Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

inför bokslut 2010-01-30 23:44
Hej

Denhär frågan har säkert dykt upp många gånger men jag hittar inget inläg som svarar på det jag vill veta.

Jag har nu lagt in alla utgifter och inkomster under 2009 och vill göra bokslut så jag kan lämna detta bakom mig.

Min fråga är, är det något mer jag ska göra innan jag gör bokslut.

1. Ska de in några Social Egen avgifter eller vad det heter. Förra året fick jag hjälp med bokslut och deklaration ( innan jag hade det fantastiska Unibas :) ). Då var det en post för det.

1.Ska jag flytta över något från något konto till något annat. Jag gick back detta år med x antal 1000 lappar.

Eller är det nu bara för mig att klicka på bokslut och bokföra min rest. lev. fakturor.

Tack på förhand!

/Mikael
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-30 23:57
Hej Mikael,

Du behöver inte hetsa med att trycka på bokslutsknappen. Faktum är att du inte ens behöver göra ett bokslut i datorn, det finns ingen lag på det. Många gör som så att man bokför och sedan gör man bokslut på papper samt deklaration.

Nu finns ju funktionen i UniBas för de som vill använda denna och det är naturligtvis bra, men själv är jag sådan att jag kommer på lite saker när tiden får mogna och då kan det vara bra om 2009 fortfarande är öppet och deklarationen ska ju inte lämnas än på ett tag.

Beträffande egenavgifter så beror det på vad du har för verksamhet. Enskild firma, HB eller AB och om du har tagit ut någon lön.

Förlust brukar man balansera in i kommande års bokföring, alternativt kan ju förlusten täckas med egna insättningar o.dy. alternativt kan också förluster skrivas av, men det beror lite på vad som förorsakat förlusterna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.187.144



Svar: inför bokslut 2010-01-31 00:03
Hej Åke

Tack för ditt snabba svar.

Jag förstår din poäng men vill nog göra bokslut ändå.

Jag har en enskild firma och har inte tagit ut någon lön eftersom det rör sig om små belopp och jag har haft ett heltidsjobb under 2009 på a-skatt.

Ang balansera förluster har jag hör man kan kvitta föregående års förlust mot 2010s eventuella vinst, bör man göra något speciellt i bokföringen för det.
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 00:17
Vänta med bokslutsknappen! Du behöver inte trycka på den för att kunna jobba vidare!

Du kan först kolla in några tips på t.ex. diskussionen:
Hjälp! Hur avslutar man 2009?? daterad 2010-01-18 20:31

I slutet finns några kommentarer om vad man skall jämka samman.

Känner du dig otrygg så rekommenderar jag dig starkt att gå till en enkel revisionbyrå. De kan då ge råd om vilka siffror som skall flyttas, och vart, i samband med årsskiftet. Det kosta några hundralappar och kan vara väl investerade pengar.

Det är som du förstår rätt svårt för oss att ge några exakta råd, eftersom varje firma är unik, och kräver en hel del informationsöverföring för att man skall hamna rätt.

Var noggrann med deklarationen! Du kan rent av få hjälp av deklarationsblanketten att hitta möjligheter för dig att "spara" pengar! Exempelvis så finns det förmodligen möjlighet att låta årets förlust rullas fram i tiden och kvitta nästa års vinst mot detta års förlust = mindre skatt nästa år! Är du otrygg också med deklarationsblanketten (och vem är inte det?) så kan det vara vettigt att ta hjälp också där.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inför bokslut 2010-01-31 00:24
Om du har enskild firma så är firmans vinst i skattehänseende din lön. Den vinsten adderas till den lön du fått från ordinarie jobb. Kan du i deklarationen visa att din bisyssla gick i förlust kan du "spara" den förlusten till nästa år.

Det här är transaktioner som görs på deklarationsblanketten och inte i bokföringen.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inför bokslut 2010-01-31 01:02
Hej Lars

Tack för informationen.

Då är min nästa fråga: Hur överlåtar jag detta till en revisionsbyrå, måste jag släpa med mig hela min stationära dator för att de ska kunna jobba i unicell eller räcker det med att skriva ut några rapporter, var gör jag det i unicell i sånt fall?
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 01:13
Du kan antingen ta med dig SIE-filer (som UniBas kan generera), eller, och det är nog mer pedagogiskt, verifikatlistor, resultat- och balansräkning och alla andra listor som du genererar från fliken "RAPPORTER" i UniBas.

Då kan revisorn sitta och kladda på listorna och med pilar visa vilka siffror som skall flyttas hit och dit.
Det blir förmodligen lättare för dig att hänga med på det sättet.

Be att revisorn sedan skriver kontonummer och Debet/kredit för de olika transaktionerna, så kan du använda detta när du själv därefter matar in dessa uppgifter i uniBas.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inför bokslut 2010-01-31 01:31
ok, tack Lars!
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 19:02
Hej

kom på en grej. Jag vill gärna att 1940 ska stämma med mitt affärskonto, och för att det ska göra det måste jag bokföra mina resterande lev.fakturor för 2009, kan jag göra det utan att göra bokslut?

Tack

Mikael
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 19:55
Nu blev jag förbryllad. Dumt nog väntade jag inte på erat svart utan tryckte på bokför resterade leverantörsfakturor.

Allt såg bra ut tills jag märkte att unicell enbart krediterade leverantörsfakturor, inte 1940. Nu är inte utgående saldo ändrat för 2009 i 1940, och diffen mellan 1940 i unicell och mitt affärskonto kvartstår.

Hur rättar jag till detta. Tog en backupp innan jag gjorde detta.
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 20:19
Förstår inte riktigt...
Har du diff mellan i din bokföring mellan mycket pengar du -verkligen- har på affärskontot och vad -bokföringen- säger att du har på affärskontot?


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inför bokslut 2010-01-31 21:21
Alldrig tidigare, men eftersom jag la in två leverantörsfakturer efter 2009, som jag betalade innan årets slut, kunde jag inte registrera dem som bokförda, utan fick nu istället göra det på "bokför resterande leverantörsfakturor".

När man vanligtvis bokför en faktura som betald väljer man ju från vilket konto pengarna ska dras, jag väljer t.ex. alltid 1940. Men nu när systemet bokförde automtatisk drog den inga pengar från 1940. Utan krediterade leverantörsfakturor samt som vanligt debiterade förbrukningsinventarier och ingående moms.

Alltså försvann inga pengar från 1940 och därför är det en diff.
 Skrivet av:  mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 21:24
Förlåt menar inte konto leveranörsfakturer, det finns ju inte, utan 2440 leverantörsskulder är det konto den krediterade
 Skrivet av:  mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 22:29
Det där verkar rejält knas. Det går säkert att reda upp med manuella konteringar om man sitter på plats vid din dator, men det går inte att reda ut det så här på distans, tyvärr.

Det kan vara så illa att du bör anse ditt bokslut felaktigt genomfört och då kan du först börja med att spola tillbaka bokföringen till läget innan du gjorde knasigheterna. Prova ladda in back-upen som du gjorde innan du tryckte på bokslutsknappen.

/ Lars Bergström.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: inför bokslut 2010-01-31 22:42
Ja det fungerar att återgå med backuppen. Jag tryckte alldrig på bokslut utan enbart de två knapparna för att bokföra kundfodrningar och lev.fakturor. Dock mycket märkligt.

Måste man ställa in förväg vilka konton pengarna ska dras från?

Man klickar ju bara på "Bokför resterande leverantörs skulder" och sedan kommer en ruta för skriv ut upp, så skriver den ut verifikationen där den krediterat 2440 skulder istället för 1940. Båda fakturorna hamnade på samma verifiraktion.
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 22:45
Jag bokför efter kontantmetoden, betyder det att jag inte kan lägga bokföra efter 2009s slut?? Det ska väll fungera ändå?
 Skrivet av:  mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut BOKSLUT?? - ABSOLUT INTE ÄNNU 2010-01-31 23:04
BOKSLUT?? - ABSOLUT INTE ÄNNU!

Mikael, angående Dina bekymmer med 2440, har vi tidigare här i forum skrivit följande som kanske ger Dig lite svar:

När man bokför enligt kontantmetoden (bokslutsmetoden), då gör man detta under hela året fram till nyårsafton. Vid själva årsskiftet måste man kostnadsföra/intäktsföra de fakturor som ännu ej betalats. Detta innebär för kundfakturor att intäkten som man haft skall skattas och bokföras i det gamla året. För leverantörsfakturor gäller att kostnaderna som man haft skall ligga i det gamla året. Därför den fina knappen "Bokför resterande...".

När man nu bokfört resterande fakturor, då betyder ju inte detta att BETALNING har bokförts. Kvar finns ju skulden till leverantörerna och fordran på våra kunder. Leverantörsskulden finns efter årsskiftet på konto 2440 och kundfordran på konto 1510. Det är precis så som det är om man hade bokfört enligt fakturametoden.

Så småningom får man betalt av sina kunder och betalar sina leverantörsskulder. I det sammanhanget skapas en ny verifikation som gäller själva betalningen. Först vid betalningen berörs konto 1940.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.56



Svar: inför bokslut 2010-01-31 23:20
Hej Unicell

Tack för snabbt svar. Jag trodde att bokför resternade fakturar var att man bokförde dem som betalda. Alltså nu när jag igen klickar på bokför resterade fakturor (jag laddade ju in min backup) menar ni då att fakturorna ligger kvar som obetalda och att jag kan registrera dem som betalda då?

En fråga till. Är det ok att klicka på bokför resterande leverantörsfakturor och inte göra bokslut. Undgår jag då det farliga med att göra bokslut redan som ni påvisar?

Tack för alla svar
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73



Svar: inför bokslut 2010-01-31 23:25
Ja, Du ska (måste) trycka på knappen "Bokför resterande... ". Det ska man göra direkt efter att man passerat årsskiftet OCH man har registrerat alla betalningar som gjorts under det gamla året.

Bokslut väntar man med till dess att man lämnat in deklarationen och dessutom kanske hunnit med att fira midsommar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.56



Svar: inför bokslut 2010-02-01 00:18
Stort tack för hjälpen till er. Nu har jag gjort det jag ville. Det var min diff mellan 1940 och affärskontot på banken som gjorde mig nervös :)
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.99.73




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 6 =