Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

betalat privat 2010-02-06 14:02
Det här hör väl egentligen inte till programmet, men hoppas någon kan hjälpa mig ändå.
Som nystartad har jag betalat en del grejer med privata medel, och undrar lite hur jag ska skriva in detta. Har registrerat någon som Egen insättning till kassa, sen betalt från kassan. Men kan man istället, för att slippa ett led, lika gärna skriva t ex Egen insättning / Materialinköp?
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.205



Svar: betalat privat 2010-02-06 17:43
Det går alldeles utmärkt att jobba direkt mot kontot egen insättning vid betalning av pryttlar.
Men, i vanlig ordning måste du kunna visa kvitton som du sparat i din verifikatpärm.
På samma sätt kan du plocka ut pengar via kontot eget uttag.

Omvägen via kassa är ett pedagogiskt mellansteg, för att kunna visa hur penningmedel hanterats.
Jag använde själv den tekniken till en början för att kunna förstå gången, men som sagt, det behövs egentligen inte.

Det finns en liten risk med att använda kassa som mellanlandningsplats, och det är om man i något skede får negativ behållning på kassan. Kassan är en fysisk plats där det förvaras pengar, och platsen kan som minst vara tomt, inte negativt!

En negativ kassa kan göra att bokföringen underkänns vid en revision. Jobbar du mot kassa måste du se till att först föra in pengar till kassan, och först därefter ta pengar därifrån till inköp.

/ Lars Bergström
/ nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =