Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Licenser - livet ut? 2010-05-03 08:34
Jag tycker det är olyckligt att ni använder formuleringen "Betala 1 gång - aldrig mer".

eller citerat från forumet:

"
Det är så lätt att säga " här står jag nu med ett en licens som inte går att använda... " - MEN DET STÄMMER INTE! Du kan använda Din licens LIVET UT - utan ytterligare kostnad.
"

Ja, licensen för programmet som du först laddade ner gäller livet ut, men den dator som du valt att installera på kommer du naturligtvis att byta ut regelbundet. Jag tror knappast att Unicell testar de äldre utgåvorna på nyare operativsystem och garanterar att det kommer att fungera. Jag köpte Uni-Bas 2005 och har försökt att installera den på en Win7 64-bitars maskin. När jag försökte ta bort den igen för att testa den allra senaste Uni-Bas så hängde sig hela avinstallationen. Nu får jag inte bort den, Windows säget att det har blivit korrupt.
Den nya versionen fungerar helt OK.

Så i praktiken så måste man betala ytterligare pengar om man vill att Uni-Bas ska fungera!

Jag förstår att ni vill ha pengar för programuppdateringar, det skulle jag också ta, men jag gillar inte sättet som ni säljer det på, det stämmer inte i praktiken.

Hur ska jag göra nu? Ta ett supportavtal för att få den senaste versionen eller måste jag köpa en ny "Betala 1 gång - aldrig mer"?

MVH Magnus G
 Skrivet av:  Magnus IP: 81.170.149.154



Svar: Licenser - livet ut? 2010-05-03 09:05
Det här är ett problem som du i första hand skall diskutera med t.ex. Microsoft, som släpper ut operativsystem som inte är bakåt-kompatibla!

Vill jag köra mitt cad-program "BluePrinit" som jag köpte 1990, så går det alldeles utmärkt att installera den på min gamla Mac-Plus och köra igång. BluePrint betalades en gång, sedan aldrig mer...

När det gäller min Mac-Värld, så fungerade BluePrint på mina datorer under hela 68K-epoken, och under hela PPC-epoken, tack vara att operativsystemet var bakåtkompatibelt. Först när Apple övergick till ytterligare nästa processorgeneration, dog programmet.

Trots att skaparna av BluePrint inte hade kristallkula, för att förutse framtiden, kunde programmet trots det fungera, tack vare att operativsystemet var bra skrivet!
Du får nog ta upp problematiken med Gater/Ballmer :-)

Jag anser nog att UniCell har rätt när det gäller licensen. Att du byter maskin / operativsystem kan knappast Unicell ta ansvar för...

Vad är det för fel på din gamla maskin föresten?
Varför inte behålla den som kontors/bokföringsburk?


/ Lars Bergström
/ Macnörd...
/ ... och UniBas-kramare...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Licenser - livet ut? 2010-05-03 09:28
OK, så detta stämmer alltså inte riktigt:

"
Alla våra program kan köras på Windows (nyare än Win-95) och Macintosh (nyare än OS9.1).
"

Då kanske man bör lägga till en brasklapp att äldre versioner av Uni-Bas kanske inte fungerar på nyare versioner av Windows, eller?
 Skrivet av:  Magnus G IP: 81.170.149.154



Svar: Licenser - livet ut? 2010-05-03 10:21
När man köper en licens av UNI_BAS har man rätt att använda denna licens LIVET UT - UTAN MERKOSTNAD.

Detta stämmer!

Du har alltså rättigheten att använda licensen för det företaget som licensen tillhör. Det finns ingenting i programmet som hindrar Dig från att använda programmet i 500 år. (1000 år)......

Det är en helt annan sak om yttre omständigheter som vi inte rår över förhindrar Dig att använda programmet. Vi styr bara över programmet - omvärlden styr vi inte över. Om Du byter dator till en dator med kinesiska tecken, då är det svårt för oss att garantera att det fungerar, men Du FÅR LOV att använda programmet på den datorn.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Licenser - livet ut? 2010-05-03 13:05
Ja, men i praktiken fungerar det ju inte så och det vet ni och alla andra.
Man byter dator då och då, punkt slut!
Det blir bara vilseledande och ni får en massa arga kunder som känner sig lurade.

Jag tycker ni har ett bra program i botten, men varför måste ni krångla till det så.
Om jag inte vill ha telefonsupport, men en uppdatering så är ju detta en anslutningsavgift + underhållsavtal = 1000kr. Varför kan man inte bara köpa en uppdatering?
 Skrivet av:  Magnus G IP: 81.170.149.154



Svar: Licenser - livet ut? 2010-05-03 13:39
Magnus,
Vet du hur många gånger UNI_BAS har uppdaterats sedan t.ex. jan 2009? Det finns säkert någon som kan svara på, jag vet att det är åtskilliga. Ska man då köpa den nya uppdateringen varenda gång, då har väl riktigt "snålheten bedragit visheten".

De flesta programföretag har valt att ha en affärsidé där man tvingande låter kunden abonnera på supportavtal tills vidare alltså nästan som en tidningsprenumeration. Orsaken är naturligtvis den att originalprogrammet hela tiden MÅSTE uppdateras på grund av myndigheter, lagar, kundkrav etc. Detta blir för några företag som jag inte ska namnge, otroliga inkomster varje år.

Unicell har valt en annan väg med frivilligt serviceavtal och trots att detta serviceavtal kostar 600 kr om året så finns det otroligt nog de som "inte har råd". Javisst, då har man i alla fall haft en valmöjlighet, vilket kan vara omöjligt att få hos konkurrenterna.

Med denna valmöjlighet tycker du alltså att Unicell "krånglar till det?" Är det inte precis tvärtom att de kunder som avböjer serviceavtal krånglar till det? Mest för sig själva turligt nog!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.177.203



Svar: Licenser - livet ut? 2010-05-03 14:04
Ja, jag vidhåller att det är krångligt och vilseledande!
Då ska man inte sälja produkten utan serviceavtal!

Jag tycker det skulle vara mer schysst om man tex:

Säljer programmet ver 1.0 med ett visst antal uppdateringar som ingår. Vill man ha telefonsupport kan det köpas separat. Specificerar vilka versioner av Windows etc som ver 1.0 kräver. Release av ver 2.0: kunder med ver 1.0 kan uppdatera för X kronor till ver 2.0. Specificerar vilka versioner av Windows etc. som ver 2.0 kräver.

Har jag version 1.0 och uppdaterar Windows till en senare version så är det helt klart att jag inte kan köra version 1.0 på denna (eller iallafall inga garantier). Då köper jag en uppdatering till version 2.0 = inga tveksamheter.

De enda systemkraven som finns nu är alltså:

"
Alla våra program kan köras på Windows (nyare än Win-95) och Macintosh (nyare än OS9.1).
"

Vad betyder då detta? Att min version 1.0 kommer att fungera på allt nyare än Win-95?

Jag skulle tänka om om jag vore er!
 Skrivet av:  Magnus G IP: 81.170.149.154



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-20 11:11
Håller med Magnus till 200%
Om en licens fungerar på en viss version av programmet så borde den versionen av programmet finnas kvar för nerladdning om man vill fortsätta använda det och vill inte uppdatera och betala extra.
 Skrivet av:  Martin IP: 193.13.200.10



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-20 11:44
Det finns kunder med supportavtal och vi har även kunder som valt bort supporten. Våra kunder som betalar för service och support är inte intresserade av att vi lägger ner arbete på att hålla gamla programversioner vid liv för nedladdning. Kunder med supportavtal vill inte ladda ner gamla programversioner - dessa kunder laddar hellre ner senaste version.

Det Du begär Martin, är att vi ska inrätta en speciell service till de kunder som valt att inte få någon support. Kunder som valt bort supporten är lika bra kunder för vår del, men vi har svårt att skapa en speciell gratisservice för dessa kunder. Martin, Du vill att vi ska administrera lagerhållning av alla gamla programversioner så att Du kan få tillgång till just den version som gällde när just Du köpte programmet.

Till skillnad för de flesta andra leverantörer har vi gjort valet av support frivilligt och gjort det möjligt att använda programmet livslångt utan vidare kostnader. Självklart är det då också så att den som valt bort servicen, själv måste hålla reda på sin programversion och själv ta fram den när det blir aktuellt att t.ex byta dator. Hos andra leverantörer stängs programmet helt sonika ner om man inte betalat den årliga supportavgiften - som dessutom i de flesta fall är betydligt högre än supportavgiften (600/år) för UNI_BAS.

Martin, Du lät oss veta per telefon idag, att vi nu har ytterligare en missnöjd kund. Jo, Du finns nu tydligen med bland de av våra kunder som gärna vill ha gratis support, men som absolut inte är beredda att betala för det arbete som vi lägger ner. Det är förstås tråkigt för oss, men vi kan inte både göra bra program, ha allmänt låga priser och dessutom ge gratis livslång service åt dem som inte vill betala.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-20 14:09
Ni misstolkar begreppet service o support. Det handlar inte om 600kr det är princip sak och hur ni marknadsför. Jag får lust att stämma er faktiskt för vilseledande marknadsföring. Jag vill inte ha gratis support, fatta det! jag är inte girig som ni är men jag betalar inte en enda krona för ngt jag redan betalat. Folk är snälla och ni utnyttjar deras behov av programmet för att råna dem på 600kr för ngt dem har rätt till gratis

UNICELL´s svar:
Varsågod - Du får använda programmet livet ut och har Du t.ex slarvat bort din säkerhetskopia av programmet eller vill du ha hjälp på något annat sätt så erbjuder vi ett supportavtal för endast 600:- kr per år.
 Skrivet av:  Martin IP: 193.13.200.10



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-20 15:45
Martin,
Jag kan inte låta bli att blanda mig i detta.

För det första, om nu Unicell skulle vara så giriga som du påstår, ja då skulle väl supporten vara tvingande för alla köpare. Så är det hos flera andra programvaruföretag. Man betalar en årsavgift på betydligt större summa än 600 kr och så får man också ladda hem ev. nya versioner, vare sig man vill ha dessa eller inte. Laddar du inte ner den nya versionen, ja då slutar ev. programmet att fungera efter en tid.

Att du gjort en tabbe och inte tagit backup på vare sig program eller datafiler är inget som du kan anklaga Unicell för. Det vore ungefär som att klaga på att bilmotorn gått sönder för att du glömde att fylla på olja.

I ett annat inlägg här på forumet jämför du Unicell med Ryanair vilket är en ganska dålig jämförelse eftersom de sysslar i helt olika branscher. En sak stämmer dock. Båda företagen är måna om att deras produkter ska vara billiga.

Jag kan förstå att du är sur för att saker och ting inte går som du förväntat dig, men låt inte din besvikelse och frustration gå ut över Unicell och deras medarbetare. De har uppfyllt sin del av ett köpeavtal, nämligen levererat ett fungerande program till dig. Att du sedan valt bort supporten får du sedan själv stå för. Så fungerar livet. Ibland fattar man fel beslut tyvärr och får ta konsekvenserna därav.

Sedan måste jag få säga min åsikt om de som väljer bort supporten. Jag utgår från att de flesta som köper ett bokföringsprogram, har någon form av företag eller dylikt. Att man då väljer bort en support på kr 1,66 per dag för någonting som kanske är det viktigaste i företaget, nämligen att få igång sitt bokföringsprogram när man klantat till det. Det är för mig helt ofattbart!

Nöjd UNI_BAS användare med support.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-21 10:27
Hej jag köpte Uni-Bas som enligt reklamen "räcker livet ut" MEN det gick bara att använda en gång (för bokföring 2009) nu när jag ska bokföra för 2010 så är det kört funkar inte. Ringde företaget och det enda dom sa var att dom skulle fixa problemet på 2 min OM jag tog ett serviceavtal på totalt 1200:- (Inkl moms) alltså nästan lika mycket som hela programmet kostar. Hur vet man att det går på 2 min för att fixa ett fel?? Skriv att man måste ha serviceavtal från början det är mera reko.
Jag säger bara: vilseledande marknadsföring inget ansvar för sina produkter helt enkelt JÄTTEDÅLIGT OBS! programmet ligger på samma dator som när det fungerade, jag är enormt besviken
 Skrivet av:  Lasse IP: 81.231.34.163



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-22 07:59
Lasse, Du skriver att "nu när jag ska bokföra för 2010 så är det kört funkar inte" - detta stämmer inte - det går utmärkt att bokföra även för 2010, men Du har strulat till det lite och behöver hjälp. OBS, det är inte programmet som har strulat till det. Det är Du själv som åstadkommit den sitsen där Du befinner Dig. Därför tycker jag att det är "JÄTTEDÅLIGT OBS! " att du skyller på programmet. Men, så som vi sade i telefon så tar det inte mer än 2 minuter för Dig att komma igång igen - det är det som är sanningen, men Du skriver "Hur vet man att det går på 2 min för att fixa ett fel??" - Ja, om det inte stämmer - då skulle vi ju ha svårt för att ta betalt för den supporten. Problemet är kanske att Du inte vill betala för supporten oavsett om Du kommer igång på 2 minuter eller ej.

Om Du nu som du själv skriver inte bokfört sedan 2009 (vi har 2011 nu), då kanske Du glömt bort ett och annat sedan Du bokförde senast. Kanske är detta en extra anledning till att teckna ett supportavtal - men det är Du själv som bestämmer. Du får använda programmet LIVET UT UTAN EXTRA KOSTNAD, men det är Du själv som måste bibehålla kunskapen för att hantera programmet - alternativt teckna ett supportavtal och då få hjälp när det behövs.

De allra flesta frågorna som supporten hjälper till med är "bara en liten fråga". Det finns sällan stora frågor - programmet fungerar ju smärtfritt, men man kan ibland behöva lite hjälp på vägen. I ett sådant läge är det förstås en fördel att kunna få hjälp från supportavdelningen och detta till förmodligen marknadens lägsta pris för support på bokföringsprogram

Du har frivilligt valt bort supporten och nu vill Du här i vårt Forum skylla på programmet när Du själv strular till det - det gör mig besviken.

UNICELL är ett programvaruföretag och precis som alla andra programvaruföretag - företaget två delar - en del som säljer bokföringsprogram / faktureringsprogram och en del som ger kunderna support. Du har köpt ett program men vill inte ha med den anda avdelningen att göra. Nu klagar Du på den avdelningen som Du valt bort.

UNI_BAS supportavtal är frivilligt och kostar 600:_ kr per år. (Bokföring; Fakturering; Kund- och leverantörsreskontror, Artikelregister; Inventariebok)

Jämför pris för support hos våra kollegor i branschen:
VISMA enskild firma
990:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

VISMA eget aktiebolag
2.290:- kr per år - STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

Edison endast bokföringsprogram
990:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

Edison Ekonomi start (ingen fakturering)
1.900:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

Hogia small office Bokföring Light (endast bokföingsprogram)
790:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

Hogia small office Fakturering Light (endast faktureringsprogram)
790:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

BLstart (endast bokföingsprogram)
780:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

BLfakturering (endast faktureringsprogram)
950:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

BLleverantör (endast leverantörsreskontra)
950:- kr per år
-- saknar förstås ett öppet forum!

e-conomic
820:- per år (max1000 transaktioner) STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

fortnox enbart bokföringsprogram
1.060:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!

fortnox enbart faktureringsprogram
1.060:- kr per år STÄNGS AV OM MAN INTE BETALAR - KÖP NYTT PROGRAM
-- saknar förstås ett öppet forum!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Licenser - livet ut? 2011-04-23 00:14
Började skriva ett långt inlägg men sammanfattar det hela till:

För sjutton....
Betala för supporten eller sköt supporten på egen hand!

Välj själv!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  IP: 81.224.151.61




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =