Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-07 22:06
Sitter och labbar lite med strukturartiklar.

Jag ser inte riktigt systematiken för hur man går tillväga när man ändrar strukturen eller när man ändra antalet på en ingående komponent.

Jag har i testbolaget skapat en "pianosats" bestående av 1 piano, 2 skruvar och 2 muttrar.
När jag försöker ändra antalet muttrar till 4 st så hoppar strukturen till, och återgår till 2 muttrar.
Det verkar inte vara så man skall ändra strukturer.

Det går att ta bort ingående komponenter helt och hållet, men på ett konstigt sätt.
Jag börjar med att ta fram sturkturen.
Om jag klickar på mutterraden så plockas muttern ned från strukturen och hamnar istället nere i inmatningsfälet. Om jag i det läget klickar på vänstermarginalens ruta "Lager" får jag upp en dialogruta som undrar om jag vill "återgå för att spara" ändringarna eller avbryta (vilket borde betyda att ändringarna inte sparas.

Klickar jag nu på "Avbryt" så sparas den nya strukturen, utan mutter!
Klickar jag på "återgå" för att spara, så återgår -strukturen- till det tidigare läget och muttern har hoppat in i strukturen. Det går alltså inte att spara den modifierade strukturen.

Vad är det korrekta sättet att modifiera en struktur?

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-07 23:46
Jag visste inte ens att det gick att jobba med strukturartiklar i UNI_BAS standard? I de flesta fall så måste det vara ett integrerat lagerprogram som man jobbar emot. Här kan man då skapa understrukturer och kombinationer av artiklar som sedan kan säljas i klump eller var för sig.

Ett bra exempel på sådan struktur har t.ex IKEA. Du undrar hur man modifierar en struktur?
För det första kan man knappast jobba med 2 eller 4 skruvar, utan varje artikel måste ha ett nummer t,ex skruv M4 = 13474, M5=13475 o.s.v. Skruv har alltså generellt serienummer 1347 som blir en komponent. De femsiffriga numren blir understrukturer till komponenten.

Pianon är väl knepiga att strukturera eftersom de är färdiga och klara att spela på. Däremot pianopallen kan ju vara en sits + fyra ben samt en massa skruvar. Det kanske blir 16 skruvar som exempel och pallen består då av 21 delar. Det är i princip bara att plocka ihop din pall till en strukturartikel och lägga in alla 21 komponenter med exklusiva serienummer och den kommer då att heta exempelvis Pianopall och ha serienumret 305. För att få ihop denna pall så måste lagret hämta dessa 21 artiklar.

Efter 2 år så lossnar 3 skruvar från pallen och man kan ringa till tillverkaren och beställa 3 st 13475 som kommer i en påse nästa dag!. Strukturen till ett sådant register blir som en pyramid med pallen högst upp och de andra komponenterna nedanför. Hur sedan de läggs in i specifika program är omöjligt att svara på, alla har ju sina inmatningsrutiner.

Hoppas du blev klokare av detta, det är svårt att beskriva sånt här rakt upp och ner...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.137.141



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-08 09:57
Åke: Du missade mitt problem. Jag har inte problem med vad en struktur är eller hur de byggs upp (jag jobbar dagligen med MPS-strukturer). Däremot har jag problem med hur -UniBas Lagermodul- hanterar strukturer.

Mitt exempel med piano och skruvar är självfallet fingerat, och endast en minimalistisk exemplifiering av ett upplevt problem med strukturmodulen i UniBas.

Eftersom du inte visste om det där med strukturer i UniBas kan du prova själv i demoföretaget.
Skapa en toppnivå, lägg in 3-4 underartiklar och spara strukturen. Följ videon.
Försök sedan ändra strukturens utseende vad gäller ingående -antal- för en av underartiklarna.

/ Lars Bergström
/... som arbetar strukturerat i Monitor och Jeeves MPS...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-08 11:43
Ooops! Ja tar till sig det man tror man vill höra... Tror du det är Murphy som är framme igen?

Jag har hållit på mycket med lagerprogram, men det är några år sedan nu. Dessutom var de programmen skräddarsydda för verksamheten och otroligt komplicerade. Vi hade en speciell kille som var speciellt tillsatt att sköta funktionen för denna datorverksamhet. Frågan är om han lever efter all stress han genomgick när programmet spårade ur? Det gjorde det nästan alltid på helger och semestrar, Julafton o.s.v. Den var nog den där Murphy som ställde till det?

Jag ska kolla på UNI_BAS Lagermodul, men det tar nog ett par dagar...

Hav tålamod!
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.102.109



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-08 11:49
Lars, Du har rätt ..... som vanligt.
Det fanns (finns inte längre i den senaste versionen) en liten hake just när man vill ändra strukturer. Den ska nu vara fixad i den senaste versionen (av idag).

Annars är det ju mycket man får i den avancerade lagermodulen (Lager + lagerspecial). Man får ju både strukturlager och FiFo-lagerhantering (FiFo = First in first out). Lagervärdet räknas då inte på ett genomsnitt av inköpta varor utan lagervärdet räknas på det verkliga inköpspriset. Avancerat och därför finns det inte i så många av de mindre ekonomisystemen på marknaden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-08 14:19
Finemang!
Då kan jag rekommendera UniBas + avancerade lagerfunktionen åt en bekant som just håller på att dra igång ett litet produktionsföretag.
Min gissning är att de inte alls kommer att behöva ett fullfjädrat MPS och då är den enkla strukturhantering som finns i UniBas fullt tillräcklig.


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-09 12:31
Otroligt att Unicell kan sälja sådana avancerade moduler för "struntsummor"? Men det är väl den där "Rebellen" igen?

Det ligger i tiden att lagerhantering kommer mer och mer. Mycket tack vare att Web-försäljningen ökar lavinartat. Ni UNI-BAS användare som funderar på att utöka med ett lagersystem kan vara trygga i den förvissningen att Unicell är med på "tåget".
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.118



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-09 18:18
jag får inte innleveranser att fungera
om jag trycker på boka registrerad inleverans så händer ingenting
du har inte sparat ändringarna står det men det gör man väll när man trycker på.boka registrerad inleverans kan ni kolla det ni som kan det här.
 Skrivet av:  Landberg IP: 90.227.202.177



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-09 21:51
Förmodligen har du inte stegat fram färdigt.
Längst ned på sidan matar du in inleveransens olika poster, och stegar med tab-tangenten mellan de olika fälten.
När du stegat genom de fyra fälten längst ned och trycker ännu en gång på tab-tangenten, flyttas pågående inmatning upp till den övre rutan. Du kan därefter mata in ännu en inleveranspost och fyller så upp den övre rutan allt eftersom inmatningen av posterna fortskrider..

När du är klar med alla inmatningarna kan du jämföra den övre rutan med godsmottagningens/leverantörens följesedel. Stämmer det , ja då är det dags att trycka på "Boka registrerad inleverans" och bokningen utförs.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Strukturartikel i lagermodulen 2010-05-10 20:13
plötsligt fungerar det ,måste glömt ett moment som du skrev
tack
 Skrivet av:  Landberg IP: 90.227.202.177




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =