Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsrapport och "skattedekl. kopia" 2010-03-02 22:15
Skattedeklarationskopian som skrivs ut tillsammans med Momsrapporten blir inte fullständig. Det saken gäller är att jag håller på med "försäljning av tjänst EU". Jag bokför inbetalningarna till konto 3015, som är markerat som ett "intäktskonto". Under Databas/Styrning/Moms har jag konto 3015 som "Försäljning inom EU". När jag skriver ut momsrapporten står det korrekt summa under "Omsättning av varor till annat EG-land.
(Det är i och för sig "tjänst" det handlar om men det spelar väl ingen roll?)

Däremot saknas detta i "Skattedeklaration - kopia" som kommer med momsrapporten. Borde inte beloppet på 3015 hamna i ruta 39 "Försäljning av tjänster när köparen är skatteskyldig i annat EG-land"?
Har jag missat något i mina inställningar?

Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: Momsrapport och "skattedekl. kopia" 2010-03-02 22:35
Om Du skrivit en faktura till kund, är det viktigt att Du i kundregistret angett att kunden är en "EU-kund".
Du måste även på artikeln i artikelregistret ange att artikeln är en "Tjänst".

Om Du bokfört intäkten under "Intäkt utan faktura" eller "Övrig bokföring", måste Du när intäktsraden (konto 3015) bokförs, ange att det är fråga om "Försäljning av tjänst EU".

Du kan kontrollera momsbokningen genom att gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikation. I nederkant trycker du på "Momsbokning". Där kan Du välja att se t.ex transaktioner "Försäljning av tjänst EU". Du får då upp årets transaktioner.

Du kan även trycka på en verifikation under "Ändra verifikation". På bilden Du får upp finns en knapp "Översikt". kolumnen längst bort till höger visar för momsrader i vilken ruta på momsdeklarationen som den raden hamnar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Momsrapport och "skattedekl. kopia" 2010-03-02 23:53
Tackar för snabbt och bra svar!
Jag hade bokfört som "Intäkt utan faktura", och missat (...) att ange "försäljning av tjänst EU"...
Nu till 2010 har jag börjat att använda Unibas fakturor, och ska gå in och ställa in "EU-kunderna" korrekt.
När jag går in på "Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikation/Momsbokning" står det inte ett smack där eftersom jag inte gjort det ni skriver under 2009.
Måste jag försöka ändra de 3 verifikaten det gäller 2009 eller kan jag skriva in det manuellt i deklarationen för 2009, och sedan få det rätt i programmet från idag, hela 2010 års bokföring? För bokföringen 2009 är väl korrekt ur skatteverkets synvinkel med bokning på 3015, och tydliga verifikationer med fakturor utan moms med mottagarens VAT-nr osv?

Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: Momsrapport och "skattedekl. kopia" 2010-03-03 02:04
Hehe! Jag var så nyfiken på om det skulle funka, så jag ändrade de tre berörda verifikationerna. Fungerade klockrent! :) Bara jag som ville vara slö...
Tack igen!
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 1 =