Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-27 21:13
Jag har nyss köpt unibas standard och registrerade första bokföringsmånad 2009-04 eftersom jag inte haft programmet förrän nu och tänkte bokföra allt i efterhand in i programmet som jag haft på papper. Har gjort uppdatering 100420. 1) Har använt 2009 vid registrering av 2 kontantbetalningar, men de finns inte i resultatbarometer 2009 utan 2010. Har de ändå bokförts rätt? 2) Den tredje transaktionen jag skulle bokföra är en leverantörsfaktura, men knappen spara rad finns inte och inget läggs på raden. När jag försöker spara säger den att jag har påbörjat en rad som måste fullföljas och sen kommer jag ingenstans. Hjälp, hur ska jag göra för att komma vidare och på rätt sätt??
 Skrivet av:  Desiree IP: 81.227.175.141



Svar: Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-27 21:23
De borde vara i 2009 om du nu har registrerat dem där. Vad står det för datum på verifikatet?

När du ska föra in en leveransfaktura, ska du stega dig fram med ENTER det är den raden som ska fullföljas, sedan kan du spara!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.249



Svar: Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-27 21:48
Tack Åke, Svar 1) På verifikaten står 2010, men det kan jag inte förstå eftersom jag nästan är säker på att jag skrev 2009-04. men det måste förstås ha blivit fel ändå. Elände! Vad kan man göra då? 2) Svaret hjälpte! Men förstås - nya problem för mig. När jag ska registrera själva betalningen, finns ingen faktura i listan att välja. Det verkar som om den har blivit registrerad som betalad i samband med att jag registrerade den. Tror du att det är så? Och den har blivit bokförd på 2009 som den skulle. Känns lite dumt med alla kanske basala frågor, men man vill snabbt komma igång. Tack för hjälp.
 Skrivet av:  Desiree IP: 81.227.175.141



Svar: Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-28 00:15
Det gäller att ha järnhård koll på vilket år man är på. I vissa fall kan UNI_BAS återgå till nuvarande år och datum.

1. Om du tagit säkerhetsbackup kan du gå tillbaks och ev.börja från scratch...
2. Du kan gå in och ändra verifikationerna, klicka på raderna så allt blir nollställt och sedan gå till 2009 och göra om verifikaten där...
3. Du kan gå in på 2010 och ombokföra de aktuella verifikaten. Vänd på debet och kredit så blir det noll. Gå sedan in på 2009 och lägg in på nytt.

Det är omöjligt att betala en lev.faktura på samma flik där du registrerar den. Ta dig tid och titta på de videos som finns i anslutning till programmet. Träna lite på "Testbolaget". Visserligen är UNI_BAS enkelt, men stressar man och inte tänker sig för, så är det lätt att man bokar fel. Gör en regel att ta säkerhetsbackup varje gång du har bokfört. i.e. varje dag. Skulle det gå åt skogen någon dag, så behöver du bara gå tillbaka till föregående dag och börja om där.

En nästan lika viktig grej är att ha supportavtal. Då kan du ringa och ordna upp sådant här på telefon. Oftast blir dessa problem snabbt lösta när Unicells personal och du sitter med programmet framför er och telefonen i handen.

Hör gärna av dig igen! Det är ingen som tycker dina frågor är basala så det är bara att komma igen...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.249



Svar: Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-28 08:40
Åke, du skriver att det är omöjligt att betala en levfaktura på samma flik där man registrerar den. Men om jag väljer kontant så väljer man direkt vilket konto som debiteras och fakturan blir då direkt bokförd som betald.

Desiree,
jag kan också verkligen rekommendera att träna i Testbolaget. Jag har fått rätta till några fel just pga att jag varit lite för snabb på knapparna!
 Skrivet av:  Katarina IP: 85.224.253.243



Svar: Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-28 11:24
Hej och tack till Åke och Katarina. Jag har supportavtal, men där sitter man på kvällen på sin "fritid" och jobbar med firman (har ett heltidsjobb vid sidan om) och gör fel och kan inte få hjälp. Nästa dag blir det ju samma sak..
Jag skulle verkligen önska att det fanns kvällssupport på telefon! Jag kollade inte tiderna innan jag beställde serviceavtal, ser nu att jag knappt kommer kunna utnyttja det. Jag har kollat på några av videorna efter att jag skrev i forumet också, tack, men det som gällde lev.faktura framgick inte av den.
 Skrivet av:  Desiree IP: 193.10.63.101



Svar: Registrera leverantörsfaktura och datum 2010-04-28 20:54
Ja det är riktigt Katarina, jag tänkte inte i dom banorna... men vem betalar en lev.faktura kontant? Jag för min del räknar den då som ett kontantkvitto och kör den på övrig bokföring.

Desiree,
Supporttiderna har varit på tapeten tidigare och det kostar otroliga summor att ha en sådan support på kvällar och helger. Det är inget jag tror Unicell kalkylerat med i sin prissättning. De flesta programföretag har support under normal kontorstid och det är väl självklart att det måste finnas någon tid som du kan komma ifrån, likaväl som du måste till tandläkaren eller bilprovningen. Du kanske har fem minuter under lunchen?

Självklart hjälper vi dig här på forumet om vi kan och då är det bra med utförlig beskrivning så någon av oss kanske kan simulera samma tillvägagångsätt i Testbolaget och kolla funktionen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.218




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 4 =