Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Förvärv från annat EU-land 2010-05-12 21:52
Jag registrerar inköp av varor från Portugal på konto 4056 - varuinköp EU 25%. Inköpsbeloppet kommer dock inte med på momsrapporten. Jag hittar ingen info om detta någonstans - hur gör man?
 Skrivet av:  Veronica IP: 83.227.93.165



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-05-12 23:34
Har du lagt in leverantören i lev.registret och där klickat i rutan för EU och sedan lagt in 4056 som kostnadskonto för automatkontering?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.179.99



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-05-15 07:04
Jag har bokfört det under Övrig bokföring och bokat på 4056 samt bokat moms på 2615 och 2645. Borde det inte komma med på momsrapporten då? Eller måste man lägga upp leverantören först?
 Skrivet av:  Veronica IP: 178.29.15.247



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-05-16 10:14
Jag har inte moms i min verksamhet så jag har lite svårt att svara, men du borde använda dig av lev.reskontran. Dels får man en bra bild över sina lev.skulder och vad som är betalt etc. dels blir fakturan bokförd med automatik när man betalar. (Kontantmetoden)

Om du använder dig av fakturametoden så får du direkt in dina lev.skulder i resultatet och får en bra koll på intäkter och kostnader på direkten.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.130.126



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-05-16 11:33
Problemet är att konto 4056 inte kommer med på momsrapporten på posten förvärv från annat eu-land, hur gör man så att det visas där? Min fråga är borde det inte räcka med att man bokför inköpet på kontot 4056 och moms på 2615 och 2645 under fliken övrig bokföring?
 Skrivet av:  Veronica IP: 178.29.41.101



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-05-16 18:45
Dina konton som du nämner är helt rätt och du har även vad jag förstår lagt in EU-moms på 4056. Jag vet inte riktigt vad som går fel. Kanske dags att slå en signal till supporten.

Däremot vet jag att i slutänden hamnar din EU-moms ihop med den övriga utgående.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.29.100



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-12-29 19:59
Jag undrar exakt samma sak, Gör likadant med konto 4056 osv.
 Skrivet av:  Jimmy Nylund IP: 85.224.28.42



Svar: Förvärv från annat EU-land 2010-12-29 22:12
Här har vi från UNICELL missat att svara på frågan, men bättre sent än aldrig.

Konton med nr 4xxx används normalt för inköp av sådant som man säljer vidare i sin rörelse. Detta till skillnad från andra inköp/kostnader under konton 5xxx - 9xxx vilket då är inköp/kostnader som man förbrukar för att driva företaget. När redovisningen nu i och med EU-inträdet och då speciellt momsredovisningen blivit betydligt mer komplicerad har ovanstående indelning av kostnader/inköp raserats. Numera är det tydligen meningen att alla inköp från EU ska bokföras på konto 44xx och 45xx - oavsett om man säljer vidare eller förbrukar i verksamheten.

Jag brukar föreläsa på olika företag, universitet och skolor i ämnet bokföring. Många tror anlednigen till att man sköta sin bokföring bara är för att tillgodose staten med underlag för beskattningen FEL! staten kommer i andra hand. Jag har alltid framhållit att den främsta anledningen till att man ska sköta sin bokföring är att man ska kunna använda bokföringen som ett instrument för att styra verksamheten. Jag vill veta hur stor kostnaden för marknadsföring är. Jag vill veta hur mycket mina förbrukningsmaterial, trycksaker oh kontorsmaterial kostar etc etc. Alla dessa frågor får jag svar på i min bokföring eftersom jag har konton i min kontoplan för marknadsföring, förbrukningsmaterial etc. Nu, i och med att vi blir mer och mer internationaliserade gör vi alltmer av våra inköp utomlands. Detta betyder att om vi köper trycksaker från ett tryckeri inom EU kommer vi inte att kontera detta på kontot för trycksaker - nej, helt plötsligt skall detta konteras på konto 4515. På 4515 blandar vi alla sorters varor inköpta från EU. Helt plötsligt har bokföringen tappat sin betydelse som verktyg för styrning av företagets ekonomi. Istället blir i förlängningen bokföringen endast ett kontrollverktyg för att staten ska ha kontoll på momsen.

I UNI_BAS kan man mycket väl följa strömmen och bokföra alla olika EU-inköp på 44xx och 45xx-konton. MEN, man kan i UNI_BAS mycket väl bokföra inköp av t.ex trycksaker från EU bokföra detta på det normala kontot för trycksaker. Det fungerar helt enkelt så att man i samband med konteringen också anger att det är fråga om "Inköp vara från EU". UNI_BAS ser därefter till att beloppet hamnar i ruta 20 på momsrapporten. Momsen hamnar också automatisk i rutorna 30 och 48.

Veronica och Jimmy, det Ni har missat är att välja "Inköp vara från EU" istället för ""Inköp från Sverige".

Om man nu har missat detta kan man enkelt rätta till felet. Gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat, där finns en knapp "momsbokning". Där får man en uppdelning av den totala momsbokningen fördelad på perioder.

Om man klickar på en verifikation i bilden "ändra verifikation" får man en detaljerad bild av verifikatraderna. Ett tryck på knappen "översikt" visar var inköpet hamnar på momsrapporten.

Man kan ändra en verifikatrad genom att klicka på raden - raden motbokas (vilket i princip betyder att raden inte längre påverkar bokföringen). Man kan därefter boka tillbaka samma rad och vid det tillfället välja "Inköp vara från EU".

Tyvärr konstaterade jag just att video som var tänkt att finnas här för att förklara allt detta inte finns utan saknas för tillfället.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.222



Svar: Förvärv från annat EU-land 2011-01-14 19:30
Efter att ha prövat mig fram tror jag mig förstå att valet "Inköp vara från EU"/"Inköp från Sverige" endast dyker upp då man konterar <Kostnader utan faktura>. Vid registrering av <Leverantörsfakturor> däremot beror den automatiska momskonteringen på om man angett att leverantören är EU-leverantör eller inte (val "EU" i leverantörsregistret).

Det jag inte förstår (och som krånglade till det för mig) var att vid registrering av <Kostnader utan faktura> får man se alla konteringar (alla rader i verifikatet) innan man trycker på <Spara> men inte då man registrerar <Leverantörsfakturor> - Då får man bara se det valda kostnadskontot. Sedan måste man gå till <Spåra verifikat> och öppna verifikatet för att se att det blev rätt. Varför har man lagt upp det så?

Personligen upplever jag det säkrare om man kan se (få det presenterat) och därmed förstå konteringar som sker automatiskt innan man trycker på <Spara>-knappen. Kanske går det att göra det visuella mer enhetligt(?)

UNI_BAS verkar kunna hantera det mesta - har laborerat med demo-versionen och studerat forum och videoinstruktioner i dag. Mycket instruktiva och pedagogiska över lag men jag saknade nog videon om "EU-inköp"...Hade sparat en del möda.

En tanke jag fått är att man förmodligen behöver lägga till modulen "Valutahantering" om man handlar mycket från EU och får fakturor med belopp i Euro (EUR).
 Skrivet av:  Teodor IP: 81.230.232.91




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =