Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Försäljning - Dagsrapport 2010-04-13 14:46
Ny i det här sammanhanget - Hur bokför jag Dagsförsäljningen när det gäller kontokort och kontanter? Tacksam för hjälp
 Skrivet av:  Britt IP: 83.183.59.252



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-13 17:17
Eftersom det oftast dröjer någon/några dagar innan kortbelopp sätts in på bankkonto och kontantförsäljning måste bokföras i princip omedelbart får du nog bokföra i två steg.

Vid Dagsavslut:
Debet Kassa (1910) med aktuellt belopp
Debet Fordringar för kontokort (1580) med aktuellt belopp
(Kredit försäljning och moms).

När sedan kontokortsbelopp satts in på aktuellt bankkonto:
Kredit Fordringar för kontokort (1580) på beloppet
Debet "aktuellt bankkonto" på beloppet
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-13 17:23
Det finns lite olika vägar...
Om du bokför båda i debet KASSA samma dag, så måste du sedan bokföra kredit KASSA och debet BANK, dels när du sätter in kontanterna och dels när du får in pengar för kortförsäljning.

Enklast är att vänta en eller två dagar. Logga in på bankkontot och där ser du din insättning av kontanter och förhoppningsvis även kortförsäljningens summa vara insatta. Nu bokför du debet bankkonto på båda och kredit försäljningskontot. Ev. kortavgifter som du får betala ska gå kredit bankkonto och debet kortavgiftskonto.

Båda ovanstående är rätt och det är upp till dig hur viktig dagskollen är!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.30.138



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-13 17:28
Tore hann före mig med svar... och han har en tredje väg som är helt riktig. Jag tillhör dem som vill göra så få transaktioner som möjligt och som sagt allt beror på hur bråttom du har med att bokföringen ska vara korrekt.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.30.138



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-13 18:07
Tores förslag är det mest riktiga (kassan skall bokföras dagligen) och kontokortslantarna är de-facto en tillgång i form av en fordran på kontokortbolaget.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-14 09:43
Jo jag håller med om att Tores förslag är helt OK. Däremot finns det ingen skyldighet att kassan skall bokföras dagligen.

Kontanta medel ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Medan kontokortshändelser ska bokföras så snart som möjligt. Alltså i princip under perioden (samma månad) och efter bankens transaktionsdag. Eftersom det inte finns några krav att bokföra kontokortshändelser samma dag så behöver inte heller dessa transaktioner bokföras som en fordran.

Verkligheten är ofta den att butiken lämnar in dagskassan i en bankbox på kvällen. Denna bokförs på bankontot dagen efter och får således bokföringsdatum en dag senare. Det finns prejudikat på att det är helt OK att bokföra denna kassainbetalning påföljande dag men med bankens datum. Alltså två dagar efter den verkliga händelsen. I samband med denna dag har med all säkerhet också kontokortshändelsen registrerats hos banken och troligtvis har denna händelse gårdagens valutadag, vilken också med fördel kan bokföras påföljande dag d.v.s samma som kassan.

Därmed menar jag inte att det är fel att bokföra samma dag, tvärtom. Men verkligheten brukar ofta vara lite annorlunda. Huvudsaken är givetvis att man bokför och gärna förstås i UNI_BAS...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.226



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-14 10:43
Instämmer.
Men, om du bokför (dagligen) enligt mitt förslag så är dagsavslutet bokfört och klart utan koll/inblandning av bankkontot. Det är ju inte heller säkert att du lämnar dagskassa varje dag? (Det är ju ofta en avgift varje gång, så beloppet kanske avgör.)
Att kolla av bankkontot och boka Kassa-Bankkonto och Fordr. kontokort-Bankkonto behöver du ju inte heller göra var och varannan dag, utan "när du får tid".
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-14 11:40
Oj, tack för alla svar. Tore, du har helt rätt... vi är ett litet företag så vi kan inte "banka" pengar varje dag utan kanske 1 gång/vecka så vi att bokföra som du skriver känns nästan enklast för oss ändå. Men hur gör jag med presentkort ?
 Skrivet av:  Britt IP: 83.183.59.252



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2010-04-14 12:44
Först och främst, se till att du har Presentkort som försäljningsvara (utan moms) registrerad i ditt kassaregister
samt
Presentkort (inlösen) registrerat som betalmedel (förutom kontant och kort).
Presentkort försäljning:
Debet Kassa
Kredit Ej inlöst presentkort (2421) (på liknande sätt som övriga sålda varor)
Du har en skuld till kunden, men har inte sålt något som påverkar resultatet.

Presentkort inlösen:
Debet Ej inlöst presentkort (2421)
(på liknande sätt som Kontant, Kort)
Kredit Såld vara (på vanligt sätt)
Du har nu sålt en vara som påverkar resultatet och skulden har försvunnit.

Du bör ha koll på sålda och inlösta presentkort (förslagsvis numrerade) i en lista "vid sidan om".
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-23 17:38
Om jag har för mycket/för lite pengar i kassan, kan man då bokföra över och underskott på någon form av "slask" konto. Vilket konto är isåfall detta
 Skrivet av:  Ulf IP: 212.73.12.207



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-24 16:57
Man kan använda OBS-kontot 9999 tills man har rett ut var felet är och sedan kreditera 9999 och debitera det rätta kontot (eller tvärtom)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-24 18:09
Ponera att man växlat fel i kassan...
Vilket är då rätt konto för pengar (ex 100:-) som "bara dykt upp", och ligger och skräpar i kassan? dito, för kassabrist?

Bokför man en försäljning av "luft" för 100:- för att få kassan att stämma när det är för mycket pengar i kassan, och försäljniing av "negativ luft" när man har kassabrist?
Eller skall man rent av bokföra överskottet som gåva?

/ Lars Bergström
/ ... än så länge utan kassafel...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-24 18:44
Enklast är nog att reglera såväl + som - via egna plånboken (med förhoppning att Skatteverket inte kommer och vill göra kassakontroll just den dagen med +)
 Skrivet av:  Tore IP: 94.68.61.134



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-24 20:26
Förr fanns det ju ofta en speciell "utjämningskassa" som man la in pengar i. Var det 100 kr för mycket i kassan, ja då la man hundringen i utjämningskassan. Nästa gång kanske det fattades 100 kr och då fick man hämta pengar från densamma. Det här var innan det började bli scanning och kassaapparater där man slår in kundens bruttosumma och man ser på displayen hur mycket som ska betalas tillbaka.

Det är godtagbart för SKV om man slarvar bort en hundring, men det bör inte vara varje dag!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-24 21:45
Åke / Tore:
Era resonemang bygger på att man använder oredovisade kassor och andra osynliga buffertar.
Men om jag nu vill ha allt i 100% ordning, hur konterar jag om det plötsligt finns för mycket/lite i kassan?
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-26 21:13
Lars,
Någon riktig ordning kan man inte få i en kassa. Det handlar ju om den mänskliga faktorn och den har inget konto. Jag måste nog därför tyvärr ta Tores parti eller annars göra ett konto för KASSADIFF om det är Ok, för företaget/arbetsgivaren. Kassadiffen måste utjämnas med jämna mellanrum.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-26 23:14
Kassadiff-konto är nog rätt vettigt.

När kassadiffen växt sig alltför stor får man ta och lära personalen att växla fel åt rätt håll.....
Vad kunderna säger är en annan femma, populärt lär det inte bli...

:-)

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2011-10-31 21:02
"Enklast är nog att reglera såväl + som - via egna plånboken" föreslog jag tidigare, och så är det nog med 1 kassa och 1 kassör.
I praktiken bokför jag flera kassor och använder då konto 2499, Andra övr kortfrist skulder,
för kassadifferenser.
Är kontot på + vid bokslutet bokför jag beloppet som försäljning med 25 % moms.
Är kontot på - ser jag inget annat sätt än att sätta in egna pengar.
Något schablonbelopp för att kostnadsbokföra kassabrist finns ju inte (då skulle det säkert utnyttjas till max)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2012-05-18 16:56
Hej, Ett tag sedan ni hade igång den här tråden, men det mest rätta med att bokföra kassadiff är att boka det mot försäljning och moms direkt samma dag som differensen uppstått. Har du får mycket i kassan blir det ökad försäljning och utgående moms i kredit. Är det för lite så blir det minskad försäljning och moms debit. Om man vill kan man särredvisa det på ett eget intäktskonto om man vill kunna följa hur stora differenser det blir totalt under ett år.
Är det dock större belopp bör man genast reda ut vad det kan bero på och dokumentera detta om man får en koll av skatteverket. Mindre differenser på ett par hundra eller så kan uppstå på grund av växelfel eller felslag och det skulle nog inte skatteverket fästa någon större uppmärksamhet vid en kontroll om man bokat det mot försäljning.
 Skrivet av:  Jenny IP: 83.223.25.128



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2012-05-22 02:03
Jenny, du är helt inne på rätt linje, men all kassadiff bör utredas. I dagens kassor så måste den som sitter i kassan, identifiera sig med någon kod eller anställningsnummer eller dylikt. Här är det då viktigt att titta på vilken anställd som åstadkommit diffen och därefter titta på rutinerna för denna person. I princip ska det inte bli någon diff i dagens kassor.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2015-06-13 20:02
Hej!
Behöver er hjälp.
Får redovisningskonsult redovisa/bokföra bara EN månadstotal kassarapport i ett bokföringsprogram som EN verifikation som ett klumpbelopp istället för tex 30 verifikationer för varje dag, dag-för- dag kassarapport?
Tack på förhand för svaret.
 Skrivet av:  Anna IP: 83.250.97.136



Svar: Försäljning - Dagsrapport 2015-06-16 01:29
Det verkar inte rätt, speciellt inte om det gäller kontanthantering som skall bokföras senast dagen efter händelsen!

Man får ha flera poster på ett verifikat, t.ex. flera kassarapporter, men man bör absolut inte göra en klumpsumma av en hel månads kassarapporter. Man hittar på nätet en del offentliga organ som använder sig av veckobokföring av kassarapporterna (t.ex. kommunala serviceinrättnigar med t.ex. cafeverksamhet). Även i dessa fall får varje daglig kassarappport en egen bokföringspost på verifikatet, ingen klumpsumma alltså.

Se till att verifikatet åtminstone innehåller en post för varje dag å' som absolut max sträcker sig över 1 vecka, och definitivt inte en klumpsumma för hela månaden

Med en post per dag under en vecka så kan man få en "inte helt usel" koll på hur kassaregister och banktillgångarna stämmer överens. Med en klumpsumma (månadstotal) så får man däremot rejält usel koll på ekonomin (= dålig bokföring = kan skapa rejäla problem vid en skatterevision).

Men, bäst är det naturligtvis att bokföra dagligen, enligt regelboken.

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibas-anväöndare, men med dålig koll på kassaregister och kassarapporter.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 90.229.180.119




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 7 =