Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kreditnota 2010-04-10 17:17
Hej

Då leverantören var inställd med kontant har råkat registrera en leverantörsfaktura med fel betaldatum, blev betalad tidigare an vad den är enligt programmet. Har försökat att skapa en kreditnota, men får bara felmeddelande att fakturan redan finns.

Vad ska jag göra???

Mvh

Silvester
 Skrivet av:  Silvester IP: 217.72.63.183



Svar: Kreditnota 2010-04-11 04:01
Om du går in på RAPPORTER/LEVERANTÖRER/Spåra faktura, så får du fram den lista på dina lev.fakturor. Klicka på den som ska åtgärdas och du får upp en fakturabild. Längst ner till vänster finns en knapp "kreditera fakturan". Klicka här för kreditering och gör sedan en ev. omregistrering med rätt betalningsvillkor.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.191.133



Svar: Kreditnota 2010-04-11 11:10
Fakturen blev registerad som betald, så det fungerar inte. Utan då är det att kreditera den som jag förstår det. Det fungerar bra att kreditera fakturan, men sedan går det inte att lägga upp den igen då jag får felmeddelande att fakturan redan finns (fakturanumret), är detta en bugg?
 Skrivet av:  Silvester IP: 217.72.63.183



Svar: Kreditnota 2010-04-11 11:34
I och med att man gjort en betalning eller delbetalning på en faktura,kan man inte längre använd "Latmansknappen" som finns under Rapporter i UN_BAS.

Man få då precis som i andra system registrera en kreditnota manuellt:
Gå till Registrera/Leverantörsfakturor. Längst upp till vänster finns en knapp "Faktura" - tryck på den knappen och då blir det en "Kreditnota" istället.
Registrera sedan kreditnotan på exakt samma sätt som när Du registrerade fakturan. När kreditnotan är klar, måste Du "betala/kvitta ut" den genom att gå till Registrera/betalning till leverantör. Använd samma felaktiga datum som den ursprungliga fakturan betalades på.

Nu kan Du åter registrera Din faktura , dock inte med samma nummer - lägg till t.ex -1 efter fakturanumret. Försöker man lägga in 2 fakturor med samma nummer på samma leverantör under samma år - då har vi bugg bakom spakarna :)
Se till att använda ett betalningsvillkor som har någon kreditdag - annars blir det samma visa igen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 10 =