Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rätta felbokfört verifikat 2006-01-08 12:09
Hej! Tack Unicell för svaret om Ingående balans. Nu har jag precis kommit till mitt andra verifikat, ett kvitto, och jag vände konteringen åt fel håll (Har nog ännu inte förstått detta med "betalt från" och "Betalt för" och "+ökar+" respektive "-minskar-".

Istället för att ha en kassa med kontanter så brukar jag bokföra en interrimsskuld till mig själv som privatperson, accumulerade utlägg, och när företaget har likviditet betalar jag ut till mitt privata konto från PostGirot och minskar då interrimsskulden.

Denna gång blev det tvärtom. Hur tar jag bort den verifikationen och börjar om så den blir korrekt. Hoppas verkligen inte att man måste göra nya verifikationer och rätta de felaktiga, dår blir nog pärmarna dubbelt så tjocka.

MVH
Björn Reinholdz
 Skrivet av:  Björn Reinholdz IP: 217.208.73.176



Svar: Rätta felbokfört verifikat 2006-01-08 12:47
Hej igen! Jag fann svaret i en liknande fråga längre ned. Det går alltså att ändra en felaktigt gjord verifikation, även om det inte var självklart hur. Så särdeles snyggt blev det inte heller, men korrekt såvitt jag kan bedömma.

Jag skulle nog föredra att man kunde ta bort den eller de verifikationer man gjort senast för att kunna göra om dem, som i Hogia Small Office. Vad tor ni om det på UniCell?

MVH
Björn Reinholdz
 Skrivet av:  Björn Reinholdz IP: 217.208.73.176



Svar: Rätta felbokfört verifikat 2006-01-08 13:42
Det var bra att Du hittade rätt.
Du skrev:
"Jag skulle nog föredra att man kunde ta bort den eller de verifikationer man gjort senast för att kunna göra om dem, som i Hogia Small Office. Vad tor ni om det på UniCell? "
Enligt bokföringslagen får man inte "sudda" i bokföringen. Om man i Hogias bokföringsprogram inte följer bokföringslagen, betyder inte det att vi ens funderar på att följa efter. Vi har istället valt en modell som helt följer lagen och som har samma effekt - även om det kanske inte blir så "snyggt" med alla ändringar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Rätta felbokfört verifikat 2006-01-08 15:46
Hej igen!

Jag tycker om Unicells motivering, även om jag har svårt att tro att Hogia inte föjer lagen i sitt program.

Snyggt eller ej, korrekt är viktigare för mig.

MVH
Björn R-z
 Skrivet av:  Bjön Reinholdz IP: 217.208.73.176




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =