Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel betalning 2010-04-25 22:36
Jag har av misstag skrivit in att jag betalat en leverantörsfaktura. Men det visade sig att jag betalade in beloppet innan moms. Testade att gå in och ändra i verifikationen så att det blev rätt belopp, men fakturan står ändå som betald, så jag kan inte lägga in att jag betalade in resterande belopp en annan dag. Hur kan jag fixa detta?
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.227.156.28



Svar: Fel betalning 2010-04-26 15:00
Om du ändrat i verifikationen så borde allting stämma? Även om beloppen kom på olika dagar så är ju huvudsaken att bokföringen stämmer.

Är lev.fakturan nu betald i sin helhet och är borta från lev.reskontran så borde allt vara i sin ordning. Skriv igen om jag kanske inte förstått din fråga ordentligt.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.202.86



Svar: Fel betalning 2010-04-26 23:36
Fakturan är från 2009 och då betalade jag in för lite (men skrev att jag betalade allt). Detta kom jag på i år (2010) och då betalade jag in det resterande. Antar att det ställer till det.
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.227.156.135



Svar: Fel betalning 2010-04-27 09:53
Ja det är lite svårt eftersom man skulle behöva se på din bokföring. Om du inte betalade hela fakturan under 2009, så har du DELBETALAT den. Då bör du också haft en leverantörsskuld per den 30 dec 2009 på resterande summa. Spelar ingen roll om det var moms eller något annat.

När du sedan kanske blev påmind av leverantören (som fått för lite pengar) betalade du in resterande år 2010. Då ska denna summa bokföras kredit betalkonto samt debet leverantörsskulder.

Sedan beror det på om du använt UNI_BAS lev.reskontra, alltså lagt in leverantörsfakturor eller inte. En viss betydelse har det också om du bokfört enligt kontant eller fakturametoden.

Jag antar att det kanske inte är så stor summa det handlar om, men balanskontona måste i varje fall stämma. Dessutom eftersom det var moms, så har du ju rätt att kvitta detta mot din egen moms.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.177.132



Svar: Fel betalning 2010-04-27 17:40
Tack för svaret, men tyvärr var det ju så att jag trodde att jag betalade in hela summan så fakturan är ju bokförd som om den är helt betald, men i själva verket så betalade jag in några tusen mindre. Så i bokföringen står det att fakturan är helt betald, trots att den inte är det. Har ändrat till rätt belopp nu i efterskott (då jag inte stängt 2009 ännu). Kanske får göra en egen verifikation där jag skriver in resterande belopp på leverantörsskulder och sedan gör en verifikation där jag skriver att den betalts på 2010.
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.227.158.68



Svar: Fel betalning 2010-04-27 19:34
Ja det är enkelt att göra en ombokföring som du beskriver. Gör en notering bara på verifikatet att du av misstag bokfört hela summan. Det viktiga är att utgående balanser på dina betalkonton stämmer med utgående balanser enligt bank eller Plusgiro.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.249




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =