Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rabatter på kvitto 2010-02-05 09:16
Hej!
Jag har köpt varor för ett antal kronor och har då erhållit rabatt som står med på kvittot. Rabatten är på 60 kr. Hur bokför jag detta utan rabattmoduler osv? Kan jag använda mig av kontot "lämnade rabatter" och kreditera detta kontot eller måste jag göra ett eget konto för sådana här rabatter???

Tacksam för snabbt svar!
 Skrivet av:  Anders IP: 83.248.161.71



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 10:20
Egentligen behöver du inte göra något särskilt.
Bokför inköpet till den summa som står på kvittot, d.v.s. den summa du verkligen betalat!

"Lämnade rabatter" är ett sätt att bokföringsmässigt hålla koll på hur generös man är.
Ett konto typ "Erhållna rabatter" kan på samma sätt användas för att visa hur populär man är. Vill man hålla reda på rabatter hit och dit, så bokför man dels det ursprungliga värdet på en rad, och räknar av rabatten på nästa rad. Slutligen balanserar man upp det hela mot kassan /postgirot/skuldkonton.

Du behöver inte en rabattmodul, om du sällan lämnar rabatter, då klarar du dig fint med manuell rabatthanterinig.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 10:21
Du skriver inte vad Du köpt eller vilka belopp som gäller - svaret blir då lite vilda gissningar.

Låt oss säga att du köpt kontorsmateriel för 560:- kr och erhållit 60:- i rabatt = 500:- netto. Till detta kommer moms med 125:- kr. Totalt att betala =625:- kr.

Spela det någon roll om Du köpt för 560 med 60 i rabatt eller om Du köpt för 500 punkt slut? Nej, det spelar ju faktiskt ingen roll. Bokför därför:
Kassan tillgången minskar (kredit) 625:-
Kontorsmateriel kostnaden ökar (debet) 500:-
Moms skulden minskar (debet) 125:-
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 10:25
Vi hade en kafferast kl 10.00. Jag började skriva mitt svar före 10.00 - efter rasten 10.21 tryckte jag på spara. -Då hann Du före 10.20 med Ditt svar Lars. Svaret var hur som helst detsamma från både Lars och mig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 10:25
Bokför nettokostnaden (bör väl framgå av kvittot?). Den kostnad du inte haft (= rabatten) behöver ju inte bokföras.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 10:28
OJ, här var vi många redo "för snabbt svar" samtidigt. Mitt svar skrevs direkt på grundfrågan (dom andra svaren hade jag inte sett). Men vi är ju ganska överens -:)
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 10:34
Helt underbart vad många som var på hugget!

Snacka om levande forum!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 14:36
Tack för det snabba svaret.

Jag var lite otydlig.

Mitt problem är att jag har flera stycken artiklar på kvittot. Det är en projektor, en skrivare, papper, försäkring, usb-kabel. Sen har vi fått 60 kr rabatt på detta, och det står inte vilken vara det är som är rabatterad. Så slår jag ihop alla varor så diffar det på 60 kr i slutändan. Efter att jag har lagt in resp artikel på sitt konto så visar det 60 kr för mycket. Då måste ju rabatten dras av på ngt sätt. Hur gör jag det? Kan jag kreditera kontot "lämnade rabatter" då, eller hur fungerar det?

Tacksam för svar!
 Skrivet av:  anders IP: 83.248.161.71



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 15:39
Nä, då tänker du fel - lämna rabatt gör du när du säljer. Du kan kreditera på Erhållna rabatter (4730). Det bli lite strul att beräkna momsdelen (rabatt på försäkringen? Moms?) Ingen lär dock kunna klandrar dig om du krediterar 48 kr på 4730 och 12 kr (25% moms) på 2641.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Rabatter på kvitto 2010-02-05 17:24
I bokföring är det viktigt att allt blir på öret helt rätt. Jo, så är det. Men man behöver inte överdriva detta.

Tänk dig t. ex kassakontot. Om Du i bokföringen kan se att Du har 800:- kr i kassan så är detta inte helt rätt - inte förrän Du angett att där finns 4 femtioöringar 18 enkronor 6 femkronor 4 dollarsedlar 16 tiokronorsmynt, 7 tjogor ..... Meeeen detta är ointressant. Lika ointressant som om man skulle dela upp kontorsmateriel på papper, kuvert, gem ....
Vad jag vill ha sagt är att om Du nu ska bokföra Ditt kvitto, så förändras inte företagets resultat om Du bokför hela rasket på kontot förbrukningsmaterial istället för att dela upp fakturan på olika kostnadskonton. Du skulle i praktiken t.o.m kunna sätta hela kostnaden på sophämtningskontot - resultatet i företaget blir ändå detsamma. Du ska förstås försöka hitta rätt konto men det är inte helt livsviktigt.
Gör som jag skriv tidigare:
Kassan tillgången minskar (kredit) 625:-
Kontorsmateriel kostnaden ökar (debet) 500:- (eller nu när Du berättat mer - sätt det på förbrukningsmaterial)
Moms skulden minskar (debet) 125:-
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.190




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 7 =