Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 07:22
Det har uppstått ett datumproblem i UNI_BAS.
Problemet yttrar sig i att programmet ej accepterar den datum man registrerar.
Lösning: Kontakta först UNICELL så att Du får senaste uppdateringskod. Hämta därefter en uppdatering som Du installerar. Sedan är det klart.

Denna uppdatering gäller för alla med supportavtal + alla som köpt UNI_BAS nyligen.
Mail kommer att skickas till alla berörda.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 11:32
Nej nu får Unicell skärpa sig! Jag har köpt en produkt och förväntar mig att den skall fungera! Programmet strular och inte är det dina kunders fel, eller? Ni tvingar era kunder med detta att betala extra för support. Ni skall inte tro att det är någon större reklam för Unicell. Jag förväntar mig att Ni åtgärdar detta utan att jag/ vi skall betala (700)? i supportavgift.
Har visserligen de 2 första åren haft support. Kan inte Unicell åtgärda felet för sina kunder kommer vi självklart att gå vidare till konsumentverket..
Blev mycket arg när jag läste detta, vilken FRÄCKHET.

UNICELL´s kommentar:
Vi skrev i inlägget: "Mail kommer att skickas till alla berörda" - är det detta som är så fräckt?
 Skrivet av:  Ronny H IP: 83.254.93.179



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 15:56
Har fått mailet med uppdateringen dock så verkar inte länken fungera........
 Skrivet av:  Maria som vill vara helt anonym IP: 77.53.26.245



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 16:23
Jag har inte fått något mail!

UNICELL´s kommentar
Vi har 72 st Andreas bland våra kunder. Du har bara angett "Andreas" och inte angivit någon mailadress - hur vill Du ha Din hjälp?
 Skrivet av:  Andreas som vill vara helt anonym IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 17:46
OJ! Det här gör mig fruktansvärt rädd som ny kund. Jag hoppas att det var en praktikant som skrivit det första inlägget!!!! Annars kommer jag att se över mina möjligheter att häva vårt köp OMGÅENDE!!
 Skrivet av:  Kund IP: 83.254.227.242



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 18:09
Hej UNICELL,
Ringde er tidigt i morse och uppgav då en mail adress, ändå har jag inte fått något mail med uppdatering!
Nu har jag lagt med den i fliken e-post.

Andreas
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 21:15
Nej, fattas bara detta.
Hoppas att avtalet inte gick ut vid årsskiftet då.
 Skrivet av:  Ronny IP: 134.37.255.5



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 22:22
Jag antar att servrarna drabbats av översvämning av trafik, när många samtidigt försökt hämta uppdateringen. Kapaciten är trots allt begränsad. I vanliga fall skickar Unicell ut meddelande om uppgradering fördelat under flera dagar, just för att undvika överbelastning. Nu var läget lite mer akut och då verkar Unicell ha släppt ut nya uppgraderingskoder till alla samtidigt.

Servrarna går vid överbelastning antagligen in i ett sorts sparläge och en reservsida kopplas då in. Det är helt säkert inget medvetet "censur-handlande" av Unicell. Det bevisas väl av att sidan här är uppe igen!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare.
/ Ja, faktiskt!!!
/ ... men väldigt nyfiken på vad som gick fel med datumen...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 23:06
Men dom vill ha penga ????

1250,- och ingen support
jag har betalt 1250+400 for valuta program som har fungeret i 50 daga ???? och så tiden då man får vänta på mail , jag skriver faktura vaja dag. det skal fungerer .

Samma Alex
 Skrivet av:  alex IP: 217.210.196.115



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 23:15
Det är förstås många som undrar över vad som egentligen hänt.

UNI_BAS är ju ett program som har två ansikten:
- Dels UNI_BAS standard där man betalar 1 avgift en gång och får sedan använda programmet fritt för resten av livet.
- och dels UNI_BAS-mini där man betalar en abonnemangsavgift varje år.

Den ena delen av UNI_BAS ska alltså kunna användas fritt medan den andra delen (UNI_BAS-mini) skall stängas efter ett år. Vid programmeringen av mini-stängningen gick något snett. Helt plötsligt fanns ett magiskt datum den 24 februari då BÄDE UNI_BAS-standard och UNI_BAS-mini stängdes för transaktioner.

Det är klart att man kan säga att vi skulle ha testat programmet bättre och förstås skulle vi ha testat att det inte fanns ett magiskt datum den 24/2 ... och ev den 24/3... och den xxx osv. Vi missade där och vi kan inte annat än beklaga detta. Den mänskliga faktorn... Den tokige programmeraren (jag) har varit framme. Jag ber förstås om ursäkt för detta.
En olycka kommer sällan ensam. Som om det inte vore nog med att vi gjort en tabbe i vårt program, så visar det sig att även vår internetleverantör Telia har tabbat sig på något sätt. Vår hemsida har de senaste veckorna haft ett stort antal störningar. Telia har (för 2 veckor sedan) lovat att rätta till felaktigheterna med deras databas, men .... vi väntar.
Dessutom visar det sig att vår mailserver inte heller orkade med att skicka alla mail till alla berörda kunder.. vi jobbar vidare med detta också.

Följande är bara riktat till två personer som skrivit i denna tråd tidigare idag: Något/några inlägg i denna tråd har varit rent oförskämda varför vi har avlägsnat dessa. Vi vill ha ett öppet forum, men det finns ingen anledning att utnyttja detta för att använda svordomar eller att vår personal skall ta emot oförskämdheter. Svordomar och oförskämdheter berikar inte något forum. Skriv gärna vad Du tycker, men använd ett vårdat språk - det gör alla andra.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-24 23:46
Eftersom det är ett programmeringsfel tycker jag at alla användare borde få den här uppdateringen gratis. Jag har faktiskt ett serviceavtal, men även utan avtal måste programmet fungera? Jag väntar också fortfarande på uppdateringskoden. Unicell: är det kanske möjligt att publicera koden den här gången pa forumet?
 Skrivet av:  Rene IP: 213.67.181.13



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 06:39
Hej,
Har inte fått något mail - är det verkligen meningen att man ska ödsla tid på att sitta och ringa efter en kod först eller skickar ni via mail? Önskar detta mail snarast i så fall!

Tycker som ovanstående att ni kunde lägga ut koden här så problemet snabbt kan lösas för samtliga användare, det är ju inte vi som kunder som tabbat oss.

Jag som bokför och skickar ut varor och fakturor på kvällarna var helt strandsatt igår kväll när jag skulle jobba och upptäckte felet. Nu får mina kunder vänta på sina varor p. g. a. detta.
 Skrivet av:  Pia IP: 81.232.46.244



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 06:52
Helt klart att alla som har rätt att använda den programversion som har detta programfel ska få tillgång till uppdateringen. Antingen har man nyligen haft ett supportavtal, nyligen köpt programmet eller att man har ett supportavtal - alla dessa får tillgång till uppdateringen.

Däremot får t.ex den som köpt programmet 2008 eller tidigare utan supportavtal inte tillgång till den nya uppdateringen. Programfelet fanns inte i den versionen av programmet som man köpte då. Har man kommit över en nyare version utan att ha rätt till detta, då måste man lösa ett supportavtal nu för att få en programversion som man har rätt att använda.

Tyvärr är det inte fullt så enkelt att vi bara kan publicera koderna här. Det är så som jag beskrev ovan inte alla som är berättigade till koderna. Vissa kunder - de som valt att betala en abonnemangsavgift varje år - ska ju faktiskt betala först innan de får koden. Detta gäller då UNI_BAS-mini-kunder.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 06:55
Den som har bråttom med att få den nya uppdateringen, men ännu inte erhållit ett mail om detta. - Skicka ett mail och ange "DATUMFEL" i rubriken. Ange också kundnummer eller företagsnamn i mailet.
Ange förstås kundnummer eller företagsnamn så att vi vet vem som frågar efter koden.

OBS! Skicka detta mail till uni@unicell.se från den egna mailservern.
Använd INTE kontaktsidan här på hemsidan i detta sammanhang.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 07:06
Jag kan inte fatta att inte folk köper serviceavtalet. Det är en skitsumma men hjälper mej till 100%. Jag lästa på forumet i går morse att något hade gått fel (innan jag hade märkt det själv). Jag ringde och problemet var löst på 1 min. Jag har 4 st licenser och 1 serviceavtal.
Tack unicell.
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.28.66



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 07:12
Tack Anki,
Vi jobbar på för fullt och då känns det bra med en liten klapp på axeln mitt i eländet - Tack.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 07:24
Tycker också att det är tråkigt att det skall ta sådan tid att rätta till/skicka ett mejl så man kan komma igång igen då jag den 24 igår avsatt hela dagen att sitta med programmet och det inte fungerar. Var extra tidigt på jobbet idag för att installera uppgraderingen då jag trodde att koden skulle kommit på mejl efter mitt samtal igår. Så icke fallet och snart tar andra arbetsuppgifter över så nästa chans att jobba i programmet blir imorgin den 26 och då lligger jag 3 dagar efter....tråkigt
 Skrivet av:  Eva IP: 95.209.191.57



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 08:34
Dom tar bort indlägg man lägger ind FY-fy unicell

Nyt fel idag går inte att exporter sie4

Om unicell förer penga tilbake till min konto , slutar jag skriva

UNICELL´s kommentar
Jo Alex,
Vi tar bort de inlägg som innehåller svordomar, oförskämdheter, hot eller som bara har till syfte att förstöra vårt forum. Du tillhör numera den skara på mindre än 5 personer som alltsedan 2004 på ett eller annat sätt har blivit avstängda från vårt forum.

samma Alex
 Skrivet av:  fhv kund IP: 217.210.196.115



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 09:35
Problemet är att Unicells mail inte når oss och att våra mail inte når Unicell.

Jag hoppas att unicell tar in någon som ser över det problemet då det är livsfarligt att ha det på de sättet... att vissa mail varken kommer in eller ut.
 Skrivet av:  Vanja IP: 83.254.225.28



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 09:41
jaså så tog dom bort inlägg igen

Svensk Mafia = Unicell

http://www.unicell.se

Samma Alex
 Skrivet av:  fhv kund IP: 217.210.196.115



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 09:46
Unicell - Det är väl bara att spärra IP 217.210.196.115 så vi slipper alla barnsliga inlägg.
 Skrivet av:  Kund IP: 83.254.225.28



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 09:46
Vanja, har Du verkligen provat att skicka mail till oss? Vi tar hela tiden emot mail från andra användare.

Till vårt försvar kan jag säga att vi befinner oss i ett väldigt stort sällskap - Sällskapet där någon kan göra ett misstag.

Den som befinner sig utanför detta celebra sällskap kan förstås gärna ge ett råd om att man ska tillkalla någon som ser över problemet.

Vi ber återigen om ursäkt för vår misstag, vi har korrigerat programmet, vi håller på för fullt att se till att alla berörda får den information som behövs.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 09:54
jag kan ochså bytta ip adress

Kolla ni andre under rapport - bokföring - sie export prov att göre sie4 export så kommer där fell up

Betalt och vär nöjd, Nä.........
Mafia
Min kusin hos tidning ökonomi kollar just upp unicell just nu, han läser alle indläg på google

Samma Alex
 Skrivet av:  fhv kund IP: 217.210.196.115



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 17:41
Hej,
Jag provade just detta!
Fick inte upp något fel men däremot kunde jag inte spara ned filen TXT.
Har aldrig provat detta förut så JAG kanske gjorde fel!
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 19:29
Fortfarande inget mail med nån kod - nu är det andra dagen som "går bort" för mina kunder.
Inte alla som har möjlighet att ringa på dagtid när supporten är öppen, har påtalat det i mail redan i morse, fick i alla fall ingen kod via mail...
9:46 i morse skrev ni att ni höll på för fullt med att se till att alla fick uppdateringen - då undrar jag HUR många kunder ni har om ni inte lyckas få iväg mail trots att det gått 10 timmar??

Jag har full förståelse för att saker och ting kan gå fel men INTE att det ska ta så lång tid att se till att kunderna får det som krävs för att det ska fungera igen, då kanske lite övertid vore på sin plats...
 Skrivet av:  Pia IP: 81.232.46.244



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 19:35
Pia, om du har bråttom med att få uppdateringen, kan Du göra så som vi skrev i denna tråd tidigt i morse:
¨
Den som har bråttom med att få den nya uppdateringen, men ännu inte erhållit ett mail om detta. - Skicka ett mail och ange "DATUMFEL" i rubriken. Ange också kundnummer eller företagsnamn i mailet.
Ange förstås kundnummer eller företagsnamn så att vi vet vem som frågar efter koden.

OBS! Skicka detta mail till uni@unicell.se från den egna mailservern.
Använd INTE kontaktsidan här på hemsidan i detta sammanhang.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 13:54
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Hej,

När jag startar uni_bas får jag ett meddelande där det står "Datum får inte vara större än 00-00-00 i denna version av UNI_BAS". När man säger ok och programmet startar då är året 0 men går att ändra till 2010 eller 2009 (sen jag haft programmet). Kan nämna också att jag skickade in filen pga bokföringsproblem i form av dubbla verifikationer och fick den tillbaka "reparerad" men skulle först installera den senaste versione av programmet vilket jag också gjorde. Någon som haft detta problem eller veta va det handlar om? tänkte fråga här i forumet först innan jag kontaktar UNiCEll då jag inte har någon support avtal.

/Martin
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 14:26
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Hej Martin,

Jag har samma problem som du och jag ringde UNICELL i morse.

Problemet ligger på dom, om du kollar på forumet så skrev dom om detta i morse 07,24.

Det skall tydligen komma ett mail idag och jag hoppas att detta kommer snart!
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 14:48
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Hej Martin och Andreas!



Får väl hoppas ni har supportavtal då. Vi som inte har det längre måste betala extra för att programmet rasar!
 Skrivet av:  Ronny H IP: 83.254.93.179



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 15:21
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Hoppas verkligen att man inte ska behöva betala för ngt när man själv inte klantat sig utan programmet spökar. Jag fick det här felet efter problemet med dubbla verifikationer som unicell fixade o skickade tillbaka filen.

Andreas: fick du också problemet idag?
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 15:40
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Jag har ochså problem ??????????? tokit program

Samma Alex
 Skrivet av:  alex IP: 217.210.196.115



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 15:56
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Det tog en bra stund att få kontakt via telefon, dom skulle skicka mail , Jag har ennu inte fået mail , jag måsta skriva faktura som skal med posten.

Jag får väl skriva faktura till unicell for tab av arb. tid ?????? (-:

Får jag ett problem mere byttar jag system !!!!

Har haft 2 problem på 50 daga !!!

samma Alex
 Skrivet av:  alex IP: 217.210.196.115



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-24 17:18
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Hej Martin,

Ja, jag fick också problemet direkt när jag öppnade programmet imorse!

Fortfarande inget mail och fakturor som ska in!
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-25 09:44
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Mailen når inte oss kunder!



Ring Unibas så följer dom er genom uppdateringen direkt genom telefonen. Tar bara 5 minuter!
 Skrivet av:  Kund IP: 83.254.225.28



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-25 10:07
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
är detta ett generellt problem? vi fick samma fel idag också.
 Skrivet av:  funware IP: 192.138.116.231



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-25 19:42
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Jag får samma felmeddelande när jag startar programmet..... Jag kör OS X versionen.. någon som fått det där mailet?
 Skrivet av:  Jimmie Westlöv IP: 90.230.92.153



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-25 20:44
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Jag får samma felmeddelande när jag startar programmet..... Jag kör OS X versionen.. någon som fått det där mailet?
 Skrivet av:  Jimmie Westlöv IP: 69.64.92.185



Svar: Datumproblem vid start av Uni_bas 2010-02-25 20:36
••••••••••••••••••••Detta inlägg är flyttat hit från en tråd med samma rubrik•••
Som jag nu förstått så har ingen fått hjälp och ingen har problemet löst och jag kan fortfarande inte använda programmet som jag betalat för och kunderna väntar på sina fakturor m.m.!! skärpning UNI_CELL. Skickat det jäkla mailet o lös problemet nu

UNICELL´s kommentar:
Det är märkligt att just Du som själv arbetar inom IT: "Datorverkstan" skriver på detta sätt. Du saknar dessutom supportavtal trots att Du arbetar i branschen och mycket väl vet att ett serviceavtal kan vara bra att ha. Du kommer att få hjälp ändå, men det är kanske ändå så att vi måste prioritera supportkunder först.

Egentligen borde vi ta bort Ditt inlägg eftersom det innehåller svordomar, men det får stå kvar.

Om Du läser i forumet kan Du säkert förstå att de flesta redan har fått hjälp med "datumproblemet".
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 20:51
Jag har idag fått mailet medans jag satt kvar i tfn med UNI_CELL och programmet fungerar felfritt för mig idag.
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 21:03
Det här problemet är nog sällsynt plågsamt för UniCell.

Ni kan vara fullt övertygade om att UniCell-gänget just nu sliter sitt hår för att få rätsida på det hela.


/ Lars Bergström
/ ... tillbakalutad i väntan på att det hela lugnar ner sig...
/ ... och vars företag inte går på knä för att ett administrativt verktyg får hicka.
/ ... Det hade varit långt, långt värre, om något av mina CAD-system pajat ihop!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 21:14
Jag börjar fundera lite på nivån..............
Vad man än håller på med idag, datorer, bilar, elektronik mm mm så strular det ibland.
Ja det blev riktigt fel just nu..... jag tror att UNICELL gör allt för att fixa detta på ett snabbt och bra sätt.
Nu är det så att problem löses oftast inte på 1 sek, vet detta då jag till vardags själv jobbar med kvalite och garanti inom bilindustrin.

Bättre nu att vi lugnar ner oss så att vi alla kan få ett program som fungerar!!!!!!!!!!!!!!!

Trevlig kväll på er!
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 21:18
Så länge jag får support så är jag lugn!
Hade fallet varit att UNICELL inte hade brytt sig, ja då hade jag blivit förbannad, men av alla trådar att läsa så ser man att många har fått hjälp.
Det är ju ett litet företag med inte allt för stora resurser och då kan det ta extra tid.

Hade detta varit ett stort företag med enorma resurser så antar jag att priset på programmet också varit betydligt större.
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 21:21
Du har så rätt så Lars. Detta är förstås plågsamt för oss. Våra intentioner har varit att göra ett bra program till ett oslagbart pris. Det har vi ju lyckats med.
När UNI_BAS släpptes 2002 fanns knappast något enkelt bokföringsprogram under 1900:-kr. UNI_BAS med både bokföring, fakturering, kunder, artiklar och leverantörer har alltid kostat 1250:-. Vi tvingade ner príset hos anda leverantörer.
Vi ville inte tvinga folk till att teckna supportavtal - det fick vara frivilligt.

Nu har vi råkat ut för en bugg i programmet. När man läser vissa inlägg i detta sammanhang, då undrar man varför man inte istället försökt att höja priset på allt. Men, Lars och alla andra som faktiskt har tagit oss i försvar - tack vare Er är vi fortsatt övertygade om att vi har gjort rätt från början.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 21:31
Tack Andreas för Din vänlighet.
Jo, man kan kanske kräva mer av ett större företag, men det hjälper inte - alla är beroende av varandra. Vi som är lite mindre är ändå beroende av de större företagen.

Grunden till dagens datumproblem ligger helt hos oss. Det är vi som gjort en tabbe i programmet. Detta problem fixade vi till omedelbart.
Nästa steg är att informera alla kunder om den nya uppdateringen. Vi har sedan någon månad tillbaka vårt mailkonto hos Google "gmail". Vi började intet ont anande att skicka ut de första 2000 mailen. Inte förrän någon timme senare fick vi ett meddelande från Google om att vi överskridit gränsen för 500 mail per dag. Vi kände förstås inte till denna gräns. Det som var ännu värre var att vårt mailkonto nu vara spärrat under 24 timmar. Vi kunde trots detta skicka ut åtminstone en del mail under tisdagen.

Hur som helst - Google rår vi inte på. Hade Google varit ett litet företag hade det nog varit lättare.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 21:40
Hej UNICELL
Jag har förståelse för detta problem, jag själv väntade 2 dgr men idag ringde jag och fick direkt hjälp. Då (som jag skrev) så arbetar jag med liknande problematik och inser att man är inte ensam, man är beroende av många andra hela tiden och då tar det tid.

Kan bara svara för mig själv, men jag tycker att man nu ska lugna ner sig och de som inte har fått sina problem lösta ringer UNI_Cell imorgon.
Jag har uppskattat den andra hjälpen man får via tråden då jag är helt ny på allt med både företag och egen bokföring och känner att kvällstid så behövs annan support än att alla svärtar ner UNI_Cell, och dom får lägga tid på allt annat.
I det stora hela ska vi vara tacksamma att vi får en hel del svar även kvällstid.

Jag vill bara säga att det löser inga problem med all aggression som synes här.
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-25 22:28
Mr P, jag tror inte att du får mer hjälp på detta sättet!
 Skrivet av:  Andreas IP: 81.235.228.143



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-26 07:48
Hej UNICELL
Hoppas ni får ordning på era mail och programproblem.
När man läser forumet så kan man tro att man hamnat på Flashback med alla ogrundade påhopp. Jag har jobbat över 10 år med affärssystem och sådana här problem dyker upp i dom flesta system enligt mina erfarenheter. Inte ens Microsoft Dynamics AX klarar sig och att inte köpa ett serviceavtal är som att köpa en ny bil utan att försäkra den.

Kämpa på, jag tycker i alla fall att UniBas är ett smidigt program, det enda jag saknar är lite mera sökfunktioner och möjligen att det inte är baserat på SQL databas.
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 195.18.198.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-26 20:04
Tack Unicell för en bra och hyfsat snabb lösning!
 Skrivet av:  Henrik IP: 85.228.116.178



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-26 22:17
Ett knep till er som har ont om tid och inte vill vänta.
Stäng uni bas
Back klockan på datorn till 20100220 spara.
Starta unibas och ställ in rätt datum på fakturan.
Detta funkade för mig.
MVH JERKER
 Skrivet av:  Jerer IP: 85.30.155.0



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-27 11:50
Tack för snabb och enkel felavhjälpning!

Ett tips använd inte gmail, precis som ni skrev så har det max sändningar och för mig har skickade gmail blivit fördröjda ibland.
 Skrivet av:  Mats IP: 78.70.121.166



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-27 19:19
Tack för uppdateringen.
MVH JERKER
 Skrivet av:  Jerker IP: 85.30.155.0



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-27 19:57
det har jag samma problem
 Skrivet av:  hjo IP: 217.210.199.99



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-28 11:59
Hej Kan ni skicka mig uppdaterings koden.

Mvh Kenneth Palmér

UNICELL´s kommentar:
Ska vi ha ett intressant forum, då krävs det intressanta frågor.
- Ledsen att behöva säga det, men detta har inget allmänintresse och hör inte hemma i något forum. Ingen annan än vi på UNICELL är intresserad av Din begäran. Ring eller skicka ett mail.
 Skrivet av:  Kenneth Palmér IP: 81.226.5.18



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-28 17:16
Skulle skriva fakturor igår men det gick inte, vad göra?
MVH
Ann Wretman
 Skrivet av:  Wretmans kyl IP: 90.229.131.18



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-28 17:31
Du skriver inte så mycket, så det får bli en ren vild gissning. Har Du samma problem som många andra just i dagarna? Datumproblemet?
Du kommer att få ett mail med information om att uppdatera programmet - då löser det sig.

Om jag gissade galet - ring så får vi ställa de frågor vi måste ha svar på för att hjälpa Dig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-02-28 19:44
Datumproblemet inträffade hos mig. Jag var inte medveten om att det hänt för så många användare utan trodde att det bara var mitt program som strulade. Jag mailade Unicell och påtalade mitt fel och skickade med en bild med en skärmdump av felet. Jag skrev att det inte var tok-bråttom men efter två dagar utan svar så ringde jag ändå och kom direkt fram till kundtjänst. Jag var fortfarande ovetandes om felets omfattning hos användarna. Jag blev vänligt bemött och fick felet förklarat och det skickades omgående ett mail till mig med lösningen på problemet. Först nu när jag läser här inser jag belastningen Unicell har haft. Därför vill jag bara skriva att jag tycker att Unicell har hjälpt mig på ett exemplariskt sätt!
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-01 22:59
Hej!
Jag har ställt 2 frågor och fått svar direkt från Unicell och mina problem blev lösta med utförliga förklaringar. Fick även svar en söndag.
Mvh Hannes
 Skrivet av:  Hannes IP: 81.237.216.112



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-06 03:39
Är det någon som kan dela med sig uppdateringarna gällande detta problem? Jag har serviceavtal och har blivit lovad av UNICELL att jag skulle få uppdateringar veckor sedan. Jag har även mailat de utan någon svar.

UNICELL´s kommentar:
Milad, Du får inte be någon att lägga ut uppdateringsinformation - information som bara är avsedd för den som har rätt att komma åt den. Sådant ser vi mycket allvarligt på. Gör Du ett nytt försök denna väg, måste vi stänga av Dig från vårt forum. Den mailadress som du angivit när du gjorde ditt inlägg saknas dessutom i vårt kundregister.
 Skrivet av:  Milad IP: 80.217.140.132



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-06 11:38
Jag skulle tro att de allra flesta vid det här laget har hämtat hem uppdateringen.
Som du ser av formumfrågorna så är det nu "vanliga" ämnen som behandlas. Stormen är alltså avklarad och livet återgår till det normala.

Att du inte fått uppgraderingsinformation kan bero på mailproblem, och naturligtvis att unicells personal haft en "rätt hektisk tid"... :-)

Slå en signal till dem efter helgen så ordnar det sig säkert.
Det kan rent av vara fixat på någon minut!


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-08 19:25
Datum får inte vara större än 00-00-00 i denna version av unibas.
Kontakta unicell per tele: 043173030

Ni har inga bra tider för min del. Jag jobbar 06:00 till 19:00 varje dag och har inte tid att ringa. Hur löser jag detta? Tack på förhand Mvh Emil
 Skrivet av:  Emil IP: 81.225.20.35



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-08 21:48
Vi har tidigare i denna tråd skrivit:

Den som har bråttom med att få den nya uppdateringen, men ännu inte erhållit ett mail om detta. - Skicka ett mail och ange "DATUMFEL" i rubriken. Ange också kundnummer eller företagsnamn i mailet.
Ange förstås kundnummer eller företagsnamn så att vi vet vem som frågar efter koden.

OBS! Skicka detta mail till uni@unicell.se från den egna mailservern.
Använd INTE kontaktsidan här på hemsidan i detta sammanhang.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-09 17:19
Ville bara tacka så mkt.. Gick fort att lösa kanon Unicell
 Skrivet av:  Emil IP: 81.225.20.35



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-11 12:27
Ville bara säga att jag ringde den dagen datumfelet uppstod, tjejen på supporten skickade en ny licens direkt. Bra service
 Skrivet av:  Thomas T IP: 90.230.11.92



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-13 22:26
Har varit bortrest, men jag skickade ett mail enligt instruktion i denna tråd gick på några minuter så fick jag svar.
Kanon Unicell !!
 Skrivet av:  Finn Hansen IP: 78.73.80.244



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-23 09:02
Eftersom jag inte mottagit någon mail från Unicell gällande uppdatering skickade jag ett mail enligt instruktionen och skrev DATUMFEL som ämne. Jag fick även söka efter felet själv eftersom inget meddelande gått ut från Unicell till mig.
Jag fick detta svar istället för hjälp...

Vårt uppdateringsmeddelande har flera gånger skickats till Dig. Meddelandet innehåller förstås en länk - till nedladdningen. Ditt spamfilter hindrar förmodligen meddelandet från att komma fram. Kolla i spamkorgen



Jag har inget separat spamfilter och i Outlook har det aldrig fastnat några mail från Unicell som skräppost förut (inte nu heller).

Jag bad om hjälp och följde instruktionen, istället för hjälp med problemet fick jag ett svar som inte stämmer.

Känner mig besviken och frustrerad, jag har även betalat extra för serviceavtal.
Är det bara jag eller är det fler som haft samma problem och inte fått hjälp?

Mvh
//Jonas
 Skrivet av:  Jonas IP: 81.231.230.104



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-23 10:20
Efter att ha skickat ett nytt mail där jag ifrågasatte varför Unicell inte hjälpte mig istället för att komma med felaktiga påståenden fick jag snabbt ett svar.

Dock innehöll svaret endast en instruktion och ingen förklaring eller ursäkt varför Unicell försökte skylla på mig istället för att hjälpa till med problemet som jag bett om.

Jag är inte helt nöjd hur Unicell hanterade problemet och mig som kund.

Mvh
//Jonas
 Skrivet av:  Jonas IP: 81.231.230.104



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-23 10:28
Meddelandet om uppdatering skall nå ut till bortåt 5000 kunder. Vi har i dagsläget skickat mail till alla dessa kunder. Vi vet att vårt mail hos några enstaka kunder har fastnat i spamfilter och det är självklart att vi upplyser om detta när man ringer hit.

Vi kan enkelt se att vi skickat ut meddelandet till Dig Jonas vid 3 olika tillfällen. Vi försöker verkligen att nå fram till Dig, men Ditt spamfilter hindrar oss. Det är klart att Du blir frustrerad och besviken och att Du gärna vill tala om detta för alla här i forum. Du skriver:" Jag har inget separat spamfilter och i Outlook har det aldrig fastnat några mail från Unicell som skräppost förut (inte nu heller). Jag bad om hjälp och följde instruktionen, istället för hjälp med problemet fick jag ett svar som inte stämmer. " Det låter på Dig som om vi talade osanning, men det kan jag lova Dig att så är inte fallet.

Något annat råd än att Du får ringa hit för att få hjälp kan jag förstås inte ge Dig. I det närmaste 4999 andra kunder har lyckats med uppdateringen - det kommer även Du att lyckas med.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-24 01:40
Ja jag förstår inte riktigt "gnället", finns det ett serviceavtal så ska man väl utnyttja detta. Själv fick jag mail för länge sedan, men föredrog ändå att ringa Unicell direkt och allting fixade till sig på en minut.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.114



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-25 14:46
Jag har skickat mail till Unicell men inte fått svar, jag lägger ut kopia på vad min domänleverantör behöver få svar på!

Det är mkt viktigt att jag får svar på varför det försvinner mail som skickas till oss.
Ni kunde ju enkelt se att spamfilter skickat tillbaka mail tre gånger, jag hoppas ni lika snabbt och enkelt kan skicka tillbaka datum och tidpunkter som dessa mail kommit tillbaka!
Jag är rädd för att fler viktiga mail kan ha försvunnit och jag tror fler som använder unicell kan vara intresserade eftersom den domänleverantör jag använder är en av de största i Sverige.

Snälla Unicell, svara på nedan frågor så att vi kan gå till botten med detta!

Hejsan!

Be unicell återkomma med vilka tidpunkter mailen har skickats. Vi kan
tyvärr inte söka genom alla mailloggar från 24:e februari fram till 14:e
mars samtidigt. Att packa upp dessa loggar hade tagit flera dygn att
göra. Får vi en exakt tidpunkt kan vi söka på den. Om Unicell menar att
vårt spamfilter har tagit mailen måste de också veta vid vilken tidpunkt
mailen skickades.

Ha en trevlig dag.
Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN
 Skrivet av:  Jonas IP: 81.231.230.104



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-03-25 15:51
Min gode Jonas,
Du får gärna lägga Din tid på att "gå till botten med detta!"
Både Ditt företag och vårt kommer säkert att bli rika på bottennappet, men dessvärre ser vi inte riktigt nyttan av att följa med Dig dit ner.

Du får ursäkta tonen men det får vara nog med Dina utsvävningar. Du får tro vad Du vill men faktum kvarstår: Vi har skickat mailen och vi har inte fått dem i retur = spamfilter hos Dig.
(Det hör ju till saken att Du för länge sedan laddat ner uppdateringen och kommit igång)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-06 12:09
Datumproblem & serviceavtal 2010-04-06 10:55
Tänkte bara upplysa alla som köpt en version av UNI-BAS utan supportavtal (precis som jag gjort) att de trots detta har rätt till en ny version utan extra kostnad. Vi lever i ett land som styrs av lagar och så här skriver konsumentverket kring konsumentköplagen som är av vikt i denna fråga:

"Om en vara går sönder, har du enligt lagen rätt att klaga (reklamera). Du måste göra det så snabbt som möjligt. Om du reklamerar inom två månader efter det att du har märkt felet, räknas det alltid som att du har klagat i rätt tid. Den yttersta tidsgränsen för att klaga på en vara tre år efter köpet.

När du har reklamerat varan ska den repareras gratis - om felet fanns från början. Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början."

Du har alltså rätt att få programmet reparerat konstandsfritt eftersom det är enkelt att påvisa att det är Unicell som orsakat felet. Programmeraren skriver själv följande i detta forum:

"Vid programmeringen av mini-stängningen gick något snett. Helt plötsligt fanns ett magiskt datum den 24 februari då BÄDE UNI_BAS-standard och UNI_BAS-mini stängdes för transaktioner."

Till yttermera visso marknadsförs produkterna med följande slogan: "Pris: Betala 1 gång - aldrig mer - 1.250:-"!

Att slippa betala löpande för ett bokföringsprogram var främsta anledningen till att jag valde UNI-BAS, men att då få ett program som bara funkar fram till februari 2010 är utan tvekan vilseledande marknadsföring. Detta är ett solkart fall för Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämden (ARN). Så, om någon kund får kalla handen från Unicell p.g.a. att de inte har någon serviceavtal ska ni vända er till dit för vidare hjälp. De flästa företag är dessutom måna om sitt rykte varför de löser sådana här problem utanför service/garantitider. Läs, "Goodwill".

Efter att ha betalt 1562:- (inkl. moms) så har vi som konsumenter uppfyllt våra åtaganden. Därfter är det dags för Unicell att uppfylla sina trots att vissa kunder blir otåliga och otrevliga.

Det är ni UNICELL som gjort en dundertabbe, inte vi som betalat för er produkt och som är beroende av den i vår löpande verksamhet!

/Bertil - som är synnerligen upprörd över hur frågan hanterats i forumet.
Skrivet av: Bertil IP: 194.47.135.147
 Skrivet av:  Bertil som vill vara helt anonym IP: 78.69.181.2



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-06 13:56
Hej Bertil,
Du köpte Ditt UNI_BAS i januari 2009 och Du har ju klarat Dig bra utan serviceavtal sedan dess. Tack vara vårt forum har Du utan kostnad kunnat få hjälp vi de tillfällen då Du behövt det. Du har vänligt tackat för de snabba svaren.

Tyvärr tillhör Du de kunder som råkat ut för vår "datumbugg". Den buggen är lätt att åtgärda genom att ladda ner en uppdatering. Vi har den 2 mars skickat ett mail till Dig med information om detta. Vi har också i just denna tråd löpande informerat om hur man ska gå tillväga för att lösa problemet.
Du ringde till oss idag (6 april) och talade om för oss att Du inte erhållit Ditt mail. Utan omsvep fick Du under samtalets gång mailet med instruktioner om hur Du går tillväga (utan kostnad förstås).

Så som Du skriver i Ditt inlägg "är synnerligen upprörd över hur frågan hanterats i forumet." måste jag ställa mig frågande till vad som ligger bakom Din utskällning? Klart att det är fel av oss att vi hade en bugg i programmet - det händer förstås hos alla leverantörer - tänk bara på Microsofts Vista. Det skulle vara intressant att veta på vilket sätt Du tycker vi har misskött oss? Ditt inlägg innehåller inget konkret klagomål - bara utskällning. Vi har ju löpande försökt att informera om läget och vi har verkligen gjort vad vi tycker vi kunnat. Men det är klart allt kan bli bättre.

Vi är fortfarande ganska ensamma om att ha ett öppet forum. Vi tror också att Du är tacksam för detta forum som Du ju haft nytta av lite då och då. Många har frågat oss hur vi står ut att vara slagpåsar ibland och föreslår att vi ska göra som andra leverantörer - tysta ner alltihop.

Andra leverantörer njuter förstås när de läser Ditt inlägg. Vi njuter förstås lite av att knappast någon annan leverantör vågar ha ett öppet forum - dessa väljer istället att sopa sina buggar undermattan och låtsas som om inget hänt. - Nej, vi föredrar öppenheten!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-06 21:19
Bertil, det är synnerligen dåligt att först skriva ett inlägg och skälla utan att först kontrollera fakta och sedan ringa Unicell som utan problem ordnar problemet gratis. Jag förstår Unicell som blir både ledsna och besvikna. Obefogad kritik svider extra mycket när man som företag har bett om ursäkt för den s.k. datumfadäsen och gjort sitt bästa för att snabbt avhjälpa felet.

Personligen så fick jag mail avseende problemet men valde att ringa Unicell. Av förståeliga skäl var det telefonkö ca 2 minuter därefter blev jag hjälpt på två röda sekunder.

Jag får fortfarande uppdateringar från Microsoft både till min laptop där jag kör XP och till den stationära där jag kör 7. Det enda man får veta är att det är säkerhetsuppdateringar, vilket får mig att undra hur bra dessa operativsystem är när de börjar säljas.

Nu måste väl rimligen vara färdigpratat om datumproblemet?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.99



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-07 10:21
>
>Du köpte Ditt UNI_BAS i januari 2009 och Du har ju klarat Dig bra utan serviceavtal sedan dess. Tack vara vårt
>forum har Du utan kostnad kunnat få hjälp vi de tillfällen då Du behövt det. Du har vänligt tackat för de snabba
>svaren.
Svar: Visst är forumet bra, men försök inte få det till att vi kunder ska vara överdrivet tacksamma för det. Utan forumet hade ni blivit överösta med frågor (många gånger samma frågor om och om igen) vilket skulle kostat er betydligt mer att hantera. Som det är nu använder ni ju delvis andra kunders hjälpsamhet. Vilket är bra för oss kunder, men minst lika bra för er business ;-)

>
>Tyvärr tillhör Du de kunder som råkat ut för vår "datumbugg". Den buggen är lätt att åtgärda genom att ladda ner
>en uppdatering. Vi har den 2 mars skickat ett mail till Dig med information om detta. Vi har också i just denna
>tråd löpande informerat om hur man ska gå tillväga för att lösa problemet.
Svar: Det stämmer att jag drabbats av datumbuggen men jag har aldrig fått något mail från er om detta. Efter att ha läst igenom forumtråden fick jag uppmaningen att maila vilket jag gjorde.

>
>Du ringde till oss idag (6 april) och talade om för oss att Du inte erhållit Ditt mail. Utan omsvep fick Du under
>samtalets gång mailet med instruktioner om hur Du går tillväga (utan kostnad förstås).
Svar: Jag ringde inte till er men en kollega till mig gjorde det, och enligt honom löstes problemet snabbt.

>
>Så som Du skriver i Ditt inlägg "är synnerligen upprörd över hur frågan hanterats i forumet." måste jag ställa mig
>frågande till vad som ligger bakom Din utskällning? Klart att det är fel av oss att vi hade en bugg i programmet -
>det händer förstås hos alla leverantörer - tänk bara på Microsofts Vista. Det skulle vara intressant att veta på
>vilket sätt Du tycker vi har misskött oss? Ditt inlägg innehåller inget konkret klagomål - bara utskällning. Vi
>har ju löpande försökt att informera om läget och vi har verkligen gjort vad vi tycker vi kunnat. Men det är klart
>allt kan bli bättre.
Svar: Det jag reagerar på är att ni inte hjälper alla era kunder som har detta problem. Själv hade jag turen att köpa mitt program i januari 2009, men om jag istället hade köpt det några veckor tidigare (t.ex. slutet av december 2008) så skulle jag alltså fått betala (700:-?) för ett fel ni begått. Så om något liknande inträffar igen om säg ett år ska jag alltså betala för något som jag redan betalt för en gång tidigare (då menar jag grundfunktionaliteten i UNI_BAS). Detta tycker jag är helt oacceptabelt. Särskillt eftersom ni marknadsför UNI_BAS som ett bokföringsprogram man betalar för EN gång istället för löpande per år.

Dessutom reagerade jag på att ni var otrevliga och dryga mot vissa kunder på forumet. Visst, kunderna blir irriterade och arga p.g.a. det strul som felet innebär. Detta måste ni acceptera och hantera, UTAN att gå till mothugg. Det är p.g.a. er som situationen uppkommit från första början!

Ett exempel på ert mothugg som jag reagerade på var svaret till Martin G. där ni skriver:
"Det är märkligt att just Du som själv arbetar inom IT: 'Datorverkstan' skriver på detta sätt. Du saknar dessutom supportavtal trots att Du arbetar i branschen och mycket väl vet att ett serviceavtal kan vara bra att ha."

Att lägga över skulden på kunden tycker jag är helt snett och enligt mig mycket oprofessionellt. Vi konsumenter är skyddade enligt konsumentköplagen när det gäller grundfunktionaliteten i produkten. Serviceavtalet är till för den som vill ha tillgång till den nya funktionalitet som ni lägger till i den löpande utvecklingen.

>
>Vi är fortfarande ganska ensamma om att ha ett öppet forum. Vi tror också att Du är tacksam för detta forum som Du
>ju haft nytta av lite då och då. Många har frågat oss hur vi står ut att vara slagpåsar ibland och föreslår att vi
>ska göra som andra leverantörer - tysta ner alltihop.
Svar: Majoriteten av alla kommersiella mjukvaruleverantörer har ett supportforum på Internet eftersom alternativet skulle blir allt för kostsamt, d.v.s. att enbart förlita sig på individuell mail-/telefonsupport. Givetvis tillåter många oftast bara kunder att använda forumet baserat på användarnamn och lösenord. Ifall ni tycker det är jobbigt att andra leverantörer av bokföringsprogram läser i ert forum så tycker jag definitivt att ni ska lösenordsskydda det. Var bara noga med att ge alla som någon gång köpt en av era produkter tillgång till forumet.

>
>Andra leverantörer njuter förstås när de läser Ditt inlägg. Vi njuter förstås lite av att knappast någon annan
>leverantör vågar ha ett öppet forum - dessa väljer istället att sopa sina buggar undermattan och låtsas som om inget
>hänt. - Nej, vi föredrar öppenheten!
>
>Andra leverantörer njuter förstås när de läser Ditt inlägg. Vi njuter förstås lite av att knappast någon annan
>leverantör vågar ha ett öppet forum - dessa väljer istället att sopa sina buggar undermattan och låtsas som om inget
>hänt. - Nej, vi föredrar öppenheten!
Svar: Visst kanske någon leverantör njuter när de läser mitt svar. Fast ni ger dem säkert gott om leende som det är, t.ex. när ni beskriver hur felet uppstod: "Vid programmeringen av mini-stängningen gick något snett. Helt plötsligt fanns ett magiskt datum den 24 februari då BÄDE UNI_BAS-standard och UNI_BAS-mini stängdes för transaktioner.".
Detta ger inte direkt något professionellt intryck ;-)

Jag vill avsluta med att säga att jag överlag gillar UNI_BAS men har alltså blivit orolig över tillförlitligheten. Det började med att mitt program kraschar 100% av gångerna jag försöker skriva ut en fakturan på en av mina skrivare (trots att jag har installerat den senaste drivrutinen och den fungerar med alla mina andra progeam). När sen denna bugg uppkom blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Ett bokföringsprogram är inte ett Pac-Man-spel som man kan tillåta att krascha ibland, utan något man måste kunna lita på fullt ut. Därav min reaktion.

/Bertil
 Skrivet av:  Bertil som vill vara helt anonym IP: 194.47.135.242



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-07 13:13
Bertil,

Visst är forumet bra på många sätt, men inte alls så som Du tror - att det skulle vara "minst lika bra för er business ;-) " - GLÖM DET! Hade vi inte haft vårt forum hade Du säkert varit tvungen att teckna ett serviceavtal - pengar som Du nu kan spara och stoppa i Din ficka. Det är Din "business" som tjänar på det och det tycker vi är trevligt.

Ditt "Svar: Jag ringde inte till er men en kollega till mig gjorde det, och enligt honom löstes problemet snabbt." Nå är det detta som gör att Du så som Du skriver är "synnerligen upprörd"? Är det detta som gör att Du vill ge utlopp för Dina negativa känslor här i forum??

Bertil, Du har ett märkligt sätt att uppskatta det vi försöker bjuda på. Du har ju till och med kunnat skriva i vårt forum utan att ens ange Din mailadress. Du har ett antal gånger fått gratishjälp här i forum. Din uppmaning att låsa vårt forum till bara användare kommer vi inte att följa. Vi vill ha ett öppet forum och skulle det vara så att vi ändrar oss på den punkten behöver vi inte alls så som Du uppmanar oss vara noga med att "ge alla som någon gång köpt en av era produkter tillgång till forumet". Vi väljer i så fall ut de kunder som gjort sig förtjänta av det - kanske låta det vara en del av supportavtalet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-07 15:42
Med risk för att bli påhoppad av Håkan eller vad han nu heter, så måste jag ta Unicell i försvar.

Att som Martin G komma med påståenden som "ingen har har blivit hjälpt och ingen har fått problemet löst" är ju rena lögnen och det är klart att man på Unicell blir förbannad för sådana grundlösa beskyllningar. Då får man finna sig i att svaren blir därefter. Själv skulle jag bett Martin G fara till ett varmt ställe....

Att sedan som Bertil, börja beskylla programmet för att det kraschar vid utskrift är ju rent nonsens. Varför kraschar programmet just på din dator och ingen annans? Det kan man verkligen fråga sig.

Sedan detta tjafs om Konsumentverket och ARN. Unicells ger en garanti att programmet får användas livslångt. Men det gäller givetvis i den dator man installerade programmet t.ex. 2008. Byter man dator, operativsystem m.m. ja då kan man inte lasta Unicell om programmet inte fungerar och Unicell har ingen som helst skyldighet att GRATIS hjälpa till att få igång dessa program som inte kan användas på grund av omständigheter som Unicell inte kan råda över.

OK, Unicell råkade ut för en bugg som för min del löstes samma dag. Unicell är olyckliga över detta och har bett om ursäkt. Alla har vad jag förstår blivit hjälpta och därmed borde det väl vara slutgnällt!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.30.138



Svar: DATUMPROBLEM - uppdatering finns 2010-04-07 18:07
Även om ni är stolta över ert öppna forum så var det ju inte det diskussionen gällde. Jag håller med om att forumet är ett väldigt bra sätt att få ut information till era kunder, till skillnad från mailhanteringen (men det är också en annan fråga).



>

> Nå är det detta som gör att Du så som Du skriver är "synnerligen upprörd"? Är det detta som gör att Du vill ge

> utlopp för Dina negativa känslor här i forum??

Svar: Då var vi där igen. Taskig attityd och nya påhopp. Som jag skrivit tidigare beror min upprördhet på följande saker:

1) Att ni tvingar de som köpt programmet tidigare än 1/1-09 att betala för ett fel ni är ansvariga för. Jag var bara ett par veckor ifrån att drabbas av detta själv vilket bidrar till min reaktion.

2) Att jag är orolig för att det finns kunder som inte vågar gå i klinch och därför överväger att betala för ert misstag.

3) Tillförlitligheten i programmet. Utöver datumbuggen har UNI_BAS kraschat från dag när jag försöker skriva ut en faktura på min skrivare (skrivaren funkar felfritt med övriga program). Ett felmeddelande hade väl varit uthärdligt, men att det kraschar känns allt annat än bra. Lösningen är att "skriva ut" fakturan som en PDF som jag sen skriver ut på skrivaren via Acrobat Reader.

3) Er tråkiga attityd mot kunderna i forumet, som jag nu också själv delvis har fått erfara.



>

> Din uppmaning att låsa vårt forum till bara användare kommer vi inte att följa.

Svar: Jag har aldrig uppmanat er att stänga forumet. Dock gav ni uttryck för att ni tyckte det var jobbigt att era konkurrenter läste inläggen, och därför gav jag tipset med ett semi-öppetforum (alltså öppet för alla som köpt programmet). Jag får väl be om ursäkt för att jag kom med ett lösningsförslag.



>

> Vi vill ha ett öppet forum och skulle det vara så att vi ändrar oss på den punkten behöver vi inte alls så som

> Du uppmanar oss vara noga med att "ge alla som någon gång köpt en av era produkter tillgång till forumet". Vi

> väljer i så fall ut de kunder som gjort sig förtjänta av det - kanske låta det vara en del av supportavtalet.

Svar: Att ni skulle stänga forumet och välja ut de "kunder som gjort sig förtjänta av det" känns ju väldigt professionellt ;-) Ifall ni nu skulle göra detta så tappar ni ytterligare en fördel fördel jämfört med era konkurrenter, så jag tror också det är bäst att hålla forumet öppet. Jag är glad att vi kan ta den här diskussionen i forumet. Vem vet, vi kanske kan lära oss något av det båda två.



/Bertil
 Skrivet av:  Bertil som vill vara helt anonym IP: 194.47.135.242




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 8 =