Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ingående balans 2010-02-26 21:52
Hej! jag startade en enskild firma förra året..första gången som jag gjorde bokslut nu...så jag är en nybörjare..jag har ett problem å det är den ingående balansen, jag har läst i forumet men förstår fortfarande inte riktigt hur man ska göra..jag vet VART man hittar IB knappen men HUR gör man?? Unicell skrev så här:

"Ingående balans lägger man bara in allra första året och bara om Du tidigare bokfört i ett annat system. Ett nystartat företag har ingen ingående balans."

detta är mitt första år å jag har ett nystartat företag så jag har ingen IB..betyder det att jag inte behöver göra nått?? För vad ska man lägga in om man inte har nån IB?? uppskattar all hjälp TACK!!!

/Fia
 Skrivet av:  Fia IP: 83.255.81.254



Svar: ingående balans 2010-02-27 00:48
Det är helt riktigt Pia, du har ingen ingående balans eftersom ditt företag är nytt. När du börjar på år 2010, blir de utgående balanserna för 2009, de ingående balanserna i år 2010.

Kontrollera att du har koll på alla dina kundfordringar, d.v.s. att du skickat ut all din fakturering. De fakturor du skrivit ut under 2009 men som ej är betalda, ska föras över på ett tillgångskonto och samma sak med leverantörer som skickade faktura till dig 2009 och som inte är betalda, dessa ska också in på ett speciellt konto. Detta sköter UniBas automatiskt om du gör enligt nedan.

Om du går in på DATABAS/BOKSLUT (Men klicka INTE på bokslutsknappen längs ner) och klickar på Bokför resterande kundfordringar, så överförs dessa till konto kundfordringar på år 2010. Därefter gör du samma sak med att klicka på resterande leverantörskulder och dessa överförs nu till kontot leverantörskulder på år 2010. När du sedan får betalt för dina fordringar som avser 2009, ska dessa krediteras "kundfordringar" och samma sak med när du betalar en leverantörsfaktura från 2009, då ska denna debiteras kontot "leverantörsskulder".

Vad du ska lägga in själv på år 2010 är 2009 års vinst eller förlust. Utgående balanser från Plusgiro, Bangiro, Sparkonto eller liknande från 2009 MÅSTE stämma med de kontoutdrag du fått från respektive bank och om du tittar på år 2010, så ser du att dessa utgående balanser nu är samma som ingående balanser på år 2010. OBS! att eventuella räntor som du fått eller betalat, ska bokföras på 2009 även om transaktionen skett i början på januari 2010.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.158.101



Svar: ingående balans 2010-03-07 20:03
Tack Åke för ditt svar!!
 Skrivet av:  Fia IP: 83.255.81.254




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =