Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring Datorer inom E-U 2010-02-17 10:37
Hej har valt att köpa in en dator/server från EU.

La upp en kategori för server/dator under 1250.

då när jag väljer vara från EU utan faktura och skriver in alla uppgifter att det kostar 18000 kr ink moms. och kryssar i vara från EU i listan.

så dras inga pengar eller skrivs ut moms på programmet.

Bifogar min transaktion:
14 10-02-04 Inköp server Rackservers.com
Inköp server Rackservers.com 1940 Bank (övriga konton) 0,00 18 894,32
Inköp server Rackservers.com 1250 Servrar/datorer 18 894,32 0,00
Summa 18894,32 18894,32

Undrar om jag har gjort rätt eller om jag på något sätt kan kreditera fakturan och börja om?
Ingen moms dragen och allt blir 0. Kolla jag på redovisningen så dras det aldrig några 18894,32 kr.

//Mvh Calle
 Skrivet av:  Calle IP: 80.217.205.37



Svar: Bokföring Datorer inom E-U 2010-02-17 14:32
1250 är ett tillgångskonto och du måste kreditera mot ett kostnadskonto och en dator bör väl ligga under 6 eller 7-konton. Sedan verkar det konstigt att du väljer utan faktura. Du har väl ett kvitto eller en betald faktura?

Alltså kredit på det betalkonto du betalade med och sedan debet på kostnadskontot. Ingår moms i fakturan bör denna då konteras in med automatik.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.155.16



Svar: Bokföring Datorer inom E-U 2010-02-17 17:40
När Du konterar inköpet får Du först ange betalkonto och därefter ange antingen ett kostnadskonto eller att lägga in datorn som ett inventarium (1250).
När Du anger kostnadskonto eller inventariekonto får Du också ange om det är ett inköp från Sverige/EU-land eller inköp utanför EU. Om Du här har gjort rätt val, då kommer också momsen att hanteras rätt. Har Du gjort fel, kan Du få hjälp av supportavdelningen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Bokföring Datorer inom E-U 2010-02-18 15:03
Skulle behöva hjälp att radera felet jag gjort.
 Skrivet av:  Calle IP: 80.217.205.37



Svar: Bokföring Datorer inom E-U 2010-02-19 13:58
Generellt kan man säga att du gör en ombokning med debet och kredit tvärtom. Alltså du krediterar 1250 och debiterar ett kostnadskonto. Läs vad Unicell skriver om momsen på kostnadskontot.Men med tanke på att du verkar lite osäker på bokföring, så skulle ja nog ringa Unicell. Det är viktigt att momsen hamnar på rätt konto. Har du betalat support är det läge att utnyttja denna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.242




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =