Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Öresavrundning 2005-12-26 22:59
Ett ynka öre...

Jag har för tillfället ett öre som spökar i min bokföring. Det beror på att en (en enda!) leverantör avrundat 0,5 öre mot "närmast jämna heltal" medan unibas verkar avrunda 0-0,499... till "0" och 0,5 -0,999... till "1", eller, tja, vem som nu avrundade på vilket sätt skall jag låta vara osagt.

Finns det något regelverk inom redovisningslagstiftningen som säger vilket avrundningssystem som är det rätta. En gång i den grå forntiden (60-talet) avrundades "0,5" mot "jämna tal" i grundskolan eftersom det blev lättare med matematiken på det sättet, när man inte hade räknedosa. Jag vill dock minnas att avrundningsreglerna rent matematiskt skall vara den att 0,5 avrundas uppåt.

1 öre är inte mycket att bråka om, men det stör mig. Får nog kontera bort det på nåt sätt......

Finns det månne en "öres-suddare" någonstans i UniBas?

:-)

/Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218



Svar: Öresavrundning 2005-12-27 09:09
Detta kan vi säkert klara av vid ett telefonsamtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Öresavrundning 2005-12-27 22:33
Egentligen....

Egentligen är öresproblemet mer en "kul grej", och jag räknar med att kontera bort det på ett sätt som motsvarar hanteringen av smärre kassabrister. Bråkar min revisor för jag göra ett personligt utlägg på ett (1) öre, något som av naturliga orsaker inte lär märkas i min börs... :-)


Det som intresserar mig mer är om leverantörens kluttiga avrundningssystem är något som jag måste räkna med dyker upp allt emellanåt, eller om det är en rar sällsynthet, måhända härrörande från något urgammalt COBOL-system på en avdankad PDP-11, dammig, gömd och glömd, i en skrubb....


/Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =