Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Delbetalning mot styrd artikelrad 2010-02-18 01:41
Hej. Har demo testa Uni-bas ett par kvällar och programmet verkar otroligt lättanvänt. Men jag har simulerat en delbetalning av en faktura som har två artikelrader. Första raden är Lotterier (terstar programmet för förenings räkning) och andra raden är ammunition. Det är inte ovanligt att kunden(Medlemen) betalar fakturan, men inte till 100% eftersom de kommer tillbaka med en del lotter. Om man nu bara knappar in delbetalningen så ser jag i bokföringen att det inbetalda beloppet sprids över kontona som berörs (artiklarna är styrda till olika konton). Programmet vet eller känner inte av att kanske hela beloppet som betalades in var till possition två, alltså ammunitionen. Kunden lämnade tillbaka alla lotter i detta fall. Jag har sökt åt verifikatet och flyttat över så att hela beloppet beloppet krediterar artikel 2.
Min fråga är nu... har jag gjort på enklaste sätt? eller finns det möjlighet att styra delinbetalningen mot arikelrad ?

Mvh
Patrik Neuendorf
 Skrivet av:  Patrik Neuendorf IP: 78.73.88.114



Svar: Delbetalning mot styrd artikelrad 2010-02-18 08:15
Enklast gör Du så att Du registrerar en "inbetalning" av det obetalda beloppet. Efter detta går Du till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat.
- Klicka på den senaste betalningen (1940 t.ex) som ligger i debet
- Ange kontot för lottförsäljningen ange att intäkten minskar (debet)

Ovanstående räcker om du bokför enligt fakturametoden, men om du bokförenligt kontantmetoden:
- Klicka på den ursprungliga raden med kontot för lottförsäljningen som ligger i kredit
- ange kontot för ammunitionen och ange att intäkten ökar (kredit)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Delbetalning mot styrd artikelrad 2010-02-18 09:37
Hej. Ja just det, jo det var så jag gjorde och det fungerar bra och enkelt. Snabbt svar, tackar :)
 Skrivet av:  Patrik Neuendorf IP: 78.73.88.114




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 7 =