Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-21 22:37
Det är mycket som skall göras vid bokslutet. Det skall bla "nollas" momskonton osv.
Vad händer egentligen när man trycker på bokslutsknappen? Hur många manuella bokföringarmåste man göra vid årskiftet och vad görs automatiskt?
Jag har inte fått något riktigt grepp om vad denna knapp gör förutom att låsa bokföringen.
Den känns väldigt hemlig...............
 Skrivet av:  Roger IP: 81.170.186.32



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-21 23:06
Hej Roger,
Jag är väldigt försiktig med den knappen eftersom det är ett kraftfullt verktyg. Nu är det så fiffigt med UNI_BAS att du inte behöver använda denna knapp förrän du är helt säker på att ditt Bokslut verkligen är OK!

Jag har inte kollat, men borde inte denna funktion finnas med på video?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.208



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-22 13:57
Det finns ingen video eller information vad jag kan se som behandlar förfarandet vi bokslut, så bokslutsknappen är fortfarande lika hemlig för mej............
Alla skriver att man skall vänta med den och det kan jag iofs förstå, men är det
bara ett lås för bokföringen eller gör den något mera?
 Skrivet av:  Roger IP: 62.119.73.46



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-22 18:34
Bokslutsfunktionen gör i princip inget alls, förutom att skapa ett sista verifikat där årets resultat förs över till eget kapital, åsså låser man avslutat år för inskrivning. Alla andra bokslutstransaktioner är sådant som du själv måste fatta beslut om, eftersom det bara är du som vet vad som behöver göras.

Det kan finnas någon funktion knuten till inventarieboken och avskrivningarna, men jag använder inte den funktionen och kan därför inte säga hur det hanteras.

/ Lars Bergström
/ ... som har tryckt på bokslutsknappen 12 gånger...
/ ... med första bokslutsknapptryckning våren 1998 ....
/ ... och med första verifikat 22 Okt 1996...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-24 23:31
Jag driver ett hobbyföretag och saknar egentligen kunskap hur bokslutsförfarandet går till.
Det finns ju hjälp att ladda ner från tex skatteverket, men att läsa igenom all tillgänglig information och sedan kunna filtrera ut vad som egentligen gäller för mej känns svårt.
Jag har några skickade fakturor och några kvitton på inköpta grejer, det är typ hela min bokföring, inga inventarier, lån eller dyligt. Jag har inte tagit ut några pengar ur firman ännu(startade i fjol somras), men reslutatet skall det väl betalas skatt och egenavgifter på. Sedan skall det väl föras över på nästa år och momskonton skall nollas osv.
Finns det någon bra & enkel hjälp för detta, där alla moment gås igenom punkt för punkt utan att fördjupa sig i delar av bokslutet som inte berör mej när det trots allt är så pass liten verkasamhet jag har.?.?
 Skrivet av:  Roger IP: 81.170.186.32



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-27 21:59
Ingen som har nåt tips?
 Skrivet av:  Roger IP: 81.170.186.32



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-27 23:19
Njaeae... det finns inga direkta genvägar!
Oavsett om man har sålt en enda grej eller några 50-tons järnvägsvagnar med prylar, är gången i princip densamma.

Du måste sammanställa ett förenklat årsbokslut och där skriva in värdet på intäkter och utgifter och avskrivningar på maskiner och inventarier. Allt detta kan du få fram från UniBas balans och resultatrapport.

Mellanskillnaden mellan intäkterna och utgifterna är företagets vinst och det beloppet är det som är företagets vinst. Dessa belopp skall du redovisa i din deklaration på NE-blanketten och på den allmänna deklarationen. Den vinsten används för skatteberäkning och för beräkning av egenavgifter (sån't som så småningom hamnar tillbaka till dig i form av pension mm)

Du måste ha koll på hur mycket moms du tagit in från kunderna och hur mycket moms du själv lagt ut. Mellanskillnaden skall betalas till staten och siffrorna redovisas i i MOMS-bilagan och på allmänna deklarationsblanketten.

Du borde ha gjort en preliminärdeklaration när du startade firman och du har i så fall redan betalat in skatt på en uppskattad inkomst. Har firmans vinst varit högre än vad du preliminärdeklarerat så måste du se till att du har en buffert för att betala skattemellanskillnaden.

Blanketterna för förenklat årsbokslut, NE-blankett, MOMS-blankett finns att hämta hem från skatteverkets hemsida.

P.S.
När du behöver fråga om något som inte har att göra med -ursprungsfrågan- i en diskussionstråd kan det vara lämpligt att starta en ny tråd. Det blir då lättare att upptäcka den nya frågeställningen.

/ Lars Bergström
/ ... självlärd, med hjälp av BL Infos rätt vettiga böcker.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Den "hemliga" bokslutsknappen 2010-04-29 17:19
Hej. Jag har också problem med bokslutsknappen och hittar ingen vägledning i video eller handbok. När jag får ett överskott eller underskott och ska göra något med det, antingen föra det till nästa år, kvitta underskott mot överskott i tjänst e d, så försöker jag med 8890 bokslutsdispositioner för att få årets resultat till noll. Men jag får ändå en resultatrapport som säger att jag har ett ej omfört resultat, lika med det jag försöker hantera för att få plus och minus att bli noll. Och när jag trycker den hemliga knappen får jag då felmeddelande - resultatet måste vara noll. Hur gör jag, för att hantera mitt överskott/underskott?
 Skrivet av:  Bernt Lindberg IP: 90.227.161.140




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 1 =