Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skärmstorlek igen... 2010-02-04 14:21
Jag såg att skärmstorlekar och UNI_BAS "pyttedesign" på 730 * 550 pixels diskuterats tidigare i detta forum (dec 2008). Det hintades då att en uppfräschning var på gång.
Det har nu gått drygt ett år sedan dess och programmet är fortfarande klaustrofobiskt designat för att köras på mobiltelefon snarare än en proffessionell dator.
Själv sitter jag med dubbla 1920 * 1200 bildskärmar och UNI_BAS blir bara en liten sorglig ruta i ena hörnet. De facto standard idag är bildskärmar på 24" och upplösning 1920 * 1080.

Denna typ av programförbättringar är mycket enkla och billiga eftersom det inte krävs några logikändringar i mjukvaran. Dröjer det för länge med en "riktig" version av UNI_BAS kanske ni kunde investera tre dagar för att hacka till en uthärdlig version som åtminstone utnyttjade tex. 1200 * 768 pixels. För att spara tid kan ni ändra endast de viktigaste skärmbilderna där det förekommer mycket data.

Personligen skulle jag betala extra för en version som hade lite mer Windowsstandard och utnyttjade bildskärmen.

Några glada nyheter på gång rörande detta ?
 Skrivet av:  Hans IP: 85.229.85.181



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-02-04 15:56
Njaeaeae!

Varför skall man smaska ut UniBas på en stor yta? Det blir då hopplöst att parallelljobba med olika program, speciellt för oss som ännu inte haft anledning att köpa 24"-skärmar. Jag vill inte bli "tvingad" att köpa en större skärm bara för att att programmen smetats ut.

Jag vill kunna köra unibas i ett hörn av skärmen, samtidigt som jag har mina debiteringsunderlag respektive PlusGirot öppna på andra ställen på skärmen. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att UniBas fönster skulle bli skalbart, valt av användare!

Kommentare, ni andra?

/ Lars Bergström
/ ... (Mac)-Unix-användare som definintivt inte vill ha "windows-standard"....
/... och som anser att Eizo's färgkorrekta skärmar är alldeles för dyra (21 " - 20 000 SEK!)...
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-02-04 23:44
Problemet för mig ligger mest i när jag använder min ena Laptop som har 12,1"-skärm. Då blir det väldigt svårt att fokusera och när man blir äldre blir ju inte synen direkt bättre.

Å andra sidan har jag en 23"-skärm på jobbet där UniBas syns utan några som helst problem. Jag upplever inte att UniBas lägger sig i något hörn utan den tar upp ca 60% av skärmen och har man ännu större skärm borde naturligtvis programmet bli ännu större. Jag kör dessutom med högupplöst inställning.

Jag har lärt mig att flytta UniBas åt olika håll och kanter på skärmen och som Lars säger så finns det fördelar med att man kan köra flera fönster bredvid. Det som jag upplever som det största problemet är när man gör en utskrift med hjälp av "print prewiew". Där går det att förstora utskriften men inte tillräckligt tycker jag.

Jag tittade på några "windowsbaserade" bokföringsprogram innan jag köpte UniBas, men tyckte inte att de hade speciellt bättre synbarhet. Jag har sett bl.a. cad-program som man kör på stora skärmar upp till 40" och då börjar priset dra iväg, men 23" på kontoret tror jag kostade drygt 2000 kr, en Samsung, och det är ju inga stora pengar idag.

Å andra sidan kan man väl säga att de nya minilaptops som nu finns med 10"-skärmar, egentligen inte fungerar i det verkliga livet. Lika dumt som att se på film i sin mobiltelefon! Har du inte dålig syn, så lär du få det.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.229



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-02-18 13:39
Varför man "skall smaska ut UniBas på en större yta" ?

Jo - det är ganska enkelt.
Det finns vetenskapliga undersökningar som visar att den hårdvaruinvestering som ger största produktivitetsökningen är just att skaffa större bildskärmsyta. Detta oavsett hur mycket pengar man har att spendera. 24 tums bildskärmar visade sig av någon anledning vara de bästa om man såg till användarproduktivitet. Detta gäller naturligtvis endast om programmen kan använda bildskärmen.

I fallet UniBas med sin pyttedesign så blir fallet tyvärr det omvända. GUI:t blir bara en liten svårläst ruta på en stor bildskärm och produktiviteten minskar istället. Det går ju inte ens att köpa en bildskärm som har så låg upplösning om man inte tänker använda sin mobiltelefon.

Som verksam i IT-branchen sedan 30 år ter sig designen helt obegriplig. Det måste ju vara betydligt mer komplicerat och därmed dyrare att utveckla programvaran för 730 * 550 pixels än vad som helst som är större. Varför ens försöka ha ett fönster som är så mycket mindre än den minsta standardupplösningen (1024 * 768) ?

Varför ha ett GUI som inte följer normala designregler?

All badwill som genereras av detta kan knappast gynna UniBas...

Om det finns någon rimlig förklaring till att det ser ut som det gör så är det väl bara att ge ut en parallell version med mer normal design så kan den minoritet som kan se någon nytta med pyttedesignen fortsätta som vanligt.
Det borde som sagt inte ta många timmar att fixa till de skärmbilder som använder mycket data.
 Skrivet av:  Hans IP: 85.229.84.11



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-02-19 12:38
Om du söker på "Liten utvärdering", så har Unicell där lagt upp en programbild med UniBas vs SPCS och denna visar att skillnaden är minimal mellan de båda i vad som gäller läsbarhet.

En annan sak! "Vetenskapliga undersökningar" utan hänvisning till källan ger jag inte dugg för. Om det nu skulle vara som du säger, så skulle väl inte "minilaptops" översvämma marknaden.

Dina spekulationer avseende GUI (Graphical Users Interface) har väl knappast med UniBas att göra, utan vad jag förstår genereras grafiken av operativsystemet.

Jag har en liten 12,1" laptop som jag då och då roar mig att koppla in på min Samsung 40" HD-TV. Det går bra att köra UniBas också och stort blir det...

Varför förresten nöja sig med 24" skärmar? Varför inte satsa på en 60" direkt, så är väl de flesta problem ur världen?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.242



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-03-04 15:59
Jag skrev ett svar på föregående inlägg för mer än en vecka sedan med länkar och hänvisningar till "vetenskapliga utredningar". När jag klickade på "skicka" så kom det upp ett meddelande att inlägg med länkar granskas manuellt innan de släpps i forumet (pga. spam) och att det därför kan ta ett tag. Det verkar dock som om ingen är vaken på denna manuella granskning eller så betraktar man mitt inlägg som spam :(

Jag orkar inte skriva om allt en gång till men jag försöker göra ännu ett inlägg med en obfyskerad länk...

Fyll i http och www etc framför följande länk:

.necdisplay.com/Gowide/NEC_Productivity_Study_0208.pdf
 Skrivet av:  Hans IP: 85.229.87.222



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-03-04 18:25
Var glad :)) åt att vi gör vad vi kan för att undvika spam.

Vi har redogjort vår ståndpunkt angående skärmhanteringen i tidigare inlägg. Det har i denna diskussion inte framkommit något som fått oss att ändra inriktning.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-03-04 21:59
Undersökningen säger i princip bara att det är bra med stora skärmar! That's it!
Undersökningen säger inte ett skvatt om att man blir effektivare om -en- dokumentsida projiceras fullt ut på en 24"-skärm jämfört om dokumentsidan projiceras fullt ut på en 20"-skärm.

Den utgångspunkt som undersökningen jobbar mot, är i dokumentet visualiserad med att man jobbar med flera dokument mot dels en normal skärm, dels en wide skärm och dessutom mot dubbla skärmar. Att man blir effektivare när man enkelt kan jobba mot flera dokument parallellt, är så självklart att det knappt ens behöver undersökas! Undersökningen visar just detta; flera dokument är öppna sida vid sida, och då kan man jobba effektivt.

Att UniBas inte ockuperar en hel skärm borde betyda att man då kan jobba effektivare..... :-)

Det kan var på sin plats att understryka att undersökningen utförts av NEC, en stor tillverkare av skärmar!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-03-09 02:07
En liten utsvävning i nästan samma ämne:
(storleken e liten, men jag överlever)
Jag har totalt 3 skärmar till datorn, två aktiva samtidigt. Jag alternerar mellan 2 dataskärmar, eller dataskärm och plasma (för filmer).
Mitt problem:
UniBas startar alltid på HÖGRA skärmen. Programmet tar inte hänsyn till vilken skärm som är "primär-skärm" med "skrivbordet" på. Problemet är att har jag ställt in grafikkortet på skärm + plasma och startar programmet så måste jag slå på 5.1 recievern och plasman, dra över programmet till dator-skärmen för att kunna jobba i det. Inga andra program fungerar på detta vis utan startar alltid på "primär-skärmen", alternativt på den skärm det sist kördes på, men ej UniBas.
Jag påtalar detta för att om Unicell i framtiden ser över grafiken i programmet kan ha detta i åtanke.
Eventuellt är det bara en inställningafråga?
Svar i stil med "ställ alltid in primär-skärmen som höger skärm" undanbedes! :-) Innan jag startar UniBas går jag in å ställer om den för 2 dataskärmar, slår på de dubbla skärmarna å bokför smidigt med skärmarna. Irritationen är när ett litet kvitto ska in i bokföringen å datorn e kopplad mot plasman (som den ofta är).
Inte allt för irriterande, utan mest info för framtida utveckling av programmet, om det nu inte är så att jag missat någon insällning. :-)
MVH
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 90.235.49.38



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-03-09 02:59
Jag blir lite konfunderad av att du har tre skärmar till datorn. Du nämner inte om även denna är inkopplad ibland, alltså alla tre. Problemet ligger väl mest i hur du har dedicerat programmen till de olika grafikkorten. Jag antar att Unibas själv väljer det lämpligaste kortet, men det går säkert att ändra på om du "pillar lite" bland inställningarna.

Annars är det väl bara att byta plats med skärmarna om du vill att Unibas startar på den vänstra...:-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.92



Forskning 2010-03-15 16:07
Forskningen som refererades till ovan utfördes av "University of Utah" på beställning av NEC vilket är en stor skillnad. Det som mättes var kalkylarbete samt texteditering, dvs. ej flera applikationer samtidigt.

Det som gör att man jobbar effektivare med mer skärmyta är att man får plats med mer information samtidigt vilket är ganska självklart. Just denna lilla utredning syftade till att kvantifiera vinsterna och hitta "sweet-spot" för skärmstorlek och konfiguration.

Det finns fler papper på samma tema med forskning utförd av både Apple och Microsoft som visar i stort sett samma sak. Det är ingen slump att utvecklingen går mot widescreen-format och större och fler bildskärmar.

Frågan är vad som skulle kunna få UniCell att "ända inriktning" ?
 Skrivet av:  Hans IP: 85.229.86.1



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-04-04 12:57
Det kan tyckas som att en del av innehållet i den här tråden är ett i-landsproblem, men för att underlätta arbete i olika program är det viktigt att de beter sig ungefär likadant, alltså följer operativsystemsstandard.

Jag tror att uni-bas gränssnitt skulle vinna på om programfönstrets storlek var inställd på att anpassa sig efter programytans storlek istället för efter bildskärmens storlek. Då kommer inte uni-bas att täcka andra programfönster som man vill jobba med parallellt. Programytans storlek verkar för övrigt vara väl anpassad efter innehåll och arbetsuppgifter och det är väl det intressanta.

Håkan - en av alla nöjda unibasanvändare
 Skrivet av:  Håkan Johansson IP: 85.224.182.9



Svar: Skärmstorlek igen... 2010-04-04 15:38
Håller faktiskt med Åke denna gång att "preview" är för liten.
Det skulle vara en klar fördel ifall det som man skall förhandstitta på kommer upp såpass stort så att allt är läsbart direkt. Nu måste man alltid zooma för att kunna göra en förhandsgranskning vilket såklart är ett onödigt moment.

Hans har rätt i att utvecklingen går mot allt större skärmar. Först kom 14" skärmarna som pö om pö byttes ut mot, 15", 17", 19". Nu finns i princip inga kontor som anänder annat än 21" eller större skärmar. Om Unibas får plats på en liten uta, så varför använda mer än vad som behövs?
Rekommenderar starkt alla användare att skaffa en extraskärm där övriga förnster kan läggas upp medan man bokför.

Alltså 1-1 till Hans och Åke.
 Skrivet av:  Håkan Persson IP: 81.234.111.215




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =