Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföra eget uttag 2010-04-24 15:50
Hej

Jag har tagit ut 3500 från min enskilda firma. Hur bokför jag det?

Är det rätt att jag ska bokföra 3500 som egetuttag. eller ska jag bokföra 7000 för att sedan lägga undan 3500 av till skatt.

Jag har hört att det är klokt att lägga undan samma belopp man tar ut för att betala skatt.

Detta är en röra för mig. På mitt affärskonto måste jag hålla koll på vad som är moms och vad jag måste ha kvar för att betala skatt då jag gör mina uttag. Är intresserade av att höra lämpliga tips och rutiner för att hålla koll på detta. Jag har haft min firma i 3 år men alldrig gjort ett eget uttag då jag levt på mina a-skattade pengar.

Tack på förhand!
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.110.215



Svar: bokföra eget uttag 2010-04-24 18:45
En klassiskt problemställning.....

Du betalar inte skatt på "eget uttag", du betalar skatt på firmans vinst!

Om du har deklarerat din firmas vinst (jag förutsätter att du har enskild firma) de år du haft firman, så vet skattmasen hur mycket skatt du + din firma skall betala. Det här bakas in in din "privata" skatt och framgår av slutskattsedeln. Din firmas vinst är alltså redan skattad och klar! Eller åtminstone skattad och klar för år 2008!

Hur mycket skatt skattmasen lägger på din skattsedel för år 2009 beror på hur mycket vinst firman genererat under 2009. Har du betalat preliminärskatt så har du redan klarat av det allra mesta i skatteväg och kan ta det lugnt. Avviker det underlag som din preliminärskatt beräknas på kan det hända att du får en del restskatt, eller alternativt att du får tillbaka lite av den preliminärskatt du betalat in.

När du tar ut pengar från firman så skall -hela beloppet- bokföras som eget uttag, samtidigt som banktillgången minskar lika mycket. Du kan använda de pengarna efter eget gottfinnande (en ny Ferarri eller amortering på din rostiga Fiat). Har du betalat en rimlig preliminärskatt så är allt OK, men det kan vara klokt att inte bränna alla slantar utan ha kvar en buffert för den händelse att preliminärskatten blivit onödigt preliminär.... Buffern kan med fördel ligga kvar på firmakontot. När det är dags att betala eventuell "privat" restskatt så gör du ett nytt eget uttag(!) från firman.

Om du av någon outgrundlig anledning -inte- betalat preliminärskatt och firman dessutom genererat vinst så kommer du att behöva spara sådär hälften av det egna uttaget för att ha till hands när du skall betala din privata restskatt som kommer som ett brev på posten när skattemyndigheten räknat ihop din deklaration + din firmadeklaration.


/ Lars Bergström
/ ... vars babblande inte skall ses som juridiskt bindande...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 4 =