Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ersättning egna utlägg 2010-07-06 09:47
Flera personer i vår förening har gjort egna utlägg för omkostnader i verksamheten, för tillfället bokförda på 2820. Samma personer har utnyttjat föreningens tjänster och nu vill jag (istället för att betala ut ersättning till personernas bankkonton) dra av kostnaden för de egna utläggen på fakturorna som jag skall skicka ut till dem. Låter detta vettigt och hur gör jag i så fall detta i UNI_BAS?
 Skrivet av:  Joel IP: 90.230.97.133



Svar: Ersättning egna utlägg 2010-07-06 14:54
Tyvärr är det så Joel, att enligt lagen så ska deras utlägg styrkas med kvitton som du sedan betalar ut från föreningen till respektive person. Kvittning är inte tillåten i dessa sammanhang.

Fakturorna för dessa personer ska sedan debiteras i sin helhet och betalas som vanligt.

Alternativet vore att skicka en kreditnota på varje utlägg, men jag tror det blir mer krångel.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.142.63



Svar: Ersättning egna utlägg 2010-07-07 07:28
Naturligtvis finns kvitton för alla utlägg, jag tänkte bara kolla om det gick att lösa det hela på ett enklare sätt med färre transaktioner.
 Skrivet av:  Joel IP: 90.230.97.133



Svar: Ersättning egna utlägg 2010-07-08 21:11
Tyvärr är det så att "God redovisningssed" även gäller i ideella föreningar. Man kan t.ex. inte kvitta resersättning mot medlemsavgifter o.dy. Sedan kan det ju vara frågan om vilka tjänster personerna utnyttjat inom föreningen i och för sig.

Men kom ihåg att även en styrelse o kassör är personligt ansvarig även i en ideell förening. Dessutom får du ju en korrekt verifikation som belastar kontot vilket inte låter sig göras vid kvittning.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.174.45



Svar: Ersättning egna utlägg 2010-07-09 22:31
Förslag på förenkling (det är ju onödigt att få in pengar som sedan skall betalas ut)
Gör inget extra med fakturan utan meddela bara aktuell person att han/hon har en fordran på x kr och bara behöver betala in mellanskillnaden.
När du sedan bokför fakturan som betald bokför du dessutom Debet 2820 x kr, Kredit 1930 (eller motsvarande konto som fakturainbetalningen sker till) x kr
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =