Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Installera om och börja på noll? 2010-05-01 22:18
Hej,

Har precis köpt Uni_Bas eftersom det verkade vara det smidigaste bokföringsprogrammet som fungerar på OSX. Jag fick mail med licensnummer som jag matade in och skapade ett företag som jag fortsatte att testa med... Problemet är att nu när jag vill börja köra "skarpt" så verkar det inte finnas något sätt att börja om från början. Har tagit bort programmet och installerat det igen, men finns det ingenstans att mata in licensnumret. Skapa ett nytt företag fungerar inte heller (finns ingen knapp för att spara när man går in under "byt företag).

Hur ska jag göra?
 Skrivet av:  Christoffer IP: 95.209.92.129



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 00:12
Helt rätt: UniBas är suveränt smidigt!
Så smidigt att man med glatt sinnelag kastar sig in i bokföringens olika underliga skrymslen, och då följdriktigt gör bort sig totalt och vill gör om allt....

Men...., det där är ju vad du skall använda "Testföretaget" till.

Det du nu har gjort, är pinsamt nog, att du så att säga, "lek med, och sedan bränt upp din bokföringsbok".

Jag kan trösta dig med att de finns andra som likt dig med glatt sinnelag strulat till det hela i början av användandet. Det ligger lite grann i sakens natur att man strular i början, till dess man vet hur det hela fungerar.

Enklast:
Har du serviceavtal, så får du ringa till Unicell på måndag och säga att du, hrmmmm, "har klanta dig".
:-)

Stökigare, om du inte har serviceavtal:
Du har Mac!
Har du aktiverat Time Machine?
I så fall kan du busenkelt rädda läget!
Spola tillbaka till tidpunkten när du precis installerat och kört igång UniBas.
Om det bara är några få verifikat som du lekt med, kan du annulera dessa, och göra en notering om varför du annulerar verifikaten. Up-n-Running på 5 minuter!
Om det är många verifikat, så kan du spola tillbaka ytterligare någon dag, så att du hittar tillbaka till originalnedladdningen, åsså prova tekniken här nedan.


Det är nu många år sedan jag gjorde min installation, men jag vill minnas att man
1) skall använda originalnedladdningen
2) skall använda sig av samma stavning av firmanamnet när man skapar databasen som vid orderläggningen
3) skall ange den kodnyckel som generarats för användning med den nedladdningen och det firmanamnet.
4) Inmatningen görs under fliken databas (vill jag minnas, jag sitter inte vid min ordinarie maskin just nu)


/ Lars Bergström
/ ... ibland klantig som attan....
/ ... och Mac-Nörd
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.96.90



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 13:10
Tack för svar. Tyvärr har jag inga säkerhetskopior. Hade jag vetat att det inte gick att installera om programmet (tycker nog att det finns fog att förutsätta att detta går), så hade jag naturligtvis gjort det. I avtalet stod att jag har rätt att använda programmet under obegränsad tid för ett företag. Jag har inget serviceavtal, men jag har inte lust att köpa det bara för att kunna använda programmet som jag redan köpt en licens för.

Såhär i efterhand kan det framstå som klantigt av mig, men med tanke på hur det normalt sett fungerar med datorprogram och licenser (branschbruk) så hade jag fog att förutsätta att det skulle gå att installera om programmet. Det fanns inga varningar under resans gång om att "lagt kort ligger". Jag var lite snabb och kom i efterhand på att jag ville lägga till fler år bakåt i tiden för att föra över bokföring jag har på papper till systemet, det var därför jag dumpade allt för att installera om och börja på nytt och här står jag nu med ett en licens som inte går att använda...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 109.58.8.98



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 15:38
Det är så lätt att säga " här står jag nu med ett en licens som inte går att använda... " - MEN DET STÄMMER INTE! Du kan använda Din licens LIVET UT - utan ytterligare kostnad.
"Det fanns inga varningar under resans gång om att "lagt kort ligger". - Så är det tyvärr i bokföringssammanhang - man får inte "sudda" hur som helst i bokföringen.

Du kan använda Din licens livet ut, men det kan finnas tillfällen då man som Du själv skriver "Såhär i efterhand kan det framstå som klantigt av mig" - och då kan man behöva hjälp. Vi tycker inte att det är konstigt. Om man inte klantar sig - då kör man vidare livet ut utan att det kostar ett öre mer. Om man klantar sig kan man ändå köra livet ut utan att det kostar ett öre mer, men det krävs kanske då att man är mera datorvan.. Vill man ha hjälp ifrån supportavdelningen kan man alltid få all den hjälp man behöver. Många supportavtal gör att vi kan avlöna personal som finns tillhands och svarar i telefon när man behöver hjälp.

Hos oss är ett supportavtal frivilligt. Ett bra råd kan kanske vara att man tecknar ett avtal första året då man ännu inte är helt van vid programmet. Sedan kan man kanske klara sig utan ett antal år för att kanske 6:e året behöva hjälp igen och då tecknar man på nytt ett avtal. När man varit utan avtal mer än 6 månader tillkommer en anslutningsavgift på 400:- kr när man tecknar ett nytt avtal.
Ett supportavtal kostar 600:- kr för ett helt års fri telefonsupport vilket också inkluderar fria uppdateringar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 18:28
Ja det är ju lite tråkigt att börja experimentera med ett bokföringsprogram i "skarpt" läge när det finns Testbolaget där man kan labba med provbokföring.

Vad man kan göra är ju naturligtvis att nollställa balanser med hjälp av ändring av verifikationer och kreditering av kund o reskontra eller ombokföring av de summor som man lagt in och experimenterat med. Sedan får man helt enkelt börja med några verifikationsnummer framåt och göra en notering om man råkat "klanta till det".

Jag skulle nog annars ansluta mig till supporten för 600 kr. Det är väl "nålpengar" för ett företag och dessutom avdragsgillt!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.251



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 19:26
Ett litet tillägg i debatten...

Det är naturligtvis helt sant när Unicell säger att man kan använda licensen livet ut, men...
Lägg märke till att detta gäller Unicells löften vid köptillfället om vilka operativsystem som programmet fungerar med.

Låt mig ta ett exempel! Jag inköpte för några år sedan en Canon.scanner. Canon garanterade vid köptillfället att scannern fungerade tillsammans med Windows 95 och Windows XP. Sedan kom Windows Vista som jag bytte till och då fungerade alltså inte Canonprogrammet för scannern längre. Canon hade heller varken planer eller skyldighet att göra om programmet så att det passade till Vista, det hade ju ändå gått ca fyra år och det var därför bara att köpa en ny scanner från Canon som fungerade med Vista och som också nu fungerar utmärkt med Windows 7.

Det finns alltså inget företag som kan garantera att deras program eller annat ska fungera med nya operativsystem om tre, fyra år utan då får man givetvis köra med det ursprungliga operativsystemet och kanske sin gamla dator etc. Det är väl få idag som har kvar gamla datorer och kör med Windows 75 t.ex.?

Har man supportavtalet, så vet man garanterat att uppdaterade versioner av UNI_BAS även innehåller anpassningar till de nya versioner av operativsystem som vi alla vet kommer förr eller senare.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.251



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 19:55
Ja, vad ska man säga? Blev ganska chockad när jag såg svaret från UNICELL...

För det första. Antyda att jag inte är datorvan? Vad vet ni om det? Jag köpte min första PC 1988, har försörjt mig på att administrera datorer (PC/UNIX m.m.) mellan 1999 och 2007. Jag är nu nära att ta min jurist kandidatexamen så jag vill påstå att jag har lite koll både när det gäller avtalstolkning också. Vad jag inte är vad vid är bokföring, det är därför jag köpte ett program som enligt reklamen skulle vara lämpligt för nybörjaren.

Är detta Ert ställningstagande så är jag bra sugen på att bestrida fakturan och om det så krävs låta ärendet avgöras av domstol. Jag är nämligen övertygad om att Er avtalstolkning inte skulle hålla vid en rättslig prövning. Jag har köpt en licens och har fog att förutsätta att jag kan använda programmet och att installation m.m. fungerar på det sätt som det vanligtvis gör om inte annat framgår av avtalet.

Ett enklare sätt är ju naturligtvis att på ett enkelt och billigt sätt göra kunden nöjd, men det verkar ju inte vara Er melodi. Nä, påstå istället att kunden är en klantskalle (har aldrig varit med om något liknande) och försök sedan sälja på en supporttjänst (lyckad säljteknik?)

Apropå klantskalle, när jag skrev ""Såhär i efterhand kan det framstå som klantigt av mig" menade jag att det framstår som klantigt NU när jag förstått hur Er modell fungerar. Dvs att det inte går att installera om programmet, att det bara kan installeras en gång (till skillnad från alla andra program jag använt de senaste 22 åren...)
 Skrivet av:  Christoffer IP: 79.138.157.9



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 20:05
Hej Christoffer.

När det gäller köp av nedladdade program så är det brukliga att man laddar ned programmet och köper en licensnyckel. Därefter bevarar man program och kod genom att bränna en CD eller liknande med innehållet.

Det är högst ovanligt* att man kan ladda ned nya utgåvor av program och använda samma licens.
Vissa programmakare låter dock smärre uppdateringar/buggfixar ingå, men då under en begränsad tid.
Andra programmakare säljer som tillägg en "åternedladdningstjänst" för de som sumpat ursprungsnedladdningen.

*Share-ware-leverantörer brukar dock vara rätt frikostiga med detta!


I vart fall:
Har du kvar din ursprungliga nedladdning så borde du kunna starta programmet på nytt.
Har du testat den metod jag beskrev?

Jag rekommenderar starkt, att du omgående ansluter dig till serviceavtalet.
Se inte serviceavtalet som en ytterligare utgift för "samma licens", utan istället som en "föryngringskur".
Det ger dig kontinuerliga uppdateringar, uppdatering när lagar förändras och uppdatering när nya OS släpps mm. Dessutom har du möjlighet att få hjälp med programrelaterat strul, och installationsbekymmer.

Jag är glad att du har Mac, och jag har själv kört UniBas på OS10.1 /.2 /.4 /.5-system och återinstallerat UniBas när jag bytt maskin (iMac G3, iMac G4 och intelMac) och allt har tuffat på med få bekymmer.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 20:13
Christoffer skrev:

> och kom i efterhand på att jag ville lägga till fler år bakåt i tiden
> för att föra över bokföring jag har på papper till systemet

Jag gjorde den manövern för 3-4 år sedan, efter att jag hade använt UniBas något år.
Jag hade då insett hur suveränt smidig och lättolkad bokföringen blev i UniBas, jämfört med den (olagliga) excel-bokföring jag haft innan.

Jag har full försåelse för att du också ville göra något liknande. Tyvärr kräver en sådan manöver att man har stenkoll på allt från datorklocka (som kan behöva ställas om) till back-upper. Det är inget jag rekommenderar. När du fått igång UniBas så föreslår jag därför att du utgår från de indata du fått från årsbokslutet 2009/2010 och låter din gamla bokföring vila i frid!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 20:20
Tack Lars!

Jag känner att det är du som ger mig den supporten som jag förväntade mig från UNICELL...

"Har du kvar din ursprungliga nedladdning så borde du kunna starta programmet på nytt"

Ja, jag har naturligtvis sparat den just för att kunna installera om programmet om det skulle behövas, men det när man väljer "köp unibas" så finns det ju ingenstans att knacka in sin licensnyckel, bara en möjlighet att köpa programmet på nytt. Jag trodde naturligtvis att har jag kvar installationsfilen från vilken jag installerat programmet och köpt licensen så kan jag efter avinstallation installera det på nytt om det så krävs, på samma sätt som det går med precis alla program jag tidigare använt.

Tyckte UNIBAS verkade trevligt, gillade det annorlunda tänket och fokus på enkelhet och det kändes bra att supporta någon annan än de stora drakarna VISMA och HOGIA. Naturligtvis är det ett extra plus att man satsar på Mac också. Jag måste säga att jag är mycket besviken.

Jag tvekade länge inför att överhuvudtaget köpa ett bokföringsprogram, verksamheten är ganska liten (mest en hobby) och jag har hitintills skött allt på papper men jag blev lite förförd av programmet... Vinsten för 2009 blev 1100 kr, därför känns det mer än surt att behöva punga ut 600 kr ex. moms för att på tillgång till en ny installationsfil så att jag kan lägga upp bokföringen som jag vill ha den (vilka år som ska finnas med osv).
 Skrivet av:  Christofer IP: 79.138.157.9



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 20:33
Hej Christoffer

Det är så länge sedan jag grundinstallerade UniBas att jag knappt kommer ihåg gången.
Jag vill heller inte börja rackla med att provinstallera programmet på nytt, med risk för att jag också sumpar något :-)
Det är lätt hänt att man då blir sittande i timmar om man dabbar sig.

Finns det inte ett fält under DATABAS-VERKTYG där du matar in koden?


/ Lars B
/ ... som också använder UniBas för en enkel hobbyfirman...
/ ... och som är helnöjd!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 21:05
"Det är lätt hänt att man då blir sittande i timmar om man dabbar sig."

Jo, jag vet ;-)

"Finns det inte ett fält under DATABAS-VERKTYG där du matar in koden? "

Nej, det är ju det som är det luriga. Processen är sådan att du väljer "köp unibas", när du sedan gått igenom den processen och väljer "köp unibas" nästa gång så finns där en ruta att mata in din licensnyckel. Det installerade programmet "vet alltså om" att du köpt programmet och frågar därför efter licensnyckel. Installerar du programmet på nytt så kommer återigen köpprocessen när du väljer "köp unibas". Det finns ingenstans du kan ange din licensnyckel för att få igång programmet. Du är alltså helt hänvisad till den ursprungliga installationen även om den är korrupt....
 Skrivet av:  Christoffer IP: 79.138.157.9



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 21:16
Christoffer,

Nu är det ju faktiskt så att det är ingen som kallat dig "klantskalle". Du har ju själv tagit upp ordet klantigt i ditt inlägg ovan och föreslår ju själv att detta ord associerar till ditt sätt att använda programmet. Klantskalle är ett betydligt grövre tillmäle som hör hemma bland skällsorden.

Utan att lägga mig i vilka avtal som Unicell tillämpar är jag dock ganska säker på att när det gäller bokföringsprogram så är man lite låst i den meningen att du kan inte installera om programmet med nya uppgifter avseende företag, organisationsnummer med mera, annars skulle man ju kunna köpa ett program och sälja det till höger och vänster. Så i vissa avseende skiljer sig bokföringsprogram från andra program och det är ju inget som Unicell hittat på själva utan du som blivande jurist borde känna till att det finns lagar som styr hur ett bokföringsprogram eller kassaapparat etc. ska fungera.

När det gäller bokföringsprogram idag, så vet jag att i princip alla har den kutymen att man låter presumtiva kunder ladda ner programmet via sin hemsida och så gör även Unicell och den produkt du får då är oftast ett "riktigt" program men med vissa begränsningar. I Unicells fall så är det "Testbolaget" som man laddar ner och kan behandla efter alla konstens regler. När man sedan väljer att köpa programmet, ja då får man en licensnyckel som "låser upp" de begränsningar som finns och i och med detta är programmet i "skarpt" läge.

Det är ju väldigt olyckligt att du inte förstått detta trots instruktioner och sådant, men jag tycker det finns ingen anledning att lasta Unicell eftersom alla programföretag tillämpar i prinicip samma nerladdningsmetoder.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.251



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 21:25
Kan inte hjälpa till i frågan tyvärr, men vill bara framföra min åsikt. Självklart förväntar man sig att kunna installera om programmet från noll, oavsett om man har serviceavtal eller inte. Är inte så insatt i det rent rättsliga, men det känns som en självklar rättighet när man köpt en licens. Är det ett rent tekniskt problem så skulle jag råda Unicell att försöka lösa detta i en kommande version.

Kan inte hålla med om att det skulle vara klantigt att, innan man lärt sig programmet, göra en installation och testa runt (med sina egna uppgifter, inte ett testföretag), för att sedan börja om på nytt. Flera gånger om det så skulle behövas. Jag upplever tyvärr en lite otrevlig ton i Unicell's svar som spinner vidare på att användare skulle vara klantig och inte tillräckligt datorvan.

Visst ska man inte kunna sudda hur som helst i ett bokföringsprogram, men det är ju inte det som det handlar om här. Det handlar om att kunna testa och utvärdera själva programvaran innan man börjar använda den på riktigt i skarpt läge.

Argumenten för att köpa licensavtal köper jag fullt ut, dvs att hjälpa till att bekosta att programvaran håller i nya versioner av OS, få tillgång till nya utgåvor och support etc, men det är ju inte relevant för den här diskussionen eller trådskaparens problem.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.231.145.101



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 21:39
Hmmmm.

Var det så det var?!?
Uppenbarligen var det mycket länge sedan jag totalinstallerade allt.

Om du kört fast fullständigt så får du bita i det sura äpplet och be unicell om att få tillgång till support.

> "...även om den är korrupt.... "
Den är nog egentligen inte korrupt, men väl spärrad från att skapa nya databaser....


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 21:40
Tack Magnus, huvudet på spiken!

Åke: Nej, ingen har bokstavligen kallat mig för "klantskalle", men det är underförstått det som UNICELL säger i sitt svar, eller hur tolkar du "Om man klantar sig kan man ändå köra livet ut utan att det kostar ett öre mer, men det krävs kanske då att man är mera datorvan"? Oförskämt säger jag.
 Skrivet av:  Christoffer IP: 79.138.210.60



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 22:20
Christoffer,
Det var ju du själv som "myntade" detta med klantigt och då tycker man kanske att man får "hänga på" ditt eget språkbruk, eller? Att Unicell antar att du inte är så datavan, har väl att göra med det olyckliga i att du började experimentera med ett skarpt program.

Jag ifrågasätter inte din datorvana på något sätt, men självklart kan man vara duktig på vissa program medan andra program ger en oöverstigliga hinder. Jag tycker det framgår väldigt tydligt att just den nedladdade demon med Testbolaget är det program som man kan experimentera med. När man betalat och fått licenskoden, ja då har man satt sig "bakom ratten".

Vi får hoppas att problemet löser sig på något sätt!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.156.251



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 22:58
"Testbolaget är det program som man kan experimentera med. När man betalat och fått licenskoden, ja då har man satt sig "bakom ratten". "

Jag är av en annan åsikt. Magnus uttryckte det bra tycker jag "Självklart förväntar man sig att kunna installera om programmet från noll, oavsett om man har serviceavtal eller inte."

Jag kan köra en demoversion av Adobe Photoshop med vissa begränsningar. Sedan betalar jag för programmet. Då får jag en licensnyckel och sedan kan jag installera och avinstallera programmet precis hur många gånger jag vill. Unicells modell är klart avvikande från vad som vanligtvis gäller vid köp av program. Eftersom jag aldrig tidigare har köpt ett bokföringsprogram kan jag dock inte svara på om det finns en annan praxis för dessa program, men det kanske någon annan kan svara på...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 109.58.60.174



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 23:12
Det slår mig nu, det är väl inte så att den gamla databasen ligger kvar och skräpar i papperskorgen?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-02 23:34
Nog är det så att Uni_Bas beter sig lite annorlunda än de flesta andra program vid installation(och återinstallation). Det är lite frustrerande inledningsvis att man inte administrerar det själv utan är beroende av diverse nycklar och koder via supporten när/om man vill göra ominstallation, nystart eller vad det nu kan vara.
Det positiva är att detta dock går ganska smidigt, oftast snabbt telesvar och hjälp.
Hur man (åtminstone inledningsvis) klarar sig utan support förstår jag dock inte. Själv hade jag "lekt" med programmet en tid innan jag vid ett årsskifte skulle starta på riktigt. Ett telefonsamtal till supporten direkt efter nyår, så löste det sig (även om jag fick besked om att så skulle man egentligen inte göra).
Sammanfattningsvis:
Det är annorlunda, ja, det är inledningsvis frustrerande, ja, man vänjer sig, ja, supporten fungerar bra, programmet är lätt att använda, ja.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 01:09
Hej Christoffer!

> Då får jag en licensnyckel och sedan kan jag installera och
> avinstallera programmet precis hur många gånger jag vill.

Det är fullt möjligt att installera UniBas på en skrälldus med datorer, obegränsat antal faktiskt!
Man bär då med sig databasen på en USB-sticka och kan utföra bokföringen lite var som helst.

Spärren ligger i att man (bl.a. styrd av bokföringslagar) inte kan skapa nya bokföringsböcker ( = databaser) när andan faller på.

För att kunna återskapa en förstörd bokföringsbok (= en krachad databasfil) så kan man återskapa databasen i sin helhet, med hjälp av back-up-funktionen.


Kolla, bara på kul, om din gamla databas ligger kvar och skräpar i papperskorgen.....!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 08:30
Nej, jag har ingen gammal databas, bara en som inte innehåller allt det som jag ville ha med (år osv).

Kan UNICELL uttala sig om man får en ny möjlighet till installation om man köper supporten för 600 eller är man hänvisad till att köpa en ny licens för 1250?
 Skrivet av:  Christoffer IP: 109.58.34.235



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 10:36
Hela denna tråd är ett mysterium för mig. Hela tråden bygger på ett påstående som är helt fel i grunden!
Christoffer påstår att "det inte gick att installera om programmet" och "här står jag nu med ett en licens som inte går att använda... " - INGENTING KAN VARA MERA FEL! ... Däremot kanske Christoffer behöver lite hjälp nu när han tydligen valt fel startdatum för sin bokföring.

Om nu något går snett då ska man aldrig avinstallera programmet. Sök i forum på "avinstallera" , "ominstallation".

Den 20/2 2010 i en tråd "Ändra år" skrev UNICELL:
"När man skapar sin datafil får man välja startdatum - UNI_BAS föreslår förstås i nuläget 2010-01-01.
Oavsett om man ändrar detta datum eller anger ett annat datum, får man upp en skylt som säger: "Du har valt att startdatum skall vara 2010-01-01(eller angivet datum). Du kommer inte att kunna registrera transaktioner före detta datum. Gå tillbaka om Du vill ändra startdatum". En löjlig skylt, men kommer upp bara för säkerhets skull.

Om man nu ändå har valt fel datum, kan förstås supportavdelningen hjälpa till med att ändra detta. Har man serviceavtal kostar den hjälpen ingenting.

Nu är det ju så Andreas att Du är en ny kund och det är klart att vi hjälper Dig nu i början oavsett om Du har supportavtal eller ej - ring oss. "

Det finns massvis med liknande inlägg.
Kan möjligen Christoffer tänka sig att ringa oss. - och gärna komma tillbaka hit och tala om hur det gick?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 11:12
Hej!
Du har alltså en databas! (om jag nu tolkar "inte-satsen" korrekt)
Problematiken blir då lite annorlunda än att du inte kan göra en ny installation.

Du vill alltså, på den databas/bokföringsbok du har:
1) Makulera gjorda verifikat. Inga problem, men innebär visst jobb. Helt enligt bokföringslagen!
2) Ändra bokföringsår. Går inte på något enkelt sätt. Bokföringslagen är lite kitslig vad gäller att ha dubbla uppsättningar bokföringsböcker, men om du sparar de gamla pappren så att skattemyndigheten kan se att allt är synkat så går det bra.

Ring Unicell!
Skaffa serviceavtal och allt ordnar sig!

/ Lars Bergström
/ ... som i och med det här släpper ärendet....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 11:35
"Nu är det ju så Andreas att Du är en ny kund och det är klart att vi hjälper Dig nu i början oavsett om Du har supportavtal eller ej - ring oss. "

Andreas som är ny kund ska få hjälp oavsett supportavtal eller inte, men inte jag som också är ny kund, eller syftade ni på mig (Christoffer)?

Allt handlar egentligen bara om att jag ville lägga in åren 2006-2009. Detta går (visade det sig) inte att göra i efterhand. Jag har denna bokföring på papper (oldschool), men ville för min egen skull mata in dessa uppgifter så att jag får en bättre överblick. Var lite ivrig att få igång programmet och förutsatte att jag kunde göra om installationen eller iaf ändra en sådan sak i programmet om något skulle bli fel (jag pratar alltså inte om verifikationer).

Tycker det känns rimligt att jag får en ny möjlighet att göra om installationen.

Ni har min mailadress. Orderbekräftelsen fick jag 10-05-01 09.17. Org-numrets fyra sista = 2479.

Skulle jag mot förmodan behöva mer hjälp så kommer jag naturligtvis att köpa ett supportavtal.
 Skrivet av:  Christoffer IP: 109.58.34.235



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 12:52
Men snälla Christoffer,

Unicell citerar ett gammalt inlägg till en kund som heter Andreas!

Sedan står det längst ner att du kan ringa Unicell så hjälper dom dig att fixa till alltihop!

Jag instämmer med Lars, jag släpper också detta nu!

/nöjd med både porogram och support
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.177.203



Svar: Installera om och börja på noll? 2010-05-03 14:28
Men "snälla" Åke, det är klart att man blir förvirrad. Först får man besked om att det inte går att få någon form av hjälp utan först teckna supportavtal. Därför såg jag heller ingen mening med att ringa och riskera att bli debiterad ytterligare. Sedan kan man plötsligt skönja en annan ton i senare inlägg...

Tack alla som försökt hjälpa till. Det blev start i uppförsbacke med Unicell, men blir kanske bättre framöver...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 80.251.207.73



Svar: Installera om och börja på noll? 2011-01-05 10:55
Christoffer!

När jag precis hade köpt Uni_Bas lekte även jag runt i programmet. Dessutom gjorde jag misstaget att avinstallera det för att, som jag tänkte, installera det på nytt. Men det var lättare tänkt än gjort. Så jag skrev till detta Forum och fick följande svar från UNICELL:

"Eftersom Du avinstallerat programmet är Du tillbaka på ruta 1. Du måste först och främst ladda ner programmet från vår hemsida igen.

I nästa steg måste Du skapa en ny datafil. Det enda sättet att skapa en ny fil är att ta vägen över "Köp UNI_BAS". Nu behöver Du inte oroa Dig - du behöver inte köpa/betala för UNI_BAS en gång till, men på något sätt måste Du registrera företagsuppgifterna och det gör Du genom att gå igenom köpprocessen igen.

Det är här viktigt att Du registrerar företagsuppgifterna exakt så som Du registrerade dem då Du köpte UNI_BAS. Ditt licensnummer byggs med hjälp av de registrerade uppgifterna och om Du registrerar annorlunda nu - då har Du helt plötsligt ett licensnummer som inte passar ihop med Ditt företag.

När Du väl skapat Din datafil, då är det bara till att köra igång igen."

Min nästa fråga till UNICELL var: Datafilen – vad är det för en?

Svaret:
"Den txt.fil som du har säkerhetskopierat och som ligger i mappen Unibas/kopior, kopierar du över till förslagsvis ett USB-minne. USB-minnet tar du med dig till den andra datorn och går in på Databas/Verktyg/Återgå till säkerhetskopia samt följ instruktionerna på skärmen."

Observera att den txt-fil UNICELL talar om har .uni (inte txt) som suffix.

Hejsningar,

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Installera om och börja på noll? 2011-01-05 11:21
Eva skrev: "Observera att den txt-fil UNICELL talar om har .uni (inte txt) som suffix."

Man måste vara försiktig när man kopierar in från gamla inlägg. Du kopierade in delar av ett användarinlägg (inte ett inlägg av UNICELL). Inlägget gjordes 2009-03-20. På den tiden hade säkerhetskopian suffix .txt detta har senare ändrats till .uni

Helt rätt Eva, textfilen som utgör säkerhetskopian har suffix .uni

Slutligen - den som har supportavtal ringer till supporten istället och får allt som nämns i denna långa tråd (28 inlägg) fixat och klart på mindre än 3 minuter via telefon.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =