Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kreditera faktura från förra året? 2010-01-31 20:17
Hej!

Jag har problem med en kund som inte vill betala. Fakturan skickades ut i december förra året och jag vill nu skicka en ny faktura med ränta.
Om jag nu krediterar den gamla fakturan och gör en ny med en ränta, spelar det isåfall någon roll för bokföringens skull?

Mvh
Gustaf
 Skrivet av:  Gustaf Josefsson IP: 82.145.134.194



Svar: Kreditera faktura från förra året? 2010-01-31 21:46
Nej egentligen inte, men det är lite ovanligt. Jag gissar att du inte har någon upplysning på fakturan när det gäller ränta? Du har i det fallet ingen möjlighet att kunna debitera ränta. Ett problem kan uppstå om kunden bestrider den nya fakturan med hänvisning till att han redan blivit fakturerad. Då är det kört. Men själva fakturabeloppet kan du ju ändå skicka till kronofogden om han inte betalar.

En annan sak är, att du måste reda ut varför kunden inte vill betala. Är det tvistigt med någonting så kan det sluta i Tingsrätten.

För bokföringen spelar det ingen roll om du krediterar den förra fakturan.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.134.149



Svar: Kreditera faktura från förra året? 2010-01-31 22:44
En liten undran:

Med "ny med en ränta" menar du väl ändå, att du förutom det ursprungliga beloppet även lagt på en slant som du räknat fram mot en räntesats, som fanns angiven på den ursprungliga fakturan....
Då är det OK, om du samtidigt meddelar att den ursprungliga fakturan krediteras, så att inte kunden har 2 fakturor att betala, en ursprunglig och en ny.

Vettigast är att skicka en fakturakopia av den ursprungliga fakturan, tillsammans med en ny faktura som du då kallar räntefaktura. Hänvisa till den ursprungliga fakturan med en textrad i fakturafältet på räntefakturan.


Om du däremot menar att den ursprungliga fakturan inte innehöll någon varning om dröjsmålsränta, så kan du inte nu komma i efterhand med en ny faktura där du plötsligt har med en sådan text.

Men, kolla först varför kunden inte kan/vill betala, som Åke säger.
Det kan vara så illa att kunden inte alls varit nöjd med det du levererat.
Det kan vara rätt nyttigt att få veta sådant, så det inte blir fel fler gånger!


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Kreditera faktura från förra året? 2010-01-31 22:51
Hej igen och tack för alla svar!

Jo kunden hörde av sig några dagar efter leverans och tackade för snabb lev då vi skyndat oss lite extra efter hans önskemål.

Nu däremot svarar han inte när jag försöker kontakta honom, på första fakturan stod varningen om dröjsmålsränta så det är inga problem!

än en gång, tack för infomationen!

Mvh
Gustaf
 Skrivet av:  Gustaf Josefsson IP: 82.145.134.194



Svar: Kreditera faktura från förra året? 2010-02-01 02:06
Ok, då är det ju inga problem. Du skriver att du skickade fakturan i december och sedan bör det väl vara 30 dgr på den så det är väl ingen orsak oroa sig så mycket ännu.

Annars föreslår jag att du väntar med räntefaktura. Skicka en påminnelse eller en fakturakopia. När det gått ett par veckor och du inte hört något så kontaktar du Kronofogden och begär ett betalningsföreläggande. Det kostar pengar, men kunden får betala i slutänden. I ditt krav ska det då stå att du yrkar ränta från förfallodagen enligt fakturavillkoren. Du kan också yrka på betalning för din kravhantering, är lite osäker på beloppet, men runt 250 kr ligger det nog på idag. Kronofogden har alla upplysningar.

Sedan finns ju problemet om personen saknar utmätbara tillgångar, t.ex. är arbetslös och har familj och bor i lägenhet, då kan det vara svårt. Observera att du kan förnya dina krav inom tre år, vilket är preskriptionstiden för en privatperson. För företag är det tio år.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.137.247



Svar: Kreditera faktura från förra året? 2010-03-22 19:18
Hej Vad betyder kreditera?
Om det står så här
Vi vill inte kreditera det vid nästa faktura?
tacksam för svar!
 Skrivet av:  josh IP: 95.209.176.162



Svar: Kreditera faktura från förra året? 2010-03-22 23:57
Att kreditera en faktura är att o-göra fakturan!
Att kreditera i största allmänhet är att lämna från sig pengar, låna ut, sälja på kredit (lämna ut varor mot senare betalning).

Så här står det i Wikipedia om "Kredit":
# : ett lån eller tillstånd från en säljare att köpa varor eller tjänster mot löfte om att betala senare. Se artikeln kredit.
# : kreditering, en återbetalning eller nersättning av en faktura.

Vad som menas med "Vi vill inte kreditera det vid nästa faktura? " är ett svar på någons begäran om någonting med en kreditering. Jag kan inte tolka svaren annat än som att du bett någon göra en avräkning av ett felaktigt belopp , och att du bett dem göra avräkningen vid kommande fakturatillfälle.

Av någon anledning så vill/kan de inte göra på det sättet.

Slå en signal till den person som skrivit raden och fråga vad de föreslår istället för avräkning på nästa faktura. Vill de måhända heller skriva en separat kreditfaktura?

/ Lars Bergström
/ ... Wikian...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 7 =