Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Dubbelbokförd leverantörfaktura med datumfel 2010-03-09 15:59
Hej!

Jag upptäckte i efterhand att jag gjort ett dubbelfel på en leverantörfaktura. Den både dubbelbokfördes av misstag plus att den också av misstag fick kreditdagar 0 när den skulle haft 10 i detta fall och därmed fick samma förfallodatum som fakturadatum och direkt placerades som betald faktura. Hur rättar jag till detta?

Jo just det och som att det inte hjälpte så saknades en siffra i fakturanumret när den av misstag bokfördes igen (suck). Stressad trebarnsmamma som dessutom är gröngöling beträffande bokföring skulle bli enormt tacksam för vägledning.

Tack på förhand!

Mvh
 Skrivet av:  Diana IP: 213.66.83.101



Svar: Dubbelbokförd leverantörfaktura med datumfel 2010-03-10 02:00
Bara att gå in och bokföra samma leverantörsfaktura, men klicka på "FAKTURA". Nu står det "KREDITNOTA" och då blir beloppen omvända. Du betalar kreditnotan skriver ut verifikatet och gör en notering där om felaktig transaktion.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.144.171



Svar: Dubbelbokförd leverantörfaktura med datumfel 2010-03-10 10:55
Tack för svaret!

Vad menar du med betala kreditnotan? Menar du att jag bara ska betala i den meningen att jag ska registrera kreditfakturan som betald i bokföringsprogrammet?

Vill vara få det bekräftat!

Mvh
 Skrivet av:  Diana IP: 81.233.205.151



Svar: Dubbelbokförd leverantörfaktura med datumfel 2010-03-11 01:18
Alltså alla typer av fakturor ska betalas. Har du en kreditnota (Kreditfaktura) ska denna också betalas, men eftersom beloppet står i minus så blir resultatet det omvända jämfört med en vanlig faktura.

Om du har lagt in t.ex. en leverantörsfaktura men INTE hunnit betala denna, kan du gå in på Rapporter/Leverantörer/spåra fakturor och här kreditera denna faktura. Efter du krediterat så är kontot nollställt igen.

Har du däremot BETALAT fakturan, måste du gå in och göra en KREDITNOTA soom avser samma leverantör, belopp etc. När du betalar denna kreditnota så konterar UniBas automatiskt tillbaka de summor som stod på första fakturan och kontona är tillbakaställda. Men du har nu två verifikat. Ett för första fakturan samt ett för kreditnotan. Du bör göra en anteckning på verifikaten att det handlar om en felbokföring, därav krediteringen.

När du "betalar" gör du detta i UniBas givetvis.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.164.125



Svar: Dubbelbokförd leverantörfaktura med datumfel 2010-03-11 19:06
Tack så mycket! Nu förstår jag!
 Skrivet av:  Diana IP: 213.66.83.101




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =