Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

färg på utskrifter? 2010-02-07 22:10
Hej,
Jag vill ha utskrifterna i svart/vitt. Hur ställer man in det? Jag har hittat under "färger fakturautskrift" men fattar inte vad jag ska göra för inställning för att slippa färgen.
 Skrivet av:  Katarina IP: 85.224.253.243



Svar: färg på utskrifter? 2010-02-07 22:40
Nu känner jag mig växlad!
Jag har ett svagt minne av något med färger, men hittar definitivt inte "FÄRGER FAKTURA".
Var hittade du den inställningen?

Enklast är det nog annars att du när du skriver ut, så ställer du in skrivaren för svart-vit utskrift.
Det är en inställning som är knuten till din skrivare, och ligger i ditt datorsystem, utanför UniBas.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: färg på utskrifter? 2010-02-07 22:51
Pling! Där trillade poletten ned.

DATABAS-STYRNING-UTSKRIFTER Längst ned på sidan.
Jag var där bara för några minuter sedan när jag började rota i dina problem, men var helt förblindad av texten RAM och FÄLT och såg inte ledtexten till vänster.

Genom att klicka på +/-knapparna kan man i viss mån ändra färgen, men kanske inte på det sätt du vill.

Jag tror att det nog är enklast för dig att gå via skrivarens inställningmöjligheter.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: färg på utskrifter? 2010-02-08 01:33
Svart färg får man om man skriver in 255 i rutorna, men jag är lite osäker på själva fälten blir helt svarta och då syns ju inget där. Men den som har tid kan ju experimentera i Testbolaget. Annars är nog det enklaste sättet att gå in i skrivarens egenskaper och markera att man vill ha utskrifter i gråskala, inte i färg.

En annan variant är att skaffa en laserskrivare med enbart svart toner.

Sedan undrar man lite varför man vill ha fakturorna i svart/vitt?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.171.231



Svar: färg på utskrifter? 2010-02-08 07:36
Tack för hjälpen. Jag hade inte en tanke på att ändra på skrivaren, tack för tipset.
Och som svar på Åkes fråga så tycker jag att det är snyggare utan nån färg på fakturan. Men smaken är ju som baken :)
 Skrivet av:  Katarina IP: 85.224.253.243



Svar: färg på utskrifter? 2010-02-08 12:11
Vi skrev tidigare ut fakturor via en stor Konica skrivare och den skriver bara i sv/v. Men när UniBas införskaffades så köptes också en Bläckstråleskrivare in. Kunderna reagerade direkt på att fakturorna var i färg med färglogga och allt. Vi fick mycket positiva kommentarer och alla trodde vi hade köpt någon supermaskin. I själva verket kostade Konican 40 tkr för ett par år sedan, medan Canon-skrivaren gick på drygt tusenlappen.

Nu kan man naturligtvis inte jämföra så där direkt eftersom Konican ser ut som ett större kylskåp och kopierar papper så det ryker om det. Dessutom sorterar den och häftar också.

Med andra ord tror jag kunden blir mer impad av en färgfaktura. Undantagen är väl möjligen Advokatbyrå, Begravningsbyrå och vissa statliga institutioner? Här har UniBas en stor potential. Du kan ändra linjer och fält i princip till vilken färg som helst, vilket gör att t.ex de som har flera företag och fakturerar, kan skräddarsy sina fakturor i olika färger samt dessutom som grädde på moset, använda olika typsnitt!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.231.192.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =