Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Någon som kan hjälpa mig! 2010-03-18 13:10
Jag har gjort ett lån för 5000 kr och betalade 446 kr under januari jag betalade ingen ränta hur gör jag då?

för att när jag försöker göra det så går det inte.
 Skrivet av:  Katya IP: 213.89.234.50



Svar: Någon som kan hjälpa mig! 2010-03-19 00:34
Hej!

Den här sortens bokföring görs under REGISTRERA - ÖVRIG BOKFÖRING.

Till att börja med har du skaffat en skuld, som förmodligen skall betalas över några år, en långfristig skuld alltså. Pengarna du lånat har du förmodligen satt in på ditt girokonto.
Tillgången på Plusgirot (1920) har alltså ökat, och skuldkontot Långfristig skuld (2390) har ökat precis lika mycket.

Behövde du betala uppläggningskostnader i samband med lånet så minskar dina tillgångar på girot (1920), samtidigt som dina bankkostnader (6570) ökar.

När du gör dina avbetalningar så minskar självfallet skulden (2390) samtidigt som dina tillgångar på girot (1920) minskar lika mycket.

Om du betalar ränta, så ökar räntekostnaderna (6570) och dina tillgångar på girot (1920) minskar lika mycket.

Skall man vara riktigt noggrann, så skall skulden fördelas på 2 delar, dels en för årets planerade amortering, och dels den resterande delen. Delarna kallas "Kortfristig del av långfristigt skuld" (2841), respektive "Långfristigt skuld" (2390).

Självfallet kan både ränta och amortering bokföras samtidigt, man behöver inte dela upp det på olika bokföringstillfällen.

Hoppas du blev lite klokare!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =