Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Vad omfattas av säkerhetskopia? 2010-08-16 11:42
Hur omfattande är en säkerhetskopia?

Jag antar att den innehåller samtlig information som behövs för att återställa allt som var inmatat vid kopieringen till en helt tom installation av programmet från webben. Alltså bokföring, kundregister, artiklar, kontoplaner, rubbet. Har jag missuppfattat något?

Att jag undrar beror på att jag verkar behöva backa några veckor med kopian, men jag har sedan dess gjort en del ändringar i tex kontoplan och leverantörsregister. Då måste jag troligast göra om dessa. Att jag får lägga in faktureringar mm har jag ju redan insett.

Om jag kan komma åt befintlig installation, kan jag då tex läsa ut kontoplanen och sedan importera den i min återställda tidigare backup? För kunder och leverantörer har jag sett detta, och mindre ändringar i tex betalningsvillkor går väl göra manuellt. Det ser inte likadant ut för kontoplanen.

Jag hoppas att jag snart ska kunna vara uppe i full fart igen när jag fått ordning på datorn. Med Uni_Bas så är inte programmet det svåra åtminstone.

Lars Olof
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 80.86.77.234



Svar: Vad omfattas av säkerhetskopia? 2010-08-17 10:27
I en säkerhetskopia ingår ALLT (Kontoplan. kunder, verifikationer, logotype etc etc). Återgår man till en säkerhetskopia (gå till databas/verktyg/Återgå till säkerhetskopia) får man en ny fil med exakt samma innehåll som i originalet.

- d.v.s fram till det ögonblick då man tar säkerhetskopian. Allt som har gjorts efter detta måste man göra på nytt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Vad omfattas av säkerhetskopia? 2010-08-17 15:24
Jag tänkte bara säga att säkerhetskopia bör man ta varje dag efter man har bokfört. Dessutom bör man skicka backupen till ett USB minne eller liknande. Brakar hårddisken ihop så blir ju säkerhetskopian värdelös.

UNI_Bas kopierar oerhört snabbt och det tar bara några sekunder vilket är väl mödan värt för att slippa problem.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Vad omfattas av säkerhetskopia? 2010-08-17 15:32
passar på med en följdfråga. När jag sen importerar en säkerhetskopia måste jag skapa en ny fil. det blir ju jättemånga nya filer?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Vad omfattas av säkerhetskopia? 2010-08-17 20:29
Tack för svaret, då fungerar säkerhetskopian så som man vill att den ska göra. Åter till min andra fråga, kan man exportera kontoplanen och importera den igen? Man kan ju skriva ut den, men kan man spara den? Vad händer om man importerar ett konto som redan är skapat?

Lars Olof
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 80.86.77.234



Svar: Vad omfattas av säkerhetskopia? 2010-08-19 18:16
Svar till Merkurius,

Ja många filer blir de.... beroende naturligtvis på hur ofta man tar backup. Jag går in ett par gånger om året och tar helt enkelt bort gamla inaktuella säkerhetsfiler. Det är enkelt eftersom det står datum på dem.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 5 =