Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Jag måste ta bort en faktura 2010-05-17 11:52
Hej.
Jag har hållit en utbildning och en person bokade sig för kursen men avbokade strax efter. Dock hade jag hunnit skriva ut och skicka henne en faktura som jag nu måste plocka bort ur bokföringen. Hur gör jag nu?
 Skrivet av:  Karin IP: 81.235.205.62



Svar: Jag måste ta bort en faktura 2010-05-17 12:50
Gå in på RAPPORTER/KUNDER/Spåra fakturor
Leta reda på den aktuella fakturan/raden och klicka. Du får nu upp en fakturabild. Längst ner står det "Kreditera fakturan" klicka på denna och du får en Varningstext! Är du helt säker att det är den rätta fakturan? Är du säker? Klicka då på "Kreditera". och allt är fixat!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.29.100



Svar: Jag måste ta bort en faktura 2011-03-18 07:49
Om samma sak gäller bokföring med kontantmetoden.
Dvs att fakturan är utskriven och kommer inte bli betald.
Om jag då väljer att kreditera en obetald faktura, så bokförs kreditfakturan , men den ursprungliga är ju inte bokförd för jag har inte fått betald.
Hur bokför/löser man detta med "kontantmetoden"?
 Skrivet av:  Sven IP: 85.226.126.104



Svar: Jag måste ta bort en faktura 2011-03-18 12:16
Det är helt enkelt så att om du krediterar en faktura (registrerar en kreditnota som motsvarar fakturan) och har kontantmetoden, då behandlas den kreditnotan också efter kontantmetodsprincipen - den bokförs inte förrän efter betalning.

Sedan är det så att den finurliga knappen "kreditera fakturan" inte bara skriver en kreditnota utan den ser också till att den ursprungliga fakturan noteras som betald (kvittad) och samma sak sker med kreditnotan. Detta betyder ju vidare att både fakturan och kreditnotan kommer att bokföras i samma svep - sen är allt klart.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =