Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

inköp från utlandet 2010-03-23 12:51
Hej!

Jag håller på att starta upp en e-butik där jag kommer att sälja produkter som jag främst kommer att köpa in från Danmark och USA. Vad behöver jag tänka på när det gäller moms osv? Är det besvärligt att ha hand om sådant här om man är ensam företagare och har ett mycket litet intresse för bokföring? Jag kommer dessutom att göra en del inköpsresor i Europa och ev. USA och har tittat lite på skv´s sida om momsåterbetalning från annat EU-land, ska man deklarera detta någon gång per år bara eller allt eftersom i UNIBAS, precis som alla andra verifikationer osv...?? (Jag tänker mest på kvitton på hotellvistelser, representationsmiddagar, inträden till mässor osv..)

Jag hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa mig...
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28



Svar: inköp från utlandet 2010-03-23 23:04
Danmark ger dig inga problem, däremot blir det lite stökigare när du handlar med USA.
Det är inte särskilt märkvärdigt, men kan ta lite tid att hantera.

Hur ofta du skall redovisa MOMS är en annan femma. Du har säkert en MOMS-redovisningsperiod som du skall följa, den kan du inte frångå. När det gäller transaktionerna, så skall de i bokföras i vanlig ordning. Du kan alltså inte låta saker bli liggande, oavsett om det gäller vanliga transaktioner eller utlandsaffärer.

Om du är på resande fot, kan det självfallet hända att det dröjer med bokföringen. Du bokför då istället dina utlägg direkt när du kommer hem som om det vore en reseräkning, med bilagor i form av kvitton mm.


Problem med utlandsaffärer har behandlats rätt mycket tidigare.
Du hitta en hel del läsvärt här på forat om du använder sökord i stil med "import" , "export", "utanför EU".

Kolla in bl.a följande foruminlägg:

moms 3015 /3016 2010-01-10 14:56
Moms till norge 2010-01-10 10:27
Hur gör man vid import av varor 2009-08-03 19:11
Momsrapport, inköp utanför EU 2009-04-30 12:58
importmoms 2009-12-31 23:06


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inköp från utlandet 2010-03-25 10:16
Tack för svaret Lars!

Har jag förstått dig rätt om jag alltså ska bokföra kvitton osv från t ex resor och inköp från Danmark helt som vanligt i UniBas och sedan ansöka om "momsåterbetalning från annat EU-land" senast 30 september året efter (jag har bokslutsmetoden och ska redovisa i inkomstdeklarationen)???

/Caroline
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28



Svar: inköp från utlandet 2010-03-29 23:29
Hrmmm....Momsutlägg när du är på resande fot utomlands.... Det var ett lite annat problem än vad jag först trodde...

Den moms som du betalar när du är på resa i utlandet skall inte bokföras på samma konto som den moms du betalar i Sverige. Jag ser att den utländska momsen tydligen skall bokföras som en "övrig extern kostnad". Här känner jag att jag inte har riktigt koll på det hela.

Hoppas att någon annan (Tore, Åke) kan berätta hur man bokföringsmässigt tar upp moms som man betalat på plats t.ex. i samband med en utlandsresa.


/ Lars Bergström
/ Lite lätt grubblande på utlägg utomlands....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inköp från utlandet 2010-03-30 10:44
Om inköpet förbrukas i landet (t.ex Danmark), då kan man inte begära att få tillbaka momsen. Inköpet bokför Du med bruttobeloppet. Du ska inte bokföra momsen för sig själv.

Enkelt tänkt: I annat fall skulle alla turister här i Sverige få tillbaka den moms som dessa betalat i affärer, restauranger, tåg etc - helt otänkbart.

Om du däremot köper något i en "Tax-free-affär" för att ta med hem, kan Du få tillbaka momsen vid utresan, men då ska paketet vara förseglat av säljaren och det ska förstås finnas någon som hanterar detta i det aktuella landet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: inköp från utlandet 2010-03-30 14:23
Hej!
Jo, du har visst rätt att få tillbaka momsen från annat eu-land!
För hotel, resor, inträden och andra inköp som är momsbelagda där man måste betala momsen till säljaren direkt. Men naturligtvis endast om du gör inköpen i företagets räkning. Se till att få kvitton med moms specificerat och ditt företagsnamn på hotelkvittot.

Det unicell skriver om "Tax-free affär" gäller utanför eu.

Det kluriga är att du måste begära detta i efterhand med verifikationer till respektive land och förfarande och vart varierar.. Eu har inte gjort ett skvatt för att underlätta förfarandet. Till Frankrike tex måste man skriva på franska i brevform... Men har du mycket sådana inköp när du är utomlands i eu som du betalar moms på så kan det löna sig att vända sig till en redovisningsbyrå som sköter det, kostar dock en slant.
Ett tips, kontakta eu-upplysningen så skall de hjälpa dig, skattemyndigheterna i sverige är inte behjälpliga med frågor om detta.
Har själv erfarenhet av detta och fått tillbaka moms för hotel och transporter i Frankrike, England och Tyskland.

Handlar du varor av företag till ditt företag så ha med momsreg beviset så kan du handla "momsfritt" även på plats (precis som när du beställer hem från inom eu) men tänk på att bokföra eu-momsen debet och kredit.

Hälsningar
Mats
 Skrivet av:  Mats IP: 78.70.121.166



Svar: inköp från utlandet 2010-03-31 12:34
Jag skrev ett inlägg igår men det visas ej pga att det var en länk till skatteverket med.
Synd jag ville bara rätt mitt inlägg och hjälpa till, ni kan ta bort mitt inlägg ovan med

UNICELL har "fiskat" i spamfiltret och funnit:
Jag igen,
<br>Nu from 2010 har tydligen skatteverket fixat så man via dem kan ansöka om återbetalning av eu-moms. Tack Caroline för du skrev om detta!, jag läste tydligen inte första gången igenom ditt inlägg riktigt. För 2 år sedan gjorde jag det manuellt hua... och nu är det tydligen lättare och på svenska dessutom, HURRA! Så det jag skrev om förfarandet är historia..
<br>Län till skatteverket om detta: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/aterbetalningavmomsinomeu.4.58d555751259e4d661680001107.html
<br>
<br>Värt att sätta sig in i hur man gör.
 Skrivet av:  Mats IP: 78.70.121.166



Svar: inköp från utlandet 2010-03-31 13:01
Automatiken, spam-filtreringen, som stoppar inlägg med länkar ställer till problem.
Jag har själv svurit en hel del om detta
Jag brukar lägga in parenteser och text istället för
punkterna som t.ex. www(punkt)unicell(punkt)se

Prova igen!
Ditt ursprungliga inlägg var nyttigt, och din komplettering ger säkert mer information för oss forumdeltagare!


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: inköp från utlandet 2010-04-11 18:57
Tack för alla svar! Dock sitter jag fortfarande som den novis jag är och försöker få in allt i mitt huvud. Det blir nog till att beställa en tid hos de som sköter min deklaration så vi får lägga upp ett system som funkar för mig.

Tusen tack igen!
 Skrivet av:  Caroline IP: 87.227.6.28




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =