Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kan inte installera 2010-05-18 00:58
Fortsättning på utskriftsproblemet nedan (17/5 och 7/5).

Jag försöker skriva ut fakturan via min hemmadator (också en Mac, men 10.5.8) men måste uppdatera programmet eftersom filen är nyare. När jag laddat ned denna och försöker installera så säger den att jag inte har behörighet att göra detta (1214.1), fastän jag är datorns administratör. Jag begriper ingenting, ändå tycker jag att jag förstår Mac väl.

Hur kommer jag vidare med detta och mina tidigare utskriftsproblem?

Börjar dessvärre tröttna på alla problem med Unibas. Måste det bygga på att ha serviceavtal med er för att få det att funka? Jag hade avtal i några år, men inte längre eftersom jag tycker det är dyrt (och att jag tyckte jag kände mig uppläxad varje gång ringde). Det krångliga är ju att byta bokföringsprogram mitt i ett kalenderår.

Ifall ni tycker att vi köpare borde betala för en uppdatering vid varje OS uppdatering (från ex Leopard till Snowleopard) så gör detta tydligt och som en en-gångsumma. Men då bör det ju rimligtvis också innebära uppdatering av er programvara, inte bara en anpassning.

Hoppas på en lösning på mina problem och funderingar.
 Skrivet av:  Peter Magnusson IP: 85.224.55.29



Svar: Kan inte installera 2010-05-18 10:25
Du köpte programmet 2006 och hade supportavtal de första 2 åren. De gånger Du behövde hjälp, då fick Du förstås hjälp direkt via telefon. När Du sedan 2009 valde att inte förlänga Ditt supportavtal, då upphörde förstås den hjälpen Du kan få från UNICELL.

Det är förstås tråkigt att höra att Du efter datorbyte har problem med utskrifter och att Du inte lyckas installera UNI_BAS på Din hemdator. Det som jag tycker är allra tråkigast är att Du tycks tro att vi menar att "vi köpare borde betala för en uppdatering vid varje OS uppdatering". Bara för att vara säker på mitt svar letade jag först upp en gammal UNI_BAS-version från 2006 och installerade den på min Mac med OS 10.6.3 (d.v.s. nyare än Din). - Inga som helst problem, det rullade igång direkt och det är förstås så det ska vara. Du har nu i flera inlägg lagt fram Dina problem här i forum. Normalt får man ett svar från andra användare med samma problem. Om man å andra sidan inte får svar från andra användare, kan det ju tyda på att andra INTE har samma problem, vilket skulle innebära att felet egentligen inte ligger i UNI_BAS utan snarare är ett fel som beror på t.ex skrivardrivrutin som tidigare påpekats. Skrivare kan vara problem i olika sammanhang, men i de allra flesta fall löser man dessa problem genom att installera senaste drivrutin för skrivaren. Felet med att Du inte har behörighet att installera UNI_BAS är definitivt ett meddelande som kommer från Din Mac - det kommer absolut inte från UNI_BAS och inte heller från installationsprogrammet. Meddelande tyder på att Du har flera registrerade användare på Din Mac och att Du har helt enkelt inte tillräcklig behörighet för den användaren som Du är inloggad som.

Du kan mycket väl klara Dig utan supportavtal. Supportavtal tycker Du är "dyrt", men Du får gärna jämföra med supportkostnaden för andra bokförings- och faktureringsprogram. Till och med är det oftast så att rena bokföringsprogram utan fakturering kostar mer i support än UNI_BAS som bara kostar 600:- per år för fri telefonsupport och fria uppdateringar.

Såvitt jag kan förstå beror Dina problem inte på något fel i UNI_BAS utan felet ligger i Din datorkonfiguration så som jag nämnde ovan.

P.S. Du har startat 3 nya trådar i samma ämne. Om Du vill ge ytterligare synpunkter i detta ärende är det bra om Du inte startar en ny tråd för varje inlägg. Om alla startar nya trådar för varje inlägg får vi ett forum som blir svårt att överblicka.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Kan inte installera 2010-05-18 11:46
Tack för svar.

Dessvärre löser det ju inte mitt grundproblem med utskrifterna. Har senaste drivrutinerna men programmet hänger sig ändå.

Vad gör jag nu?
 Skrivet av:  Peter Magnusson IP: 81.233.148.165



Svar: Kan inte installera 2010-05-18 12:09
Hoppas du ursäktar Peter, men jag har svårt att förstå varför ett företag tycker 50 kr/mån är dyrt? Titta nu vilka problem du har som säkert kostar dig både mer pengar och frustration. Ändå pratar du om att byta till något annat bokföringsprogram som kommer att kosta ditt företag väsentligt mycket mer pengar...

Dessutom är UNI_BAS idag ett betydligt mer utvecklat program än vad du har i din version från 2008.

Om jag vore i dina kläder skulle jag krypa till det s.k. korset, ringa Unicell och fixa till så ditt UNI_BAS fungerar och betala den lilla summa som det kommer att kosta med ett nytt supportavtal. Detta vågar jag lova, blir det billigaste och enklaste för dig att uppdatera UNI_BAS som enligt min uppfattning slår konkurrenterna med hästlängder!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.249



Svar: Kan inte installera 2010-05-18 12:17
Haha, ok - vi får se!

Först en fråga (som alltså gäller version 2010-02-23), om det är drivrutinerna som får programmet att hänga sig, vad skulle hända ifall dessa avinstallerades och jag istället sparade utskriften som PDF?
 Skrivet av:  peter Magnusson IP: 81.233.148.165



Svar: Kan inte installera 2010-05-18 12:35
Du måste alltid ha åtminstone 1 drivrutin installerad.

Försök att installera någon annan skrivare - Du ska få se att det fungerar (om jag inte har en fruktansvärd otur förstås).
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 10 =