Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Byta dator 2010-01-30 23:07
Eilert/ AC Hedberg undrade.
> Har bytt dator och kan inte överföra Uni-Bas till den nya datorn från den gamla.
> Måste man överföra allt från den gamla datorn?
> Har licens men kan inte överföra.
> Eilert.
> Skrivet av: Anne-Ckhristine Hedberg

Den diskussionstråd där detta inlägg förs hamnade var lite tilltrasslad, och det fanns därför risk för att frågeställningen inte skulle bli observerad.

Jag tror att svaret på frågan finns att läsa på inlägget:
"2 datorer" som diskuterades 2008-06-30 20:00
Kolla in det inlägget och använd gärna sökfunktionen för forat.

Normalt är det inga som helst problem att byta dator, eller t.o.m att jobba med 2 olika datorer, på två olika arbetsställen, t.ex. hemma och på kontoret.

Man bär med sig databasen på t.ex. en USB-sticka och man kan då bli väldigt flexibel i sitt arbete.

Slå gärna en signal till Unicell så kan de guida er så att ni kan komma igång med er nya dator.
Ni har väl serviceavtal? Om inte, ta en funderare, serviceavtalet kan vara till stor nytta för er.

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibas-användare
/ ... som själv nyss placerade det här inlägget på fel ställe....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Byta dator 2010-01-30 23:34
Jag har laddat ner programmet till tre datorer. En hemma, en på kontoret och en laptop. Det är inga som helst problem om du har licenskoden tillhands. Det enda som behövs sedan, är att man tar säkerhetsbackup i den dator man sist jobbade med, gärna på ett USB, går in på DATABAS/ÅTERGÅ TILL SÄKERHETSKOPIA samt följer instruktionerna och för över USB-filen till respektive dator.

OBS att det går inte att kopiera över programmet till en annan dator utan bara att ladda ner från Unicells hemsida.

Den senaste säkerhetskopian hamnar under C:\UNIBAS\Kopior och där ser man datum samt klockslag på den senaste säkerhetsfilen som man då kan skicka till t.ex ett USB.

Observera också att man måste ha samma version av UniBas i datorerna. Har du uppdaterat i dator nr ett måste det också uppdateras i de andra.

Jag kan säga att det fungerar kanonbra. Jag kan sitta hemma eller på tåget och bokföra, tar med mig USB med kopia till kontoret där jag startar UniBas och sedan kör "Återgå till säkerhetskopia". Några sekunder senare är allt uppdaterat och jag kan t.ex. fakturera från kontoret.

Jag har som rutin att jag tar ALLTID säkerhetskopia från den dator jag sist arbetade med.

Tidigare programleverantörer jag haft har alltid tagit betalt för ett program per dator. Här sprar du stora pengar med UniBas.

Åke/otroligt nöjd Unibas användare
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.187.144




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =