Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Slutsumma saknas! 2010-02-08 12:41
När man går till KUNDER/FAKTURALISTA, får man inte slutsumman nerskriven längst ner på papperet. Summan finns med på displayen och jag brukar skriva ner den för hand, men denna lilla "skönhetsfläck" är väl ganska lätt att fixa?
 Skrivet av:  Åke IP: 90.231.192.132



Svar: Slutsumma saknas! 2010-02-09 15:58
Tack för tipset!
Fixat i nästa version
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-01 00:13
Skulle även vilja se antal enheter och á pris i denna vy. Borde väl gå enkelt att fixa? Eller kan man se detta någon annanstans i programmet?
 Skrivet av:  HB IP: 83.248.154.30



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-01 00:21
Det du efterlyser hittar du på RAPPORTER/ARTIKLAR/Fakturarader
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.2



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-01 10:54
Tack för ditt svar Åke. Det stämmer, där fanns detta. Men känner inte att det är till någon nytta då man inte kan sortera eller filtrera på faktura nummer eller dyl.

Hade hellre fått upp fakturan precis som jag skickade den till kund. Ibland vill man gå tillbaka och se vad man fakturerade (även om man har en fysisk kopia liggande så är det enklare i UniBas).

Att få in 2 kolumner till i fakturalistan är nog inte så blodigt svårt...

MvH/H
 Skrivet av:  HB IP: 213.115.45.140



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-01 12:22
Om du vill se fakturan i original så är det bara att gå till RAPPORTER/SPÅRA FAKTUROR och sedan klicka på den aktuella fakturan. På skärmen får man upp en mer anpassad fakturabild, men om du väljer utskrift och sedan skärmutskrift så får du upp fakturan precis som originalet till kund. Den kan också skrivas ut igen men då kommer det att stå "Fakturakopia" istället för faktura längst upp.

Denna finess finns inte ens hos många av Unicells dyrare konkurrenter!

Personligen är jag tveksam till att krångla till själva fakturalistan alltför mycket. Nu finns det också en sökfunktion längst ner till vänster "gå till" Här kan du skriva in i princip vad som helst inom kunder, fakturanummer eller delar av dessa och UNI_BAS plockar fram informationen innan man hinner blinka.

Jag har all respekt för dem som använder andra bokföringsprogram än UNI_BAS, men själv börjar jag älska det här programmet. Vissa bokföringsprogram är skrivna så som revisorer eller yrkesekonomer vill ha dem. Enligt ryktet är UNI_BAS skrivet av en person som hatar bokföring och som gett sig sjutton på att göra livet lättare både för sig själv och andra företagare. Därmed kan man konstatera att UNI_BAS inte enbart är det enklaste bokföringsprogrammet på marknaden utan också en social insats i form av lägre blodtryck och annan ohälsosam frustration för användarna vilket inte kan värderas i pengar:-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.170.130



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-01 20:14
Tack för svar igen Åke...
Jo, så kunde man ju göra, men det känns som ett väldigt krånligt sätt att snabbt kunna se en gammal faktura som man lagt in i systemet.

Åke: Det är kul att du trivs med programmet, men det låter onekligen som att du antingen jobbar för Unibas eller om du får betalt av dem för att skriva välord. Har sett en massa inlägg av dig med samma inlevelse och positiv anda. Om inte så glädjs jag för din skull att du hittat "hem".

Själv är jag bara frustrerad över alla de småsaker som inte är logiska alls i Unibas och då har jag bara använt det i någon vecka.
Uppenbara saker som en annan som programmerare skulle ha fixat direkt. Text detta ovan, varför inte bara lägga in de 2 kolumnerna? Känns inte som en svår sak att göra

Tyvärr är man nu fast med detta program nu, dels för att man köpt det och dels för att man redan fått in sina fakturor i den.
 Skrivet av:  HB IP: 213.115.45.140



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-01 23:51
HB, Du får gärna tala om vad som är ologiskt i UNI_BAS. Vi uppskattar goda tips. Nu är det förstås alltid så att vi människor är olika, vår logik skiljer sig åt. Det som Du tycker är logiskt tycker jag kanske som ologiskt och tvärtom.

Med Din logik skulle det räcka med två kolumner för att på fakturalistan kunna visa "fakturan precis som jag skickade den till kund" som Du själv skrev. Den logiken har jag svårt att följa. Hur skulle den fakturalista se ut om Du t.ex har en faktura med 52 fakturarader, en annan faktura med 5 rader och en med 8 fakturarader? - Där ser man hur logiken kan skilja sig år från person till person. Det skulle också vara intressant att veta vilket program som har en sådan logik?

Rita gärna upp ett förslag på hur Din lista skulle kunna se ut och skicka in listan till oss, det är ju trots allt möjligt att vi talar helt förbi varandra i detta fall.

Du tycks på något sätt inte vara nöjd med ditt val av program. Men, varför valde du Du UNI_BAS som enligt Dig har "alla de småsaker som inte är logiska alls i Unibas"? Vi har ju inga säljare som har försökt övertala Dig att köpa UNI_BAS - det har ju varit helt och hållet Ditt eget frivilliga val.

Du kastar en skugga över Åke som ofta syns här på forum och hjälper andra användare med goda råd. Åke är en helt vanlig användare utan någon som helst koppling till UNICELL, men med ett gott hjärta och vilja att hjälpa andra användare. Skuggan som ju annars lätt faller över Dig är att Du kanske jobbar för någon av våra kollegor i branschen? Varför uppträder Du anonymt utan att ange mailadress?

Hoppas att Du i alla fall uppskattar vårt forum - där har Du ju fått något som andra leverantörer saknar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-02 01:33
Hej!

Signaturen HB skrev "Tyvärr är man nu fast med detta program nu, dels för att man köpt det och dels för att man redan fått in sina fakturor i den".

Jag för min del är också "fast med UniBas", men jag har fastnat av en sorts "förälskelse" till UniBas.
Visst, en de saker i UniBas är lite underliga, men om man jämför med en del andra program (t.ex. SPSC:s program, som jag rotat lite grann med) så är UniBas ett under av smidighet!

Jag får hoppas att du också kommer att se smidiheten med UniBas framöver. Framför allt när det gäller den enkla terminologin "Minska"/"Öka", till skillnad från Debet/Kredit, som nog bara en utbildad bokhållare kan gilla! Själv avskydde jag bokföring, oavsett om det var med SPSC, Hansa eller i klassisk bokföringsbok, till dess att jag för några år sedan av en slump hittade UniBas. Jag kan nu rent av tycka att bokföring är en lek, ett nöje!

Och om du trots allt inte blir vän med UniBAs, så behöver du inte deppa ihop. Det du matat in i uniBas är inte på något vis förlorat. Allt går att hämta ut i form av SIE-filer och rapporter, om du till äventyrs skulle få för dig att byta program!

Och avslutnigsvis. I det här forat går vågorna höga. Ibland lite väl höga!
Men, om man har -konkreta- frågor så brukar det komma konkreta svar, ibland med vändande post, ibland efter några dagar, men nästan aldrig blir en fråga obesvarad.


/ Lars Bergström
/ ... småförälskad i UniBas...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Slutsumma saknas! 2010-04-04 02:34
Tack HB, det är ju smickrande att du anser mina inlägg har inlevelse och positiv anda. Dock tycker jag att de flesta av mina inlägg generellt inte handlar om UNI_BAS utan om bokföringsfrågor och liknande i största allmänhet. Emellertid går jag gärna in och tar UNI-BAS parti när det handlar om orättvis kritik eller rena påhopp. Det är nog någonting du får fortsätta att leva med.

Dessutom måste jag göra dig besviken på att jag varken jobbar eller får betalt av Unicell i någon som helst form. Min arbetsgivare har betalat för programmet som alla andra. Det kanske förvånar dig att höra att när jag tillträddae min nya tjänst så hade arbetsgivaren både SPCS bokföring samt SPCS lön dock inget fakturaprogram. Jag har sagt tidigare att jag respekterar folk som använder eller vill använda andra program och då hoppas jag att även dessa respekterar att jag inte är så förtjust i SPCS program och detta av orsaker som vi inte ska behandla på detta forum. Om SPCS hade ett forum skulle jag gärna redogöra för mina synpunkter där...

Eftersom jag prioriterade faktureringen och hittade UNI_BAS via webben där det fanns fakturering och bokföring integrerat, laddade jag hem demoversionen och det sa "klick" på en gång. Den lilla lönefunktion vi använder kunde jag dessutom lika bra sköta i Excel och till skillnad från dig, anser jag att UNI_BAS är väldigt logiskt och funktionellt upplagt. Jag hade en period i mitt liv när jag jobbade som programmerare i både C och VisualBasic och därför tror jag mig vara insatt i hur ett program är uppbyggt.

Med denna kunskap som grund blir jag väldigt skeptisk till dina påståenden om hur enkelt det skulle vara att lägga in kolumner i fakturalistan. Jag kan försäkra dig att ett kommatecken eller en parentes på fel ställe, kan hålla programmerare sysselsatta i dagar och kanske nätter. Bara för att UNI_BAS är enkelt att använda, betyder det inte att UNI_BAS på något sätt skulle vara enkelt att programmera. Tvärtom skulle jag vilja påstå! Ju enklare program, desto mer arbete "bakom kulisserna".

Ibland undrar jag om du verkligen har gått igenom UNI_BAS ordentligt. En del av din frågeställning tycker jag att man hittar i ARTIKLAR/FAKTURARADER eller STATISTIK och där bör dessa uppgifter också ligga i alla fall efter mitt logiska sinne.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.182.235




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 3 =