna ut på webben och titta på andra programföretag som saluför redovisningsprogram med tilläggsmoduler som kund och leverantörsreskontra. Då kan vi prata om att vissa vill tjäna pengar...

Personligen köpte jag UniBas efter att ha tittat på detta forum som ju är unikt i branschen. Jag blev dessutom uppringd av en trevlig dam som frågade vad jag tyckte om programmet och hon hade INGA försäljartrix för sig, hon ville bara att jag skulle testa demon tills jag blev nöjd och undrade jag över något var det bara att ringa. Mer Goodwill behövs inte för min del.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.31.161



Svar: Byta från pc till mac 2010-10-04 14:33
"När det gäller Windows har jag inte alls fel. Jag har fått köpa ett helt nytt program för att Vista och 7 är helt olika och inte kompatibla enligt uppgift."

Zzzzz.... Ja, det får du, men nu var det ju inte en uppgradering som jag pratade om....
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.236.41.35



Svar: Byta från pc till mac 2010-10-04 16:46
Det finns olika sätt att se på detta. Microsoft kommer ut med ett nytt Windows lite då och då (vart och vartannat år) - man kallar det för ett nytt namn, den nya versionen är inte nödvändigtvis kompatibel med den gamla, man måste uppdatera alla sina program, köpa ett nytt Excel, ett nytt Word osv osv. Den nya versionen får man betala fullt pris för. Ja, så kan man göra.

Den som köpte ett program från oss för 20 år sedan har aldrig behövt köpa ett nytt program från oss. Man kör med samma program än idag. Våra program har alltid varit kompatibla med nästa version. Det enda som eventuellt tvingat fram en uppdatering av våra program är att man bytt operativsystem. Man har inte behövt köpa ett nytt program från oss och har man bara ett serviceavtal då ingår uppdateringarna utan extra kostnad. Det är vårt sätt att hantera detta.

Man kan alltid diskutera vilken väg man ska välja. Vi har valt en väg som passar en del av våra kunder, väl medvetna om att det alltid finns en del som hade föredragit en annan väg. Vi hoppas förstås att vår väg ska passa så många som möjligt. Hur vi än gör kan vi inte vara alla till lags.

Skönt för SPCS, Hogia, Mamut och de anda leverantörerna av bokföringsprogram att de slipper denna offentliga diskussion. Det är väl det som gör att de valt att inte ha ett öppet forum.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Byta från pc till mac 2014-04-29 17:20
När jag köpte min version kan jag inte minnas att det fanns ngn macversion. Jag har kvar pennställ, men antar att den inte funkar i Mac. Så hur gör jag?
 Skrivet av:  calle IP: 79.136.20.6



Svar: Byta från pc till mac 2014-04-29 17:56
Jodå, Mac-versionen har alltid funnits. Det kostar inget extra att ladda ner både Mac och Pc-verionen samtidigt.

Om du har ett supportavtal kan du närsomhelst ladda ner den senaste Mac-versionen.

Har du inte supportavtal är det däremot viktigt att du laddade ner Mac-versionen samtidigt som du laddade ner Pc-versionen. Däremot är det kanske så att du har en ny Mac och då kanske den Macversionen som du laddade ner för något år sedan är för gammal. Lätt fixat - Teckna ett spportavtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 6 =