Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Supportavtal en månad? 2010-05-02 20:02
Det är kul att vi blir fler och fler UNI_BAS användare och man ser hela tiden nya inlägg som kommer upp här på forumet och där det tyvärr framgår att vederbörande valt att inte köpa supportavtal.

När jag köpte programmet i mars förra året var det heller ingen på Unicell som försökte sälja in supporten på något sätt. Unicell skiljer sig ganska markant här jämfört med många andra programföretag när man låter kunden själv avgöra om man vill ha support eller inte.

Nu blev det så att jag ändå köpte till support, inte på grund av att jag är klokare än någon annan, utan mera vis av erfarenhet när det gäller bokföringsprogram och i synnerhet när man som många gör, byter från ett tidigare bokföringsprogram till UNI_BAS. Det brukar ALLTID bli något problem i början när man startar upp ett nytt program, även ett så enkelt program som UNI_BAS. Orsaken till problemen i de flesta fall orsakas dock av användaren själv, som både kan vara novis när det gäller bokföringsprogram och dessutom nybörjare när det gäller bokföring i största allmänhet.

Eftersom UNI_BAS supporten kostar kr 600 per år, alltså kr 50 i månaden, satt jag och funderade om det inte skulle kunna fungera med att Unicell tar kr 1250 för programmet och då ingår support för en månad. Efter denna månad så får man bestämma om man ska fortsätta med supporten ytterligare 11 månader för kr 550 och därefter löser man som vanligt löpande årsabonnemang om man vill.

Detta kanske skulle vara ett bra och fortfarande billigt alternativ och denna femtiolapp skulle nog lösa en massa initialproblem för de som är osäkra. Kanske till och med ett bra säljargument? Dessutom tror jag att denna "inkörsport" till supporten, gör att många inser att det är en billig och bra "försäkring" för framtida problem.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.251



Svar: Supportavtal en månad? 2010-05-02 20:44
En "Kom-Igång-Support" skulle inte var dumt!
Nu är det väl så att de allra flesta problem uppstår under denna första månad och därefter så "fjunar det av". Det lär betyda att den -första- månaden måste vara jämförelsevis dyrare än kommande månader.

För övrigt:
Jag har en känsla av att UniCell trots allt bistår nya kunder, kanske inte alltid, men då och då, beroende på vad som hänt och hur man som kund agerar.....


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Supportavtal en månad? 2010-05-02 21:39
Ja, "Kom-Igång-Support" var ett bra ordval!
Man kanske inte ens behöver ha supporten i en månad utan bara i 14 dgr och då kunde den kanske ingå i priset. Support en kortare tid brukar också ingå när man köper vissa datorprodukter eller vissa program och det vore kul om Unicell kunde vara med på det "tåget". Jag tror att det finns ett stort intresse för den här typen av "Kom-Igång-Support" hos sådana kunder som man normalt kanske inte tänker på, jag menar då allt ifrån små idrottsföreningar till folkdansföreningar etc. Alla har behov av ett billigt och enkelt bokföringsprogram, men saknar ofta bokföringskompetens i sina styrelser. Här skulle UNI_BAS lätt kunna sopa mattan med konkurrenterna.

Jag har också sett att Unicell hjälper kunder då och då, fast man egentligen inte har någon skyldighet och det är klart att detta får väl Unicell avgöra från fall till fall. Jag tycker det är lite synd att en del nya kunder får problem på grund av olyckliga omständigheter och sedan i sin frustration ger Unicell hela skulden. Nöjda kunder är alltid bäst!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.251



Svar: Supportavtal en månad? 2010-05-03 11:13
När man köper UNI_BAS får man välja om man vill ha serviceavtal eller inte.

Om man då väljer att avstå från serviceavtal, då har man inte rätt att kräva gratis support när man behöver support. MEN - i praktiken är det så att vi i mån av tid ändå under de första veckorna efter köp av program, försöker hjälpa den som har behov av hjälp - även om man saknar supportavtal. Vi har inte utlovat den hjälpen någonstans, men i mån av tid får man ändå den hjälpen. De som har serviceavtal måste trots allt alltid gå före i kön.

"Kom-Igång-Support" - jo, det har vi nog redan idag på sitt sätt. Detta gäller då enstaka frågor - den som känner på sig att man behöver mycket hjälp, gör ändå klokt i att teckna ett serviceavtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Supportavtal en månad? 2010-05-03 13:17
Ja jag är den första som förordar serviceavtal och jag har otroligt svårt att förstå de som i alla fall vid nystart inte tecknar ett sånt. Jag skulle kanske förstå det hela om priset var som hos vissa andra programföretag, men nu handlar det om 50 spänn i månaden och då slår man sig för pannan...

Jag kan förstå att de flesta UNI_BAS användare/kunder har inga som helst problem med programmet, man läser instruktioner man tittar på video etc. och allt fungerar utan problem som man förhoppningsvis förväntar sig.

Sedan kommer det några få som "utmärker sig" med att INTE läsa instruktioner eller titta på video m.m. När det sedan går åt pipsvängen ja då hänger man ut Unicell som en oseriös säljare och dessutom på Unicells egen hemsida/forum. Sådant irriterar mig som anser att både program och support fungerar hur bra som helst. Men det finns misstänksamma människor som i princip söker något problem som de kan slå ner på med en s.k. "Vad var det jag sa-mentalitet"

Därför borde det finnas någon slags "Kom-Igång-Hjälp" och den kan naturligtvis begränsas på olika sätt. Unicell ska ju inte vara någon rådfrågningsbyrå när det gäller bokföring utan jag tänker mig just tekniska malörer som vissa ställer till med.

Nåväl det är väl såna här frågor som löses bäst på Pepes Bodega antar jag....

/En som hatar osaklig kritik i alla dess former
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.177.203




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 8 =