Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hjälp 2010-04-05 16:33
Jag har startat ett företag 2008-11-01 och valde att förlänga räkenskasåret till 2009-12-31. Företaget upphördes och avveklades under 2009. När jag har bokfört visades ett underskott på ca 10000 kr, jag vill tilläga att jag är anställd på ett privat företag har en helltids inkomst.
fråga är vilket krav uppfyller jag
1-allmänt avdrag mot inkomst av tjänst för underskott i en nystartad aktiv näringsverksamhet. (Omedelbar avdrag)
2-Slutligt avdrag då näringsverksamheten upphör. (nästa år taxering år 2011)
Jag väldig tacksam för rätt svar
Mvh
Hasse

UNICELL´s kommentar:
Vi har avlägsnat 12 utropstecken från Din rubrik. Utropstecken betyder att Du vill skrika högre än andra. 12 utropstecken betyder att Du gallskriker. Det behövs inte här.
 Skrivet av:  Hasse IP: 83.251.16.190



Svar: Hjälp 2010-04-05 23:47
Det här är inte så enkelt att svara på. Vad jag vet är att du ska återföra fonder ta upp försäljning av lager och inventarier. Om du har gjort detta och resultatet visar minus 10 tkr och företaget var avvecklat under 2009 så kan du få göra avdrag under Kapital med 70% och detta avdrag kan också fördelas på tre år.

Du kan också göra avdrag med 10 tkr under Tjänst, beroende på att företaget är mindre än fem år gammalt. Avdraget ska göras nu i deklarationen 2010. Notera att du inte kan göra avdrag både i Kapital och Tjänst utan måste välja ett alternativ.

För säkerhets skull borde du fråga SKV och kolla så man inte ändrat något gällande detta sedan förra året.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.129.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 3 =