Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fördela intäktskonton 2010-05-08 19:45
Hej. Under fliken Databas-Styrning-Moms, ska man fördela sina intäktskonton. Man ska där dra och släppa kontona till rätt grupp. Kontona går bara att dra till en grupp, men då jag har sålt både i Sverige, EU och utanför EU, så förmodar jag att jag behöver ha samma konto i flera grupper, men det går bara att dra varje konto till en grupp. Varför är det så? gör jag något fel?

MVH
HL
 Skrivet av:  HL IP: 80.217.217.216



Svar: Fördela intäktskonton 2010-05-09 11:15
I instruktionerna till Bas-kontoplanen finns stora friheter gällande användningen av 3xxx-konton. Man kan därför använda olika kontonummer i olika företag. Av den anledningen måste man i UNI_BAS ange hur just Ditt företag har använt 3xxx-konton.

För att UNI_BAS ska fungera korrekt i alla lägen, bör man ha åtminstone ett konto för momspliktig försäljning inom Sverige, ett konto för momsfri försäljning inom Sverige, ett konto för försäljning till företag inom EU, ett konto för försäljning till länder utanför EU. Har man försäljning med omvänd moms, kan man dessutom behöva ett 3xxx-konto för detta.

Detta låter ju förfärligt invecklat, men så farligt är det inte. Ovanstående konton skapas automatiskt när man skapar sin datafil i UNI_BAS. Om man inte gör några ändringar i den importerade kontoplanen räcker det med att man under Databas/Styrning/Moms flyttar ovanstående konton till respektive ruta (följ instruktionerna på skärmen)

När man sedan skapar artiklar i artikelregistret anges för varje artikel vilka konton som gäller vid försäljning inom Sverige, inom Eu och för export. Dessa fält fylls i automatiskt och har man inte gjort några ändringar i kontoplanen, då behöver man inte bry sig om detta.

I kundregistret anger man på varje kund om det är en svensk kund, EU-kund eller export-kund.

Om man som sagt inte har gjort egna ändringar av den importerade kontoplanen sköter sig det allra mesta helt automatiskt. När man sedan fakturerar sina kunder, då faller allting på plats på rätt konto med rätt momssats utan att man behöver fundera på detta. Med andra ord - lite handlag i början gör livet så mycket enklare i fortsättningen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Fördela intäktskonton 2010-05-10 17:20
Inte så invecklat egentligen. Men när jag registrerade handeln så använde jag det vanliga kontot för utg. moms 2610 och sedan valde jag i rulllisten om det var handel inom sverige, EU, eller utanför EU. Kommer detta automatiskt bli rätt i slutändan (momsrapporten) trots att jag aldrig skapade separata konton?
 Skrivet av:  HL IP: 80.217.217.216




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 1 =