Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra fel transaktion 2010-05-11 12:56
Hej!

Jag undrar hur man skall göra när jag köpt en vara som fel belastat mitt företagskonto, men som inte alls är köpt till företaget utan för privat ändamål, hur bokför jag detta så summan på företagskontot stämmer med bokföringen.
 Skrivet av:  Jan IP: 195.196.136.73



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-11 14:42
Hej Jan,

Vad jag förstår är summan belastad på ditt företagskonto som betald? Du bokför då enl.nedan.

Kredit med det aktuella beloppet inkl.moms, Debet Egna uttag. Du kan sedan om du vill öppna plånboken och lägga pengar i kassa (om du har någon). Kredit egna uttag, Debet kassa.

Givetvis kan du i stället för kassa sätta in pengar på företagskontot. Kredit Egna uttag, Debet företagskonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.103.13



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-12 22:23
Tack för förklaringen, det är ju ganska självklart efter din beskrivning men för en nybörjare kan det vara lite klurit att göra rätt från början.

Men jag har också en annan fundering, jag gör nästan bara internationella affärer och då använder jag mestadels Paypal som betalning.
Hur skall jag behandla Paypal i min bokföring, om jag inte har några tillgångar på Paypal och gör en betalning för ett köp så belastas mitt företags-bankkonto direkt som är knutet till paypal men när jag har innestående pengar på Paypal och gör en betalning så belastas ju enbart Paypal inte mitt företagskonto, hur bokför jag då?
Samma om jag får en försäljning alltså en inbetalning till Paypal, hur gör jag då?
Hur bokför jag ett uttag från Paypal till mitt Svenska företagskonto?
jag använder enbart Företags-bankkonto för alla mina transaktioner, jag har ingen kassa.
 Skrivet av:  Jan IP: 195.196.136.60



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-12 23:18
Du nämner inte något om valutor så jag antar att du får fixerade belopp i SEK beroende på dagskurs etc.

Om du betalar en vara inkluderande Paypals avgift, kan det anses att detta är kostnaden för varan i sin helhet. Alltså bokför debet på ett kostnadskonto.

Om du betalat in pengar generellt till Paypal så borde detta vara ett förskott som bokförs Debet på 1613 t.ex. När pengar från ditt Paypalkonto utbetalas för någon vara så bokför man kredit på 1613 och debet på något kostnadskonto. Det finns även ett konto på 1480 som avser förskott varor.

Rör det sig om många och upprepande transaktioner kan du ju lägga upp ett konto för Paypal ungefär som för Bank eller PlusGiro. Lämpligt konto kan vara 1970. Är det ett konto som omräknas av Paypal vid kursförändring , bör detta konto läggas på 1980 alltså valutakonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.179.99



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-14 15:10
Tack för svaret, det bästa skulle ju varit som du skriver #att lägga upp ett konto för Paypal som för bank eller postgiro" konto 1970 skulle passat då det blir ganska mycket affärer, för alla valutor räknas om till sek av Paypal så valutakonto behöver jag inte.
Detta upplägg skulle varit enkelt om man börjat från årskiftet, men jag vet inte hur jag gör nu när många betalningar redan är gjorda från mitt företagskonto via Paypal? kan man ändå lägga upp ett 1970 konto i programmet och registrera betalningar från, och göra engångs inbetalning från 1940 konto till 1970 kontot så det stämmer? eller måste alla enskilda uttag från företagskontot tas upp, för att det skall gå rätt till??
 Skrivet av:  Jan IP: 195.196.136.94



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-14 16:28
De betalningar du gjort kan du låta vara som de är, annars kan du ju göra ombokningar. Alltså föra tillbaka belopp (debitera) till ditt företagskonto med samma belopp som du betalat till Paypal Denna summa, som blir ingående balans för Paypalkonto 1970, krediterar du sedan samma konto alltså 1970.

Balansen ska nu vara noll. I fortsättningen bokför du kredit företagskontot och debet 1970 när du betalar Paypal samt kredit 1970 och debet kostnadskonton när de tar betalt för dina varor.

Om du låter allt vara, så lägger du upp 1970 Paypal samt lägger in den aktuella ing.balansen (Din saldobehållning hos Paypal) och bokför sedan samma som som avan. Var noga kolla så företagskontots balans (Saldo) också stämmer.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.190.191



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-15 22:57
Ursäkta en kanske dum fråga från en nybörjare men du skriver (( I fortsättningen bokför du kredit företagskontot och debet 1970 när du betalar Paypal samt kredit 1970 och debet kostnadskonton när de tar betalt för dina varor))
kan man göra allt detta på en kontering? Först Från företagskonto till Paypal & bet vara, eller måste man göra en separat verifikation för överföringen från företagskonto till Paypal med samma summa och datum?
Jag har ju inte lagt in något ännu i Unit_bas 2010.
 Skrivet av:  Jan IP: 195.196.136.96



Svar: Bokföra fel transaktion 2010-05-16 10:07
Det går bra att köra flera konteringar på en verifikation, men var uppmärksam på datum/valutadag. Ex. du skickar in pengar till Paypal den 17 maj. Verifikationen ska vara på det datum som ditt företagskonto visar som transaktionsdatum. Om nu Paypal också betalar ut detta datum så är det OK på samma verifikat. Men min erfarenhet av Paypal är att det brukar ta ett par dagar.

Alltså, verifikatnumren och hur många konteringar är egentligen ointressant, men DATUM är viktigt. Kommer man på att man glömt att bokföra något från t.ex. februari, kan man göra detta i oktober, men datumet i februari ska läggas in i verifikationen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.130.126




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =