Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Valutakursdifferens 2010-06-22 13:53
Hej!
Jag använder Uni_Bas Standard med tillägg av valutamodulen. Min fråga gäller bokföring av betalda kundfakturor i utländsk valuta. Eftersom jag använder kontantmetoden, så ska jag ju inte behöva bokföra de kundfakturor jag skickar förrän de är betalda. När jag bokför en kundfaktura som utställts och betalats i utländsk valuta, registreras dock en valutakursdifferens. Om jag har förstått det rätt så ska jag endast behöva ta hänsyn till valutakursdifferenser vid årets slut. Då borde väl hela den summa som mina utländska kunder betalar in till mig registreras som försäljning och inte som försäljning plus valutadifferens? Jag vore mycket tacksam om någon kunde förklara hur det hänger ihop. Tack på förhand!
 Skrivet av:  Therese IP: 82.197.235.183



Svar: Valutakursdifferens 2010-07-04 23:08
Det har lite att göra med vilka slags varor vi pratar om, vilka länder etc. Det är helt riktigt att differenser i valuta kan bokföras vid årets slut. Ibland blir det plus, ibland minus, så det jämnar med säkerhet ut sig...

Valutadiffarna ingår givetvis i försäljningsunderlaget. D.v.s. oavsett om de är plus eller minus men i princip så är det ju enklare än så. Du skickar kunden en faktura på ex.vis 100€. När kunden betalar kommer det förhoppningsvis in 100€, vilket din bank räknar om till SEK. Det är därför egentligen ointressant om Euron gått upp eller ner eftersom du bokför enligt kontantmetoden. Den dag som banken uppger som valutadag och det belopp du då bokför i SEK blir din verifikation oavsett om det blir 953 SEK eller 943 SEK. Valutadifferensen här spelar ingen roll, du bokför bara det verkliga beloppet.

Jag utgår från att din prislista då är satt i den utländska valutan?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.180.90



Svar: Valutakursdifferens 2010-07-06 14:12
Hej igen! Tack för svaret. Det stämmer att min prislista är satt i den utländska valutan. Jag säljer tjänster till Danmark och Tyskland, dvs. andra EU-länder. Min fråga var kanske lite otydligt formulerad. Det jag framför allt undrar är hur det kommer sig att det över huvud taget registreras en valutadifferens i Uni_Bas, när man på förhand har angett att man använder kontantmetoden.
 Skrivet av:  Therese IP: 82.197.235.183



Svar: Valutakursdifferens 2010-07-06 14:48
Hej Therese,
Ja den frågan får väl Unicell svara på. Jag tror man ska se denna funktion som en helt enkel noggrann funktion. Ta ett multinationellt bolag som Ericsson. Hur mycket valutadifferens blir det på deras fakturering under ett kalenderår? Kanske millioner SEK som försvinner och sådant kan vara intressant relaterat till ekonomisk planering.

Uni_Bas innehåller åtskilliga funktioner som enbart brukar finnas hos andra leverantörers svindyra program. Det är inte alla Uni_Bas användare som fattar det. Valutadifferensen kan behövas i andra sammanhang, men just i din beskrivning förefaller den onödig. Men man vet aldrig, SKV kan ju få för sig att de ska redovisas och då finns allt klart i Uni_Bas.

Sen kanske jag personligen kan tycka att du borde kanske lämna kontantmetoden och bokföra efter fakturametoden med tanke på vad jag fått för uppfattning om ditt företag. Men det är ju som sagt frivilligt...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.142.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 2 =