Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kortkommandon 2010-04-05 11:26
Hej

Har sökt på "kortkommandon" och "short cuts" i forumet utan resultat.

Det mesta i Unibas kan hanters med tangentbordet. Men ganska ofta tvingas man att greppa musen för att komma vidare. Jag tycker det skulle vara bra att ha kortkommandon för vanligt förekommande förflyttningar i Unibas. (Excempelvis har Excel uppemot 200 kortkommandon vilka de flesta bara använder omkring 10 stycken.)

Exempel på hur det mest vanligt förekommande musklickningarna skulle kunna kompletteras:

Alt-K Registrera kundfakturor
Alt-L Registrera leverantörsfakturor

CTRL-K Betalning till från kund
CTRL-L Betalning till leverantör

AltGr-S Spåra verifikat
-K Spåra kunder
-F Spåra fakturor
-L Leverantör

mvh
Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: Kortkommandon 2010-04-05 23:12
Skillnaden mellan Excel och UNI_BAS skulle man kunna skriva en doktorsavhandling om. Excel är ett av de effektivaste programmen på marknaden när det gäller beräkningar av olika slag, liksom presentationer av dessa beräkningar m.m. Problemet med Excel är att det inte är gjort för "vanliga användare". Man bör gå en kurs för att få en inblick i programmet.

Inte ens jag som jobbat med Excel i snart 20 år, kände till att det fanns 200 kortkommandon.

UNI_BAS som är utvecklat under plattformen 4D har få likheter med Excel (och är dessutom mer användarvänligt). Det är tveksamt om programmet accepterar Windows baserade short-cuts. I de flesta fall tycker jag det är 2 klick med musen för att komma till respektive funktion, sedan ett klick för avbryt. Jag tror därför att de flesta ändå skulle klicka sig fram även om det fanns short-cuts.

I Excel kan det vara mer befogat med short-cuts eftersom detta program innehåller massor av undermenyer och olika former av verktygsfunktioner. UNI-BAS jobbar mer med färdiga sidor där man påverkar enbart information i display och utskrifter. UNI-BAS är alltså ett fristående program kompatibelt med Windows, medan Excel är en modul i det Windowsbaserade Officepaketet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.129.46



Svar: Kortkommandon 2010-04-05 23:22
Jag skulle nog uppskatta kortkommandon av den typ som Håkan föreslår.
Inte för att jag alltid behöver dem, utan mer som ett komplement för de dagar då man sitter och skapar många nya poster, t.ex. när man skall skriva in Årets nya medlemmar i föreningen eller när man skall skicka påminnelser till eftersläntrarna.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Kortkommandon 2010-04-06 15:58
Till Åke: Ifall det fanns 8 shortcuts som jag föreslog skulle man slippa greppa musen med uppskattnigsvis 90%. Varje gång man skall ta i musen förlorar man tid och tempo. Hanterar man ett program ofta föredrar man shortcuts.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: Kortkommandon 2010-04-06 22:03
Jag är inte motståndare till short-cuts i UNI_BAS om det finns möjlighet att få in sådana. Däremot har jag en mus som fungerar som en oljad blixt så tidsvinsten för min del blir minimal. Men Unicell får väl säga sin mening om detta...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.99




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =