Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring av RUT-avdrag 2010-09-09 21:23
Finns det någon funktion för att hantera fakturering med RUT-avdrag, dvs att kundfakturan endast är på 50% av totalen, medan resterande 50% erhålles från Skatteverket. Antingen en automatisk funktion eller hur konterar man sådana fakturor?
 Skrivet av:  Lars-Åke Andersson IP: 80.217.62.28



Svar: Bokföring av RUT-avdrag 2010-09-10 15:51
Det finns både stöd för Rot- och Rutavdrag i UNI_BAS.

Gå till Databas/Styrning/Övrigt. Längst ner till höger kan man krýssa i rutan "ROT-avdrag/Hushållsnära tjänster förekommer.

Man måste också se till att det på kunderna finns ett personnummer inlagt.

Lägg sedan upp en artikel i artikelregistret och ange på den artikeln att det är en Rot eller Rutartikel.

Sedan är det klart för fakturering.

Under Rapporter/Kunder/Hushålls- och Rotarbeten kan man följa upp och skriva ut begäran om utbetalning till Skatteverket.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokföring av RUT-avdrag 2011-02-04 20:37
Jag har uppgraderat UNI bas nu senast vid 2011 01 20. Jag har precis börjat använda ROT RUT funktionen i UNI bas, tidiagare skrev jag dessa manuellt.

Jag har upptäckt ett möjlight problem. Jag tillhandahåller RUT tjänster. Det stämmer mycket riktigt som står ovan att UNI bas tar hand om bokföringen bakom det hela. Emellertid uppstår några oklarheter på fakturan som kunden får.

Enlight skatteverket skall det på fakturan stå klart och tydligt hur mycket som kunden har fått skattereduktion med, till exempel. En post med texten:

SKATTEREDUKTION 50% INK MOMS .......... 500kr

När jag registrerar fakturor finns inte den här posten synlig på fakturan. Utan enbart netto beloppet, moms beloppet samt beloppet som kunden skall betala.

Dessutom står det på fakturan ROTavdrag... p. nr..... etcc. När det är ett RUT avdrag ie hushållsnära tjänst. Kanske inte hela världen men det är missvisande när det nu är olika terminologi på de olika avdragen. Man kan ju välja om man vill ha en artikel som ROT eller Hushållsnära tjänster så det borde ju också synas på fakturan.

Mvh

Sven

Jag undrar om jag gjort något fel eller om det är något som saknas i UNIbas hantering av hushållsnäratjänster.
 Skrivet av:  Sven IP: 83.255.54.183




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =