Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Mail-funktionen? 2010-04-15 19:27
Den här mailfunktionen som finns men inte är aktiv eller hur det nu är? Hur får man den att fungera? Jag har provat runt nu men inte lyckas...
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.132.38



Svar: Mail-funktionen? 2010-04-20 20:20
Ingen som har en aning?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.132.38



Svar: Mail-funktionen? 2010-04-20 23:50
Daniel,

Det finns lite andra trådar där detta med mailfunktionen berörs. Vad jag förstår är inte funktionen ännu fullt utvecklad och om jag minns rätt handlade det om att skaffa en s.k. virtuell skrivare i datorn.

Vi får nog vänta och se vad som händer i nya uppdateringar av UNI_BAS.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.168



Svar: Mail-funktionen? 2010-04-20 23:58
Mailfunktionen fungerar, så tillvida att man kan skicka text. Däremot så funkar det inte att bifoga filer, i vart fall inte för mig.

Jag ser mailfunktionen mer som en kvarhållen funktion som man egentligen inte längre behöver ha inbyggd i programmet! Eftersom alla med möjlighet att skicka mail (dvs knutna till internet) också har bra mailprogram, så blir den inbyggda mailfunktionen rätt överflödig. Om man använder sitt vanliga mailprogram, så kan man dessutom organisera mailen på ett sätt som inte går att göra i UniBas.

Funktionen finns, men behövs inte!
Använd ditt vanliga mailprogram, och bifoga PDF:er blir mitt råd.
För extremkorta meddelanden kan man dock använda UniBas inbyggda mailprogram.

För att få mailprogrammet funktionellt, så måste du dels ställa in parametrarna i DATABAS-STYRNING-MAIL, dels ge en mailadress för respektive kund under REGISTERVÅRD-KUNDER.
Mina parametrar i DATABAS-STYRNING-MAIL ser ut ungefär så här:

E-mail: mitt.namn@telia.com
SMTP-Server: mailout.telia.com
SMTP-User: u910*****
Lösenord: ********


/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Mail-funktionen? 2010-04-21 23:27
I samband med detta så vill jag lägga in en passus avseende mail av t.ex fakturor.

Vid utskrift kommer det upp en liten ruta som heter "Skrivarinställning" och om ni ttar på "Namn" så borde er skrivare stå där t.ex. Canon Pixma. Om ni nu klickar på namnrutan kommer det upp flera val av skrivare, bl.a Microsoft Office Document Image Writer och Microsoft XPS Document Writer. Om ni väljer någon av dessa så kommer utskrift att ske till en fil som hamnar i mappen Dokument. Dessa filer kan man med fördel skicka som bilaga med E-post/Mail och därmed spara porto/kuvert och givetvis papper.

Förutsättningen är förstås att mottagaren får mailet och dessutom öppnar det. I outlook express så finns en kvitto/mottagarfunktion att aktivera. Använd denna för att få bekräftelse att fakturan/bilagan är emottagen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.208



Svar: Mail-funktionen? 2010-04-23 07:49
Så det går med andra ord inte att skicka fakturan från programmet?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.132.38



Svar: Mail-funktionen? 2010-04-23 19:21
Såvitt jag förstår, Nej!

/ Lars Bergström
/ Nöjd uniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 7 =